Inlägg från: Anonym (konformad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konformad)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

modsey skrev 2017-10-29 08:22:00 följande:
    Men snälla. Är respekt och empati och vanligt hyfs helt borta ?!

Bara för att något är tillåtet 8dom att kyrkan är öppen, så betyder det inte att det är passande eller lämpligt!
    Det var det ingen som sa heller. De diskuterade om man som familjemedlem kan kasta ut de man vill ifrån kyrkan.
  • Anonym (konformad)
    Anonym (Aldrig) skrev 2017-10-29 08:35:39 följande:

Jo tror säkert jag hamnar i polisbilen på en begravning av en närstående :)

Skulle dock ske så får bli så.

Förutsatt att begravningen äger rum i kyrkan...

Så på en kyrklig begravning så tänker du inte respektera kyrkans principer. Då är det nog bättre med en begravning någonstans där du sätter reglerna.
  • Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 08:41:39 följande:
    Man kan be dem att gå, lämna lokalen. Be dem dra dit pepparn växer osv. Har väldigt svårt att se hur personen skulle hamna i polisbil där. OM polisen ens skulle komma tror jag de skulle be ts gå av respekt för de närmst sörjande. Tror iofs pästen skulle uppmana till det innan polis blir aktuelt.
    Ja fast nu diskuterades ju ett scenarie när en familjemedlem KASTAR UT någon ifrån kyrkan. Inte uppmanar verbalt. Om någon är handgriplig så är det givetvis polisernas jobb att ta med sig en sån gärningsman.
    Vad prästen skulle säga vet jag inte. Men jag utgår ifrån att han i slutändan måste respektera principerna att alla är välkomna. Om det skulle ställas på sin spets, vill säga.
  • Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 09:11:47 följande:
    Fråganär väl snarare hur man är funtad om man framhärdar och riskerar att en änka i kyrkan på begravningen kraschar så.
    Det är en annan sak. Utgången blir ändå densamma om det ställs på sin spets. Polisen och prästen har ett jobb som de måste utföra.
  • Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 09:38:20 följande:
    Vem har mest rätt att delta tycket ni? Änkan eller kompisen? Jag har bara så otroligt svårt att förstå ts eller mer alla råd här om att klart du har rätt att gå. Änkan anordnar begravning. Hon är den som i livet kommer påverkas mest av dödsfallet. Jisses låt henne få begravningen i lyfn och ro utan att riskera att bli mer upprörd än vad hon redan är. Det handlar om vanligt hyfs och empati.
    Men förstår du inte att det är två olika saker. Det diskuterades hur det skulle bli i ett scenarie där en familjemedlem blir handgriplig.

Om den oönskade begravningsbesökaren gör rätt eller fel moraliskt, är en annan sak. Jag har faktiskt svårt att bestämma mig där. Jag förstår både frun och TS.
  • Anonym (konformad)

Har det ens framkommit att fruns önskemål är att TS inte kommer på begravningen?

• Anonym (konformad)
    taquine skrev 2017-10-29 14:36:09 följande:
    I trådstarten står"Hon tål knappt att se mig,hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra". Det talar väl sitt tydliga språk ...
    Nu, ja.
    taquine skrev 2017-10-29 14:36:09 följande:
    Så fruns önskemål är nog att ts inte kommer.
    Det är din gissning och inte fakta.

• Anonym (konformad)
    nihka skrev 2017-10-29 15:49:39 följande:
    Tala om för frun att du och din sambo gärna skulle vilja gå på begravningen och fråga om hon är OK med det och att ni inte går om hon motsätter sig.

Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel här, man går inte emot de närmast sörjandes önskemål på något så känsligt som en begravning.
    TS kanske var närmare än vad frun är, även om hon har en formell relation som maka till honom. Det är ju svårt för någon av oss att uttala sig om.
  • Anonym (konformad)
    Anonym (eh) skrev 2017-10-29 16:04:28 följande:
    Trams

Som andra redan sagt så visar man respekt för de närmaste sörjande och en vän hur nära man än är är inte den närmaste familjen.
    Vill Ts skämma ut sig själv och den döde ska hon givetvis gå men annars så respekterar man den närmaste familjen vare sig man tycker dom har rätt eller inte.

Frun har förlorat sin man som tagit livert av sig, det måste vara fruktansvärt och då kanske man inte tänker klart och att då lägga ytterligare börda är fruktansvärt dåligt, då har man problem med empati.

Så ja man kan ha förståelse för en 'galen' sörjande fru som inte beter sig klartänkt men en utomstående vän som struntar totalt i om det blir ett drama och bråk nej såna människor får ingen sympati snarare tvårtom men om ts vill bli en paria och samtalsämne för skvaller visst fine men det är inte gnne folk komme rtycka synd om snarare tvärtom
    Fortfarande vet vi inget om vem av dem som var närmast den döde.

• Anonym (konformad)
    nihka skrev 2017-10-29 16:05:17 följande:
    Närmast sörjande är formelt alltid partner och familj. Om det är frun som arrangerar begravningen går man inte emot hennes uttryckta önskemål.
    Just det, menar du formellt så har du rätt. Vem som var närmast relationsmässigt och känslomässigt vet vi inte. Vem som arrangerar begravningen vet vi heller inte. Eller vad hennes uttryckta önskemål är.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen