• Anonym (Villblibättre)

Känner motstånd till bonus, varför?

Jag och min sambo gick snabbt fram och fick ett barn ihop efter 1,5 år. I början kändes allt bra men sen vårt barn kom har jag känt motstånd till bonus (8 år).

Jag har själv varit ett bonusbarn som hade svårt för mina föräldrars nya partners. Jag har varit nervös inför denna roll och vill liksom inte "vara för mycket" så som jag upplevde mina bonusföräldrar va (lade sig i mm).

Själv har jag nästan blivit för lite istället! Jag drar mig undan. Till saken hör är att sambons och mitt förhållande också började knaka när vårt barn kom, vi bråkar mycket och det är jobbigt. Jag orkar inte med bonusbarnet och gruvar mig inför dessa veckor.

Jag förstår att mina känslor mot det här barnet är fel och att det ligger hos mig. Det är för jävligt.

Men jag undrar om någon fattar varför jag har börjat känna såhär? Någon som varit med om liknande och det där det blivit bättre? Eller inte bättre?

• Svar på tråden Känner motstånd till bonus, varför?
  • Anonym (Varför så snabbt?)

Det kan inte vara så att ni gick för snabbt och att det är nu som ni börjar se varandra som människor? Bråkade ni innan ni hade barn? Och hur kände du för bonusen innan barnet? Tycker att man gör fel när man kastar sig in i en relation och får barn snabbt och sedan inser att det var fel. Kan det vara så att samvetet kom i kapp då du skriver att det gick snabbt och att du vet vad barnet går igenom?

Var relationen bra eller dåligt innan det nya barnet kom in i bilden? Höll ni ihop bara för att du väntade barn? En elak fråga jag vet, men att stanna kvar för barnet ska laga relationen är helt fel.

• Ess

Man kan känna precis vad som helst och vad man vill, bara man inte agerar på känslorna.
    Att man vill ta avstånd från och tycker partnerns barn är jobbigt är inte speciellt konstigt att känna när man fått barn. Varför är det egentligen fel att dra sig tillbaks och låta föräldern ta ansvar för sitt barn?
    Det är helt ok att va pappas fru/sambo och halvsyskonets mamma, man behöver inte krysta fram att den sammansatta familjen ska va som en kärnfamilj. För det kommer den ändå aldrig att bli.

Men det känns som om det största problemet ligger mellan dig och din sambo.

• Anonym (Sol)

Det låter som om du inte mår så bra just nu.
    Då kan man börja göra dom märkligaste kopplingar, 
    Kanske vill du bara bort från allt som har med den här relationen att göra, iallafall ibland och få må bra igen.
    Och bonussonen är en del av honom och relationen, det är visserligen ert gemensamma också, men man tar inte avstånd från sitt eget barn. 
    Mitt tips är att du går och pratar med någon för att få sortera i dom här känslorna och få klart för dig vad som är vad, egentligen. 

• Anonym (Villblibättre)
    Anonym (Varför så snabbt?) skrev 2017-09-24 21:35:10 följande:

Det kan inte vara så att ni gick för snabbt och att det är nu som ni börjar se varandra som människor? Bråkade ni innan ni hade barn? Och hur kände du för bonusen innan barnet? Tycker att man gör fel när man kastar sig in i en relation och får barn snabbt och sedan inser att det var fel. Kan det vara så att samvetet kom i kapp då du skriver att det gick snabbt och att du vet vad barnet går igenom?

Var relationen bra eller dåligt innan det nya barnet kom in i bilden? Höll ni ihop bara för att du väntade barn? En elak fråga jag vet, men att stanna kvar för barnet ska laga relationen är helt fel.

Vi blev blixtförälskade helt enkelt :) ..och då kanske vi inte var de mest eftertänksamma. Nej, skulle inte säga att vi bråkade särskilt mycket innan. Vår relation var bra innan barnet kom. Vill även minnas att det kändes bättre med bonus och att vi hade en bättre relation då. Jag tror att vi hade behövt mer tid ihop som par för att skapa en stabilare grund innan vi fick barn.
  • Anonym (Villblibättre)
    Ess skrev 2017-09-25 17:15:03 följande:

Man kan känna precis vad som helst och vad man vill, bara man inte agerar på känslorna.

Att man vill ta avstånd från och tycker partnerns barn är jobbigt är inte speciellt konstigt att känna när man fått barn. Varför är det egentligen fel att dra sig tillbaks och låta föräldern ta ansvar för sitt barn?

Det är helt ok att va pappas fru/sambo och halvsyskonets mamma, man behöver inte krysta fram att den sammansatta familjen ska va som en kärnfamilj. För det kommer den ändå aldrig att bli.

Men det känns som om det största problemet ligger mellan dig och din sambo.

Det ligger något i det du säger. Allt gick så snabbt och sen kände jag press att vi skulle leka lycklig familj allihop (sambons önskan). Men det är svårt när du inte har sådana känslor för alla.

Det var även en stor omställning för mig att bli mamma och jag har känt mig låst. Jag gick in 100% i mammarollen, långtidsammat läser på allt som finns och vill göra alla rätt.

Jag håller med om att man inte får agera på sådana här känslor. Dock tror jag att det märks att jag blir obekväm och avståndstagande. Anar att det måste kännas jobbigt för bonusbarnet. Jag är inte bekväm med att säga till barnet att ta undan sin tallrik eller dämpa sig lite om det är väldigt mycket ljud. Det kan jag enkelt be mina syskonbarn om, för att vi har större tillit och en djupare relation. Istället går jag in i mig själv och är besvärad.
  • Anonym (Villblibättre)
    Anonym (Sol) skrev 2017-09-25 17:20:09 följande:

Kanske vill du bara bort från allt som har med den här relationen att göra, iallafall ibland och få må bra igen.

Och bonussonen är en del av honom och relationen, det är visserligen ert gemensamma också, men man tar inte avstånd från sitt eget barn. 

Mitt tips är att du går och pratar med någon för att få sortera i dom här känslorna och få klart för dig vad som är vad, egentligen. 

Tack för förståelsen, känns skönt. Ja jag vill bort härifrån!!! Behöver komma iväg och få en paus från familj och allt bråk.
  • Anonym (Villblibättre)
    Anonym (Sol) skrev 2017-09-25 17:20:09 följande:

Tack för förståelsen, känns skönt. Ja jag vill bort härifrån!!! Behöver komma iväg och få en paus från familj och allt bråk.
  • Anonym (Hmmm)

Tycker du ska separera och lära dig av detta misstag!
    Ta det lugnt och skaffa inga nya ungar efter en kvart med nästa man, utan fokusera på din blivande varannan veckas unge.

• Anonym (tudor)
    Anonym (Villblibättre) skrev 2017-09-25 20:34:15 följande:

Det ligger något i det du säger. Allt gick så snabbt och sen kände jag press att vi skulle leka lycklig familj allihop (sambons önskan). Men det är svårt när du inte har sådana känslor för alla.

Det var även en stor omställning för mig att bli mamma och jag har känt mig låst. Jag gick in 100% i mammarollen, långtidsammat läser på allt som finns och vill göra alla rätt.

Jag håller med om att man inte får agera på sådana här känslor. Dock tror jag att det märks att jag blir obekväm och avståndstagande. Anar att det måste kännas jobbigt för bonusbarnet. Jag är inte bekväm med att säga till barnet att ta undan sin tallrik eller dämpa sig lite om det är väldigt mycket ljud. Det kan jag enkelt be mina syskonbarn om, för att vi har större tillit och en djupare relation. Istället går jag in i mig själv och är besvärad.

Sambon har alltså krav på dig men vad gör han för att ni ska fungera bra ihop? Hur är bonusens attityd till dig?
  • Ess
    Anonym (Villblibättre) skrev 2017-09-25 20:34:15 följande:

Det är inte speciellt konstigt att man inte vill ta en konflikt med en person man inte står nära, det kan bli ännu mer fel då. Jag tycker din sambo har brustit i sin föräldraroll, för du ska aldrig bli satt i en sådan sits att du behöver säga till hans barn. Han ska själv finnas där hela tiden för att hjälpa och uppfostra barnet.
    Att bli en "familj" och framför allt få en så hållbar relation till barnet att det håller för tillsägelser, det tar tid. Många kommer aldrig så nära varann.
Svar på tråden Känner motstånd till bonus, varför?