• C78

Får han göra såhär?

Nej det tror jag inte alls är ok. Oavsett vem man hyr av har hyresvärden ingen rätt att gå in i lgh (såvida det inte handlar om att hyran inte kommit in under en längre tid och ingen går att få tag på eller om det behövs renovering av huset lr liknande, men sådant får hyresgäster oftast veta långt i förväg så de kan förbereda sig). Är det din pappa det gäller ts? Kanske du isf kan prata med honom? Lugnt och bestämt. Googla efter vilka regler som gäller vid uthyrning och visa honom att han bryter mot reglerna. Min son hyr ut sin lgh i 2:a hand när han är i väg och pluggar. Finns inte en chans att han (när han kommer hem över jul) kan gå in i lgh han hyr ut. Det kommer han kunna göra först när kontraktet med tjejen som bor där nu gått ut.

• C78
    linb01 skrev 2017-10-13 19:28:36 följande:
    Sonen har någon slags autism och kan inte jobba (inte just nu i alla fall). Därför tycker pappan att han måste gå dit och väcka honom så att han inte sover bort dagarna.
    Nej det är inte ok ! Googla upp regler för uthyrning eller ring ett samtal till någon som verkligen kan sådana här saker. T.ex ring och prata med bostadsföreningen och hör vad de har att säga om vad som gäller i huset om man hyr ut. Sen kan ni svart på vitt tala om vad som gäller för pappan. För han bryter mot regler. Förmodligen till och med så allvarligt att han bryter mot lagen. Om vi låtsas att sonen är en okänd och pappan skulle haft samma beteende, dvs gått in och väckt + vägrat lämna lgh innan personen gått upp och tagit på sig, så hade det blivit ett polisärende av saken. Pappan gör definitivt övertramp grövre än han själv förstår.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 19:35:59 följande:
    Det var faktiskt det första jag tänkte på som skulle vara anledningen.

Om sonen är så pass funktionshindrad skulle det vara bättre ifall killen var på ett boende med tillgång till boendestödjare 24/7. Det skulle vara mycket bättre för alla inblandade.
    Håller med.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 20:06:52 följande:
    Killen funkar INTE som alla andra om han har en autismdiagnos och definitivt inte om det är så påtagligt att han inte kan jobba pga diagnosen. Det kanske är det som pappan förstår, men som ni andra vägrar inse?
    Jag har en diagnos och har i perioder inte jobbat. Det betyder inte att jag inte kunnat sköta hem, barn eller mig själv. Det hade med andra saker att göra. Så att anse att om man inte kan jobba = att man knappt klarar gå upp och fixa vardagen, är att sätta väldigt många människor i ett och samma fack. Och något som helt enkelt inte stämmer. Oavsett hur pass "sjuk" denna kille är har pappan ingen rätt att göra det han gör. Då får de hitta ett annat upplägg för varje människa har rätt till sitt liv/privatliv. Något pappan kränker otroligt grovt när han gör som han gör.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 20:25:43 följande:
    Om pappan inte lyssnar och vägrar ändra sig så är det bara för killen att se till att vara påklädd och redo innan pappan kommer.
    Hade du haft samma åsikt om någon av dina föräldrar från och med måndag störtar in där du bor, gapar och skriker och vägrar gå förrän du gjort vad de säger? Och enda sättet att slippa gapandet är att i fortsättningen lyda dem. Men trots det fortsätter de gå in med nyckel i ditt hem för att kolla dig. Eller du anser kanske att det endast är ok att utsätta människor med diagnos för sådant? Det är att förminska sonen och det är trakasserier ! Förstår att pappan endast vill det bästa för sin son men detta är inte rätta vägen att gå.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 22:01:14 följande:
    Ja det hade jag. Hade det varit jag skulle jag redan efter första gången det hände se till att morgonen efter väcka pappan med kastrullock bangandes mot varandra klockan fem på morgonen.
    Ja det kanske du hade gjort. Eller så hade du låtit bli (om du hade en pappa som ts vän har). Kanske inte är så mycket läge för denna kille att göra på det viset då han isf mycket möjligt riskerar att bli uppsagd från pappans lägenhet och åka raka vägen hem där föräldrarna bor ist. För hade det funnits fler bostäder att välja mellan hade ts vän inte haft detta problem utan bott i en lgh där han själv stod på kontraktet och som inte (på något vis) var kopplad till hans pappa. Kanske finns bara valen pappans lgh, hemmet där mamman/pappan bor eller att vara bostadslös. Stor bostadsbrist på många platser i landet. Då är man nog försiktig med att väcka pappan på det vis du säger att du skulle gjort.
  • C78
    Anonym (mor) skrev 2017-10-15 09:55:02 följande:
    Det är väl ett bra initiativ av pappan. Det där med att pappan står vid sängen och skriker kanske är en överdrift? Har du varit med? Självklart mår ingen ung människa bra av att sova hela dagarna och vända på dygnet när hen inte jobbar.
    Att förminska någon och samtidigt begå brott (vilket pappan gör) är aldrig ett bra initiativ. Man får klippa navelsträngen och låta de vuxna barnen sköta sig själva ist
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-15 10:51:34 följande:
    Det funkar ju i en värld där de vuxna barnen faktiskt kan sköta sig själva. Men vad gör man när de inte kan det? När de inte kan försörja sig själv? När de inte riktigt kan bo själva?

Sedan vet vi ju faktiskt inte om pappan de facto står och skriker, vilken tid på dygnet han gör detta osv osv. Vi har bara hört en sida, som dessutom är från en tredjepart.

Det är ju ganska stor skillnad på om pappan gör detta innan han går till jobbet vid 6.30 eller om han gör det på sin lunch vid 12.30. Eller till och med efter jobbet vid 17.30. Vi har ingen aning.
    Då sätter man sig ner och pratar med sitt barn och hjälper honom/henne med ett boende där det finns utbildad personal som kan hjälpa vid behov. Att göra som denna pappa är ingen långsiktig lösning, det kommer inte lätta sonens svårigheter, det kränker och det är olagligt.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-15 12:33:24 följande:
    Ja, vad angår det egentligen pappan att hans barn ska bli en fungerande individ som kan stå helt på egna ben?

Jösses, inte konstigt att det går utför med allt fler vilsna ungdomar när folk har den attityden.
    Att olovligen gå in i andras hem och skrika på folk inspirerar inte till förändring. Speciellt inte om han har diagnos. Förvärrar nog snarare. Pappan kommer inte kunna stå vid sonens bädd och skrika resten av sonens liv så vill han sin sons bästa så finns det andra (hållbara) lösningar som inte inkluderar ilska, frustration och övertramp. Har själv en ung vuxen son och skulle aldrig anse mig ha rätt att göra på det viset. Jag hade tillsammans med honom försökt hitta bästa lösningen och behandlat honom med respekt. Oavsett svårigheter.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-15 12:30:05 följande:
    Det var ju precis det jag skrev från allra första början!
    Japp. Och jag höll med ! OM det skulle vara så att sådana extrema åtgärder behövs. Men ts skriver att så inte är fallet så då litar jag på det. Pappan får backa och ge sonen en chans. Funkar det inte så får man tillsammans kolla över andra alternativ men man kränker inte. Han har lika liten rätt att göra som han gör (när han går in hos sonen) som en okänd person skulle haft. Från den dagen barnen blir 18 år har man inte längre makten oavsett vad man känner eller vad ens barn hittar på.
Svar på tråden Får han göra såhär?