Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Akut sorg pga autismdiagnos -hur hantera sig själv?

Autism är inte hela världen, jag är själv autistisk och min bror har autism och en utvecklingsstörning. Min bror har daglig verksamhet, godman, boendestöd och kontaktperson men han bor själv, har husdjur som han tar hand om, flickvän och intressen. Han mår bra och trivs med sitt liv.

Det finns en syn i samhället om vad som är ett bra liv och hur man ska leva. Det är bara föreställningar och fördomar, en person på gruppboende kan vara lyckligare än en högt uppsatt VD som utåt sett lever det perfekta livet.

Jag säger inte att det inte kommer vara tufft för dig, man får kriga ihjäl sig för att få den rätt man har hjälp med, men din son behöver inte må sämre eller ha ett sämre liv än vem som helst.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Sorgsen med ångest) skrev 2017-09-29 07:50:38 följande:

Det känns jätteskönt att du säger det! Tack! Det handlar dock inte om att jag inte tror mina barn kan bli lyckliga, för det kommer de förstås om de får rätt hjälp! Just nu handlar det om en sorg över att mina egna förväntningar och önskningar om livet inte kommer att uppfyllas. Tänk att få komma till förskolan och hämta och ungen lyser upp och blir glad? Att få se sitt barn cykla iväg med en kompis på något äventyr? Spontana kramar och förtroliga samtal? Massa frågor om varför och hur? Berättelser om vad som hänt under dagen?

Detta saknar jag. Jag har mycket annat men det är föreställningar om hur det skulle vara att ha barn som eventuellt inte heller kommer att infrias med mitt andra barn och det gör mig väldigt ledsen.

Jag förstår det och du ska såklart få tid att sörja, jag menar mest att autism inte behöver vara slutet på världen.

Nu vet jag inte hur allvarlig autism din son har, det är milslång skillnad på hur de med autism fungerar. Jag har kunnat göra allt det du beskriver förutom att spontant berätta saker och att jag inte visar känslor som de flesta andra. Även om din son inte gör de sakerna du räknar upp har han kanske inget behov av att göra de sakerna och han kommer göra andra saker.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Sorgsen med ångest) skrev 2017-09-29 15:20:10 följande:

Jag vet inte heller riktigt hur allvarlig autism min son har ännu, eller om han också har utvecklingsstörning och adhd. En utvecklingsförsening kan vi ju själva se att han har när vi träffar jämnåriga.

Hur tänker du kring att spontant berätta något du varit med om? Kommer du inte ens på tanken att göra det, tror du att andra är ointresserade eller vill du inte dela med dig eller vad beror det på? Och var gör du av dina känslor? Eller är de mycket mer stillsamma än för gemene man? Kanske man är mer rationell som autistisk? Tänker på min son som älskar sina farföräldrar väldigt mycket, de är de viktigaste människorna i hans liv. Hur kommer han att må och reagera när de går bort?

Om han får rätt hjälp kan han komma igen mycket om han har en lättare utvecklingsstörning, han kommer såklart fortfarande ha problem, men det är möjligt att han kan ha en egen bostad och leva ganska självständigt. Min bror utvecklades mycket och fort då han fick rätt hjälp i alla fall. Rätt hjälp och stöd både för dig och honom betyder jättemycket. Det finns anhörigutbildningar som ska vara bra och Paula Tillis blogg är jättebra, hon har Asperger och ADD. blogg.aspiration.nu/

Jag kommer inte på tanken att berätta, jag vet inte vad som är viktigt att säga heller. Det kan bli en del konstiga situationer pågrund av det, då jag var yngre bestämde jag mig för att spara ut håret, problemet var att jag inte sa det till någon så då mina föräldrar försökte ta mig till frisören vägrade jag utan att säga varför. En annan gång hade jag sett något om hur djur slaktades och ville inte äta kött, det talade jag inte heller om, jag vägrade bara äta maten.

Jag har lika mycket känslor som vem som helst och jag tycker jag visar det också men min omgivning ser det inte. Jag tror inte att man är mer rationell som autistisk, jag är det inte i alla fall, men jag tänker på ett annat sätt så i vissa situationer är jag det, i andra situationer är jag fullständigt orationell enligt min omgivning, som då jag blir halvt hysterisk om någon skulle hjälpa mig att städa och börjar med köket, jag börjar alltid med badrummet, det blir fullständigt känslomässigt kaos för mig om någon försöker ändra på det.

Det är svårt att säga hur din son kommer reagera på det, alla sörjer olika, neurotypiska sörjer också olika. Men våra känslor skiljer sig inte åt, han kommer bli jätteledsen och sakna dem massor, hur han hanterar den sorgen är svårt att svara på. Då någon jag känner har dött vill jag gärna veta så mycket så möjligt om vad som har hänt, vad dog de av, vad hände rent medicinskt, hur ser dödsförloppet ut för andra som dött av samma sak etc, det är frågor som många ställer, men inte precis då de får dödsbudet, för mig är det ett sätt att bearbeta, det ger mig något konkret att ta på och jag behöver det för att kunna sätta mig in i situationen (de flesta kan det ändå spontant) Mitt sätt att reagera är alltså annorlunda men inte mina känslor.
Svar på tråden Akut sorg pga autismdiagnos -hur hantera sig själv?