• Agera

Missfall efter första graviditetsveckan?

Hej.

Är ny härinne, så detta blir min första tråd. Vill försöka reda ut saker och ting som hänt i det sista, kanske fler har liknande erfarenheter. Varning för långt inlägg!

Jag och sambon slutade med preventivmedel (gummi) i juni. Har haft en del symptom på graviditet sen dess, men bara fått negativa testresultat gång på gång. Fick inte ens positivt på ägglossningstesterna jag tog efter förra mensen, dvs den i augusti.. Har mer eller mindre alltid haft känslan av att jag skulle ha svårigheter att få barn, av diverse anledningar, och det här spädde ju inte direkt på mina misstankar.

4 dagar innan den senaste beräknade mensen i slutet av september började jag få blodblandade flytningar. De varken ökade eller minskade i styrka, de bara var där och jag blev jättefundersam, för hade aldrig haft så innan. På dagen för beräknad mens så satte mensen igång på riktigt, med ganska fin mensvärk och jag ville mest ligga under täcket hela dagen. Sen fortlöpte den som vanlig mens, kanske något kortare men blödde ändå totalt 11 dagar i sträck. Mensen var slut på tisdagen, dvs den 26 september. 

Hela den veckan, alltså från måndagen, så kände jag mig ändå lite knasig. Blev fort hungrig, var kissnödig hela tiden och min favoritmacka var inte god längre. Tog därför ett preggotest på lördag morgon (för en vecka sen, alltså) och det visade tamefan positivt! Det gick verkligen inte ihop, tänkte att det var något fel på testet så tänkte ta ett nytt test morgonen därpå. En halvtimme senare började jag blöda ganska friskt och får lite molvärk i buken, ringer 1177 som säger att det troligen är ett missfall och att jag ska kolla upp det under den kommande veckan. I onsdags blev det konstaterat missfall och idag har jag fått det första negativa testet sen allt det här hände. Ultraljudet visade även på en vätskefylld äggledare/-stock, som jag ska få uppföljning på. Men jag hade alltså varit gravid.

Men hur går allt ihop? Vi hade oskyddat sex den 17, 24 och 25 september, men är det ens möjligt att få ett positivt test ca en vecka efter befruktning?? Har läst här om tjejer som inte ens fått positivt på dagen för BIM, fastän de varit gravida, så jag fattar verkligen ingenting. Har även funderat på om den blev till redan innan den konstiga mensen, men iom att jag faktiskt började blöda ordentligt där och dessutom fick mensvärk så är väl det kanske inte så troligt... Eller? 

Nån som sitter på liknande erfarenheter eller som kan komma med ett expertutlåtande? 

Sen har kroppen, eller rättare sagt brösten, inte riktigt fattat att den inte är på tjocken längre. De växer och gör ont som bara den. Trivs iofs med storleken, men smärtan... Hur länge kan det dröja innan de återgår till normalläge? 

Jaja, även om det nu slutade i missfall den här gången, är jag ändå sjukt glad över att ha plussat, jag som trodde att det skulle bli svårt. Har till och med sparat den positiva stickan som ett litet minne och bevis på att jag faktiskt fungerar :)
  • Svar på tråden Missfall efter första graviditetsveckan?
Svar på tråden Missfall efter första graviditetsveckan?