Inlägg från: Anonym (Jesus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jesus)

Nån alkoholist som ville hjälpa mig med en fråga?

Eh, det finns bara en sak du ska göra och det är att sluta finnas där för honom, sluta lyssna på honom, sluta hoppas och sluta tramsa med att det skulle vara något romantiskt med drogberoende och medberoende som du är.

Gör slut idag och kom inte tillbaka, du borde sen börja gå i al-anon...

• Anonym (Jesus)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-10-26 11:53:11 följande:

Jesus: det finns inget romantiskt med varken missbruk eller medberoende, de har jag inte påstått men jag visste om de ifrån början å valde ändå att fortsätta. Älskar man någon lämnar man inte den personen oavsett problem.

"Problem"? Alkoholism är inget problem eller hinder, faktum är att det inte finns nån relation. Du älskar och bryr dig och ror hela "relationen" och han ser inte dig som nåt annat än nån som ska finnas där när han känner för det, som ett objekt. En person i ett aktivt beroende har inte riktiga relationer och tänker på sig själv främst och sin drog. En sådan hjärna har nedsatt empati och är djupt egocentrisk, er "relation" består i att du ser, bekräftar och ger och han tar emot.

Jo. Man lämnar visst människor man älskar om dom kränker en, är drogberoende, otrogna osv. Du verkar ha nån twistad föreställning om att den ena måste vara ett helgon annars är den inte "god" (om hen lämnar) men att den andra kan dra sig undan, ljuga, svika löften och inte ens behöver kunna älska. Extrem obalans. I relationen men också inuti den medberoende.
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-26 12:48:06 följande:

Oj det var inte många rätt här - enligt mig iaf och min ?problematik? verkar likna Ts mans.

Det är klart jag älskar min man och barn mest av allt i hela världen! Jag känner enormt mkt kärlek och empati, är allt annat än egocentrisk!

Var har du läst att Ts man kränker, ljuger och är otrogen? Jag har aldrig kränkt eller varit otrogen och när det gäller lögner har jag säkert dragit en vit lögn ibland men inte mer än någon annan.

Svika löften och inte kunna älska? Jag förstår att du är hemskt bitter efter någon usel relation men blanda inte ihop det med Ts relation.

Min man kommer inte lämna mig, iaf inte pga detta. Möjligen någon gång av något annat skäl det kan jag inte veta idag.

Men vi har ett tryggt, kärleksfullt, stabilt och passionerat förhållande och så verkar även Ts ha det med sin man.

Finns absolut ingen som helst anledning att lämna pga detta ?problem?. Ett problem som inte behöver vara nåt problem om man inte väljer det!

"Jag förstår att du är hemskt bitter", nej du känner inte mig och du är ganska elak där vilket är typiskt för alkoholister. Till skillnad från ts lägger jag inte energi i destruktivitet. Alla som arbetar med alkoholister säger det jag skrev. Att du själv som inte är nykter alkoholist inte skriver under på det är klassiskt.

Good luck ts.
Svar på tråden Nån alkoholist som ville hjälpa mig med en fråga?