ADHD-medicin eller inte
Tack för ett innehållsrikt svar. Har du själv ätit just Ritalin under en period? För det finns ju olika som sagt. Självklart ska barn slippa känna sig misslyckade men det beror ju helt på vilka krav vi ställer på dom. En förälder som kan sänka kravribban, ge extra mycket kärlek, uppmuntran, beröm, stöd, tålamod, tid och visa att barnet duger som det är, kanske inte behöver medicinera sitt barn tänker jag? Man borde ge dessa barn mer utlopp för sin kreativitet och anpassa lärandet efter deras förmåga istället för att tvinga in dom i en liten fyrkant. Man kanske ska vara nöjd om dessa barn går ut grundskolan med ett leende på läpparna istället för att ge signaler om att alla som inte får en universitetsexamen är misslyckade...
Har du tänkt på att den ena anledningen till att din son inte mår bra idag kan vara just att han medicineras konstant med amfetamin som ger ångest när det lämnar kroppen. Att köpa knark på gatan av en langare eller få det över disk på apotek i en plastburk med text gör ingen skillnad. Samma skador på kroppen tänker jag. Och små barn på 8 år har långt ifrån full utvecklad hjärna och det kan helt enkelt inte vara rätt att mixtra med deras ungdom såhär...
Men tack ändå för din syn på saken! Så himla svårt detta... Och ja, jag känner igen kompisproblemet också när hon inte får medicin. Vad för slags ätstörning hade din? Min äter för mycket utan medicinen. Finns inget stopp...
Amfetamin man köper på gatan går inte att jämföra med Ritalin.