• Vattumankillen

Vad tycker ni om partiet"Medborgerlig samling"?

Citat ifrån hemsidan:

Vad Medborgerlig Samling är och vad vi vill

Sverige behöver en levande gräsrotsrörelse som förenar den enskildes rätt till frihet med ett konservativt förhållningssätt till samhälle och stat. De borgerliga riksdagspartierna har tyvärr, under senare år, övergett vården om den samhällsgemenskap och den respekt för medborgarna som är en förutsättning för ett frihetligt, civiliserat och framgångsrikt land. Medborgerlig Samling bildades för att säkerställa dessa värderingars plats i samhället.

Medborgerlig Samling är ett blågrönt parti. Blått för att vi är borgerliga, i den meningen att vi vill värna den enskildes trygghet och säkerhet, ekonomiska och intellektuella frihet samt möjlighet att gå sin egen väg. Grönt för att vi vill ha ett hållbart samhälle, där det tas itu med miljöproblemen. Men även hållbart i betydelsen social hållbarhet och sammanhållning för det gemensamma bästa.

Riksdagsvalet 2018 blir det första valet för partiet.

• Svar på tråden Vad tycker ni om partiet"Medborgerlig samling"?
  • KillBill
    Anonym (Väljare) skrev 2017-09-08 19:41:54 följande:
    EXPO är ingen oberoende expertinstans.

Nyheter idag och Medborgerlig Samling är heller inte samma sak.
    Du tycker inte att det är konstigt att partiledaren för medborgerlig samling, Ilan Sadé, äger bolaget som driver den SD-vänlig och främlingsfientliga nättidningen Nyheter Idag?

Kan du tänka dig att en partiledare för ett annat parti skulle ge ut media som som skrev vänligt om ett annat partis politik?
  • Anonym (Väljare)
    KillBill skrev 2017-09-08 20:15:50 följande:

Du tycker inte att det är konstigt att partiledaren för medborgerlig samling, Ilan Sadé, äger bolaget som driver den SD-vänlig och främlingsfientliga nättidningen Nyheter Idag?

Kan du tänka dig att en partiledare för ett annat parti skulle ge ut media som som skrev vänligt om ett annat partis politik?

Han kanske hör och häpna driver bolaget på rent affärsmässiga grunder? Nyheter Idag kanske drar in pengar till NITEK via annonser m.m, för det kan ju knappast vara sveriges dyraste nyhetssajt att producera?

Vad vet jag? Jag sitter inte och gissar..

Jo men ärligt så tycker jag att kopplingen till Nyheter Idag kanske stör lite, men jag tycker knappast att Nyheter Idag verkar vara en rasistsida. Ganska harmlös sajt faktiskt och ingenting jag läser själv för det står ingenting där som engagerar mig för fem öre. Att det finns problem i "utanförskapsområden" visste jag redan och det är inget jag behöver läsa mer om på den sidan..

Att EXPO inte gillar nyheter idag kan ju ha att göra med att det är en vänsterorganisation, och det är inget jag personligen ligger sömnlös över direkt.

Jag har för tydlighetens skull ingen koppling till MED och kommer förmodligen att rösta på ett parti ur sjuklövern näst höst. Jag sitter inte och försvarar MED även om jag tycker att partiet är intressant eftersom jag är så sjukt less på socialdemokratin och på den totalt menlösa borgerligheten som inte vill nånting och inte har några idéer. Därmed inte sagt att jag har klivit över tröskeln till att rösta på MED men man vet aldrig. Vi har den sämsta statsministern någonsin, och en regering som absolut inte fungerar så..
  • Anonym (Väljare)

Vad jag sen tycker om Medborgerlig Samling?

Jag vet inte riktigt.. Jag tycker ärligt talat ingenting om partiet faktiskt! Jag följer partiet lite i media och mest då för att jag tycker att det är intressant med nåt nytt i politiken och för att de verkar ha dragit till sig kompetent folk. Nåt som är ovanligt i svensk politi!

Jag tror inte att MED kommer att göra en Ny Demokrati och skutta in i Riksdagen i höstens val redan. Kanske att de har en chans att ta några riksdagsmandat 2022 eller nåt, men vägen dit är låång och mycket kan hända tills dess. De får inte växa för mycket nu i början för jag tror att risken då är stor att det kommer in en massa stollar och idioter i partiet. Bättre att satsa långsiktigt och skydda sitt partiprogram mot enfrågeidioter som vill driva egna agendor.

• Bejje

Aldrig hört talas om dom. Skulle aldrig rösta på ett parti som aldrig varit nära riksdagsspärren just för att det är att kasta min röst i sjön.

• Rindikh

Visst okej partiprogramet dom har är väl i min mening helt ok. Det är inget där som gör mig upprörd, eller som jag inte kan hålla med om. På sin höjd nån liten formulering där och var.

Men vad är poängen? Varför ska man rösta på just dom?

• absalon

Samtliga politiska partier är - enligt egen utsago - oerhört mycket bättre än övriga partier. Därför ska man förstås rösta på samtliga partier.Cool

• ClaesMED

Medborgerlig Samlings fokus ligger på demokratifrågor. Att makten har glidit från politiker ut till myndigheter och förvaltning där man i skydd av obefintlig insyn kan bedriva aktivism och karriärism obehindrat. Politikerna har helt enkel alltmer blivit producenter av en produkt de säljer oss var fjärde år.

Våra förslag innehåller bland annat ett återskapat tjänstemannaansvar och en utfasning av partistöden. Partierna idag är helt oberoende av såväl pengar som engagemang underifrån - de är plattformar för karriärer. Notera hur myndighetschefer idag sällan har kunskap om sina versamheter. Rikspolischefen har ett förflutet som generaldirektör på Försäkringskassan och partisekreterare i Socialdemokraterna.

Det är detta vi kallar för etablissemang - hela den byråkratiska och teknokratiska kolossen. Full med frukterna efter 68:ornas "långa marsch genom institutionerna". Vi sätter inte folk mot elit (särskilt inte i nationalistisk mening) utan påminner om att det finns en ömsesidig överenskommelse mellan medborgare och stat. Om politiker eller någon annan kallar er populister för att ni har åsikter om hur de sköter sig - bli väldigt misstänksam!

Migrationspolitiken liknar mycket riktigt M och SD men det är ett torrt konstaterande av att det är detta vi har kommit till. Vi kan inte låtsas att samhällssystemen inte är konstruerade kring en nationalstats gränser för det är de. Vi har fått ett Augiasstall på halsen.

Nyheter Idag har inte som uttryckligt mål att bekämpa SD. Detta tolkas idag som att man är SD-vänlig. Chang Frick har gjort ett antal riktigt imponerande gräv. Det sista var avslöjandet av Pavel Gamovs utsvävningar - förmodligen det mest skadliga för SD som någon tidning har skrivit.

Vi kan tänka oss att arbeta med SD som vilket annat parti som väljarna givit sitt förtroende som helst. Det innebär inte att vi gillar dem särskilt. De stör sig på lite liknande saker ibland men saknar en vettig analys - de vill mest själva till köttgrytorna och deras fokus är invandringen - av nationalistiska anledningar.

Kolla gärna vidare på www.medborgerligsamling.se

Jag är ledamot i styrelsen för Medborgerlig Samling Väst för övrigt.

• Teo

Jag funderar på att rösta på Medborgerlig Samling. De är som Moderaterna borde vara samt att de verkar även ha en grön politik.

Svar på tråden Vad tycker ni om partiet"Medborgerlig samling"?