Anonyma Oroliga Mamman3 skrev 2017-10-27 07:20:54 följande:
Jag hittar tyvärr inte hur man citerar men nej, självklart gör hennes uppväxt inte henne automatiskt till ett dåligt val, det var bara en faktor av flera naturligtvis. Jag är själv gift med en man som kommer från en mycket strulig familj med missbruksproblem men det betyder ju inte att jag inte önskar något annat för min son. Hur det än är så präglas man ju av sin uppväxt och av sina föräldrars värderingar så när föräldrarna inte heller jobbar, tar ansvar osv. så är det ju inte konstigt att dottern tycker att det är helt ok att leva så oavsett missbruk eller ej,
Och att min son måste ta ansvar om hon blir gravid förstår jag väl också och ja, vi har pratat om säker sex. Det tar dock inte bort min oro. Jag önskar så klart något annat för honom. Om ni själva har tonåringar eller ännu äldre barn så förstår ni säkert att man önskar dem allt gott och vill att det ska gå riktigt bra för dem i livet.
Vad jag önskade få råd om i tråden är hur jag kan förhålla mig till deras förhållande så att jag behåller en god relation med min son utan att för den skull uppmuntra relationen.
Var neutral och lita till att din son gör ett klokt beslut, jag gjorde nog många saker när jag var ung som mina föräldrar tyckte var dåliga val men de har aldrig lagt sig i utan låtit mig ta ansvar för det själv.
Sen är det ju inte samma sak som att du inte får ifrågasätta varför hon inte jobbar, om han försörjer henne etc.