Sphynxey skrev 2017-09-15 20:18:01 följande:
Njae, okunnigt och felaktigt är det väl inte ? Anna60 säger ju istället precis det som du också säger; att det kan vara annat än bara maten som spelar in. Det hon föreslår handlar iofs inte om ärftlighet, utan om sköldkörtelrubbning, men ändå; principen är ju den samma. Hon, precis som du, uppmärksammar att det faktiskt inte behöver vara kosthållningen det är fel på. Sen kan ju tilläggas att i det här fallet är det nog inte ärftlighet som är "boven". Det finns inte öht övervikt i släkten - snarare tvärtom. Kanske nån på hans pappas sida - jag har inte full koll där - men inte i hans pappas närmaste familj i alla fall. När det gäller motion vs viktnedgång slutligen så har du givetvis rätt - det krävs en jäkla massa motion för att gå ned i vikt (haha - tro mig; jag kan alla såna där listor baklänges i sömnen...), MEN en bra fysisk kondition gör det å andra sidan lättare att hålla en normal, hälsosam vikt. När jag funderar på om han rör sig tillräckligt mycket tänker jag inte i termer av att han ska motionera bort övervikten, utan jag tänker i termer av om han är i tillräckligt bra fysisk form. En fysiskt välmående och hälsosam kropp kan också ta nån liten onyttighet nån gång emellanåt bättre än en osund kropp. Är du med på hur jag tänker? Och sen är det ju samma sak med _intaget_ av kalorier, som med uttaget: man brukar säga att det krävs ca 7000 kalorier för att man ska gå upp ett kilo ? dvs, precis som man måste motionera rätt rejält för att gå ned ett kilo, måste man stoppa i sig rätt rejält för att gå upp ett kilo. Men nu kom jag visst lite av banan...
Om alla barnen i familjen har liknande livsstil och kost och levnadsförhållanden så tycker jag det talar för att det kan vara andra faktorer än miljö som förklarar skillnaden. Sedan kanske man behöver justeringar i miljön för att ändra det. Men vikt är ju ett känsligt ämne och när det gäller barn kan de växa in i sin vikt när de blir längre, det viktigaste är att etablera en god kosthållning med bra rutiner och att finna möjliga sätt till att röra på sig regelbundet med en aktiv livsstil.