Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Gå på begravning fast man inte är välkommen

Tycker du ska ställa sig frågan vad du kommer uppnå med att gå. Du kanske gör något du vill, men hans närmaste sörjande kommer du orsaka smärta i en stund som redan är svår. Är det värt det? Tror du han hade velat det? Oavsett om hon har rätt eller inte hade jag inte gått, av respekt och för att det faktiskt inte handlar om dig i första hand.

• EnGladPingvin

Vad hade din vän önskat? Att du trots att du inte är inbjuden tvingar dig med på begravningen och kör över hans frus önskan och orsakar henne ännu mer sorg eller att du avstår begravningen och låter hans fru och närmaste anhöriga sörja i fred? Är dina känslor viktigare än hennes? Hon har trots allt förlorat sin man på ett hemskt sätt. Är det verkligen så viktigt för dig att du är beredd att orsaka henne ännu mer smärta och med stor sannolikhet skapa oro på hans begravning?

• EnGladPingvin
    Anonym (konformad) skrev 2017-11-09 09:20:30 följande:

Finns det ingen som har rätt?

Jo, den som säger sanningen är den som har rätt!

Fast finns det en sanning när det handlar om känslor? Är det alltid så svart eller vitt?

TS, jag förstår din reaktion, men det var bra att du inte gick. Jag hoppas och tror att du hittar ditt sätt att visa respekt för den avlidne. Man behöver inte gå på begravningen för att göra det. Framför allt inte om hans närmaste inte vill ha en där. Då blir det bara fel och det tror jag inte han hade velat.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen