Kan ni inte vänta tills barnet är äldre, så går det enklare sen? Jobbigt att vänta, jag vet men kanske lugnast så?
Sen kanske man kan köra en fuling, som jag minns en i min skola gjorde (tror det började i 6:an så min kompis ville ju det här och pratade om det, ditt barn kanske är lite för ung för att göra så än).
De började använda det andra namnet privat, sa till barnets kompisar att om de skulle tex skicka någon inbjudan (det här var före mobilernas tid), att skriva det andra namnet osv. Funkade ganska bra. I åk 7 när vi bytte till högstadieskolan, sa min kompis själv till vår klasslärare att det stod fel i listorna och att de skulle använda det andra namnet. Det lyssnade läraren på. Inte för att de kan ändra på offentliga listor men i klassrummet, på upprop osv, använde de det andra namnet eftersom hon så tydligt sagt ifrån. När hon sedan var myndig ändrade hon på riktigt.
Jag jobbar själv som lärare idag och det händer att man har elever som säger att de inte vill använda sitt dubbelefternamn osv. Då gör vi som de önskar även om det förstås står kvar officiellt på alla listor och i datasystemen.
Men som sagt, ditt barn är litet och man kan inte begära att hen ska förstå det här än.