• M1rella

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Anonym (Sara) skrev 2017-11-02 18:23:57 följande:

Du skriver att alla inom psykiatrin drogtestas, att det inte sker någon diskriminering och att de inom den somatiska vården drogtestas också. Alltså drogtestas alla på VC.

Att säga nej till en del av behandlingen är absolut inte samma sak som att säga nej till hela behandlingen, så är det aldrig någonsin oavsett vad det gäller. Det är inte alls så fyrkantigt som du tror.

Om det finns behov för drogtestnkning så görs det vare sig det är inom psykiatrin eller somatiska vården. Men nej, Alla drogtestas inte per automatik på vc.

När man tar ett bevakat urinprov för att göra en urinscreening för att utesluta självmedicinering eller missbruksproblematik så är det nödvändigt inför vidare behandling. Behandling som då oftast innebär läkemedel. Tackar man dä nej/vägrar urinprov så kan man inte påbörja någon vidare behandling.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 18:12:43 följande:

Så du menar att det är omöjligt att ge sjukvård utan övervakade urinprov?

Nej. Men det finns behandling som kräver att du lämnar ett urinprov för att de ska screena för bla droger. Dessa prov är övervakade pga fuskrisken.

Övervakat urinprov görs för att man vill screena för just droger.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 19:09:16 följande:

Om man som patient kan leva med fuskrisken så borde vårdpersonalen också kunna det ;)

Om en patient fuskar med ett urinprov kan detta få förödande konsekvenser för patienten. Det är något varken patient eller vården önskar. Du har nog tyvärr inte förstått varför man har övervaka urinprov vid avdelning av droger. Du har fått förklaring på förklaring men endå går det inte in.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 19:46:22 följande:

Inte på dig heller ;)

Jag vet redan hur det går till...
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 19:47:13 följande:

Det kan ju vara så att patienten kan tänka sig leva med riskerna med att andra knarkar ;)

Det har inget med saken att göra.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 20:36:55 följande:

Klart det har. Om jag som patient vet att jag inte knarkar så har jag väl inget intresse av att göra övervakat urinprov.

Och hur ska vårdpersonalen veta att du inte knarkar?

De som nekar till övervakat urinprov är oftast se som får positivt på urinprovet... Och det säger ju något!
  • M1rella
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-02 20:58:14 följande:

Vilka "förödande" konsekvenser kan det få då patienten inte kommer att acceptera medicinering?

Beror på vad det är för sjukdom/tillstånd. Och vill patienten inge ha behandlingen så är set inget sjukvården kan göra något åt.
  • M1rella
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-02 20:58:14 följande:

Vilka "förödande" konsekvenser kan det få då patienten inte kommer att acceptera medicinering?

Om patienten fuskar med ett urinprov och tar narkotiska läkemedel kan det få förödande konsekvenser som överdosering och död.
  • M1rella
    Anonym (medicin) skrev 2017-11-02 21:23:55 följande:

Om patienten fuskar med ett urinprov och tar narkotiska läkemedel kan det få förödande konsekvenser som överdosering och död

Vad är vitsen med att kopiera set jag redan skrivit?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 21:27:51 följande:

Men vad jag förstår vill ts inte ha narkotiska preparat. Vad jag förstår är det kanske mer en samtalskontakt hon önskar. Aldrig hört att samtalsterapi skulle ökat på risken för ond bråd död i kombination med missbruk. Snarare känns det väl att samtalsterapi torde sänka risken för död oavsett om patienten kmarkar eller inte.

Samtalsterapi kan vara en del av behandlingen men nu nekar ju ta att starta behandling då h*n vägrar ta ett bevakat urinprov, vilken kan tillsätt h*n döljer något.

En lite fråga; spelar du dum eller?
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?