Inlägg från: Anonym (Lilly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilly)

Nån alkoholist som ville hjälpa mig med en fråga?

Hej. Träffar sedan ett år tillbaka en man, fantastisk på så många vis å vår historia är passionerad, galen, rolig, underbar och komplicerad, vi lever så olika liv, han 16 år äldre men vi är som gjorda för varann hur klyschigt de än låter..

Fick tidigt veta att denna man mer än halva sitt liv haft ett alkoholmissbruk, dock med fler helt nyktra år, han är ingen "krogdrickare" utan sitter hemma i de perioder han dricker, klarar dock av att sköta jobb å liknande. Nu till mitt probem.

I de perioder han dricker slutar han helt höra av sig, de handlar om dagar, helger, ibland går de månader i mellan men oftast märker jag av de strax innan eftersom han blir låg, deppig å sen slutar han bara svara när jag hör av mig, vi pratar aldrig om hans problem å sen kommer hans ångest efteråt å ursäkterna, att han inte hört av sig, han skyller på trötthet fast han vet att jag vet.

Nu till min fråga, hur ska jag bemöta honom i hans perioder? Ska jag fortsätta höra av mig? Visa att jag finns där ändå eller ska jag helt sluta bry mig tills han är piggare igen? Vad vill man som alkoholist i sina perioder? Bryr man sig bara om flaskan å inte kan tänka på något annat? Vill man att dom som betyder mest ska finnas där ändå även om man inte själv orkar svara eller vill man bara vara helt ifred?

• Svar på tråden Nån alkoholist som ville hjälpa mig med en fråga?
  • Anonym (Lilly)

Inte månader i mellan han hör av sig utan månader mellan drickandet, när han inte hör av sig handlar om dagar, en helg eller så

• Anonym (Lilly)

Tack för ditt svar! Någon mer som vill dela med sig?

• Anonym (Lilly)

Tack för ett jätte bra svar, de ger mig en väldigt bra insyn att få höra från människor som själv befinner sig i eller har befunnit sig i missbruk, jag själv kan aldrig få förstå förstås men att få en insyn känns viktigt.

I sin vanliga glada perioder gör han allt för mig, svarar direkt, hör av sig dagligen å vi ses ofta för att sedan bli raka motsatsen å de är just de jag har svårt att hantera, ser ju att han läser de jag skriver i dessa perioder å de spelar ingen roll vad jag skriver men ändå får jag sällan ett svar då när han är mitt upp i men samtidigt vet jag ju att hans kärlek till flaskan är större vare sig han vill eller inte.

Läser gärna om fler erfarenheter å kanske tips å idéer

• Anonym (Lilly)

Puff

• Anonym (Lilly)

Tack snälla för ditt svar :) Det låter som att du har och har haft det väldigt tufft men va skönt att din man har accepterat de och att ert förhållande är underbart, de låter fantastiskt <3

Några tips till mig hur jag ska bemöta honom? Att jag accepterar hans missbruk de vet han eftersom jag valt att fortsätta träffa honom men ska jag bara låta honom vara i dessa perioder å sen låtsas om som att jag förstår att han varit "trött" eller ska jag fortsätta höra av mig å säga att jag förstår att han har en jobbig period men att jag finns här, vad vill man när man är mitt upp i sitt drickande? Spelar de nån som helst roll vad jag gör å säger?

• Anonym (Lilly)

Puff

• Anonym (Lilly)

Jesus: det finns inget romantiskt med varken missbruk eller medberoende, de har jag inte påstått men jag visste om de ifrån början å valde ändå att fortsätta. Älskar man någon lämnar man inte den personen oavsett problem.

• Anonym (Lilly)

Vet att han inte ser mig som något objekt och han vet att jag stannar så länge jag orkar men kanske kommer de en dag när jag inte orkar längre å den rädslan lär han ständigt gå med, jag vet väldigt väl att han är smärtsamt medveten om de. Jag har dessutom ett ganska krävande arbete som som innebär mycket resor på annan ort så de är knappast så att jag dygnet runt finns där och bekräftar och ger, jag har inte den möjligheten. Ja en missbrukare är egoistisk i sina perioder men de visste jag ju om från början, däremellan är dom fantastiska människor

Svar på tråden Nån alkoholist som ville hjälpa mig med en fråga?