• Anonym (Amanda83)

Otrevlig bonusdotter (tonåring)

Hej,

Jag träffade min partner för 3 år sedan, jag är strax över 30 och han är strax över 40. Jag har inga barn sedan tidigare och han har två tonåringar på 17 (dotter) och 18 (son)  - vi träffades strax efter att han hade separerat med sin fru, då de hade ett destruktivt förhållande i ca 7 år och han valde att lämna förhållandet. Hon ville inte detta, då hon aldrig velat jobba, plugga språket eller göra något alls för barnen, då min sambo alltid gjort detta tex. skolan.

Sonen har alltid varit trevlig mot mig, med tiden ännu trevligare. Dottern har däremot varit snäll och trevlig det första året, men med tiden så har det blivit värre och värre (ibland jättebra), men de senaste månaderna så har hon visat ett otroligt dåligt beteende, tex att hon rullar med ögonen, pustar när jag i närheten samt att jag vet att hon pratat med sin pappa med mig. Speciellt den senaste tiden. 

Vi var på semester för inte så längesen, då var allt relativt ok, även om hon var otrevlig många gånger då vi sågs.

Hon tycker att jag tar mammans plats (hon tycker att vi ska bjuda in henne på våra årsmiddagar, parmiddagar), jag tar hennes plats i hemmet, hon ska få det jag får, det jag köper till mig själv med mina pengar ska hon också ha... etc etc.

Jag är så trött på detta... någon som kan ge råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 21:28
    Jag måste tillägga att mamman är förmodligen bipolär, och har tutat in en massa i dottern om mig, tex. att jag är yngre än henne och jag är bara ute efter att leva ett bra liv med pappan och ta ifrån honom. Massa skitsnack... men det sårar en väldigt mycket att bli behandlad så dåligt när man gör sitt bästa för att försöka komma bra överens med dottern.

• Svar på tråden Otrevlig bonusdotter (tonåring)
  • Anonym (JK)

Jadu... Det är sånt man får räkna med när man väljer en partner som har barn sen tidigare.

• Tecum

Tala med din man, det är hans uppgift att ta itu med dottern. Hon är gammal nog att veta hur man ska uppföra sig, även om hon inte gillar dig.

Men risken finns att hon ärvt mammans störning.

• Anonym (02.)
    Anonym (JK) skrev 2017-09-12 21:37:47 följande:

Jadu... Det är sånt man får räkna med när man väljer en partner som har barn sen tidigare.

Ja, det är väldigt sällan friktionsfritt att ge sig in i något där den andre har barn.

Så mycket att ta hänsyn till, TS mans dysfunktionella ex kommer att ha en central roll i hennes liv då hon är mamma till barnen.
  • ssa123

Det är ju lite spännande med tonåringar. Nu är ju flickan (i mina ögon) snarare en ung vuxen, men ändå.

Vi har en halvt rabiat 15 åring här hemma och jag tycker det är viktigt att välja sina strider. Du är ju rätt ung själv och minns säkert, som jag gör, hur jobbigt det var och hur man mådde i perioder i den åldern.

Vi har sagt som så, att hemma med familjen visar man respekt mot alla och beter sig. Orkar man inte det får man gå undan, stänga in sig eller vad man vill, och det ska i sin tur vara okej och respekteras av oss föräldrar och småsyskon.

Sen är hon grymt dryg mot mig ändå ibland. Typ himlar med ögonen som du säger, men då går jag faktiskt bara undan och ignorerar.

Sin pappa har hon en helt annan och trevligare relation till just nu.

Bland folk, om vi har gäster tex osv beter man sig och är glad och trevlig. Punkt slut!

Det har funkat fint hittills.

Försök ta det som en komplingmang att hon tjafsar med dig. Det kan faktiskt också vara positivt. Det kan betyda att hon känner sig trygg med dig och därför vågar spela ut mer.

Svar på tråden Otrevlig bonusdotter (tonåring)