Ni med hund...
Vi kliver upp vid 5.30, då får alla hundar frukost. Sen ut på en promenad (ca 20 min), ibland en tur till hundgården. Varannan vecka överlämnar jag till sambon att sköta lite morgongos innan han snabbrastar dem innan han går till jobbet runt 8. Varannan vecka jobbar han tidigt och har istället ansvar för efter jobbet-rastning vid 15.
Våra hundar är antingen hemma eller med på jobbets "hunddagis" (boxdagis som vi anställda sköter själva) halv eller heldag beroende på hur många som är hemma (två av dem bor varannan vecka hos mitt ex). Vi bor granne med jobbet men jag inte vill att någon ska vara ensam hemma länge, på dagis springer folk och andra hundar hela dagen. Vi går en längre promenad på lunchen (45 min-1 h mellan ) och oftast får någon leka en stund på agilityplanen (växlas). Kollegor tar ibland med någon av mina om deras vill leka av sig med en kompis.
Jag slutar vid 16, då rastas hundarna en kortis (eller av sambon vid 15 varannan vecka). På eftermiddagen går vi en, ibland enskild, lite skojigare promenad med lek och bus med varje hund, cyklar ut i skogen, badar, har lekdejt eller annat roligt 30 min till flera timmar. På kvällen går vi bara ut en lite kortare runda.
Hemma jobbar vi med olika aktiveringslekar och annat, ofta så att en av oss är hemma och busar med de andra när någon får en enskild runda.
Våra hundar är äldre (9, 9 och 15 år) typiska sällskapshundar så vi varken hårdtränar eller tävlar, aktivering och lekar är bara rena nöjen.
Hos exet är rutinen annorlunda, han har dem i berikad hundgård på dagarna och är mer mysfarbror än den som aktiverar, de verkar klara skillnaderna utmärkt. Vi bor i liten lägenhet i stan, och han bor med stor naturtomt på landet så deras möjlighet att vara självaktiverande är stora där. Min egna hund verkligen älskar att komma dit ibland, så han hade någon gärna sett att vi flyttade .