M1rella skrev 2017-11-03 22:06:00 följande:
Berätta di vad du tror det innebär. Jag vet vad det innebär enligt lagen men är alltid intressant att höra ändras tolkningarna.
Med tanke på hur du skriver tror jag inte du aldrig ens reflekterat över vad det innebär.
Samtycke innebär att av egen fri vilja gå med på någons önskemål. Grundantagandet är att alla äger sin egen kropp, sina egna tankar och sina ägodelar och att det är gränslöst att beröra någon utan tillstånd, att ta någons ägodelar utan tillstånd eller på något annat sätt kränka det som är någon annans.
Samtycke förutsätter fri vilja. Utan fri vilja finns inte utrymme för samtycke. Som exempel på det kan vara att man inte kan samtycka till någonting under exempelvis pistolhot. Man kan gå med på saker och ting under hot men det är inte det samma som att man samtycker till det.
Patienter kan gå med på både det ena och andra om vårdgivaren "hotar". Problemet med dessa "hot" är att samtycke per definition omöjliggörs. Och om samtycke per definition inte är möjligt så är vården inte längre i enlighet med varken god medicinsk etik eller HSL (som tydligt framhäver redan i de första paragraferna att all sjukvård ska ske i samtycke med patienten).
Förstår du alls vad jag menar?
Bara för att man råkar göra på ett visst sätt på din arbetsplats innebär inte per automatik att det är i enlighet med lagen, god medicinsk etik eller ens bra.