• NorthK

Inskolning på dagis - för självständig ettåring?

Inser att detta kanske låter jättedumt... men jag måste få fråga ändå!

Vår dotter är 1 år och 3 månader och har haft en veckas inskolning av två på dagis. Det går jättebra, hon är väldigt självständig, går gärna iväg själv och upptäcker, leker bra (själv) och är orädd.

Men hon verkar inte knyta an till någon av pedagogerna. Och hon bryr sig inte om vi går därifrån. Andra barn vi ser får panik, gråter hysteriskt och får bli hämtade, men inte vår dotter. När vi säger att "nu åker mamma/pappa och jobbar" så kan vi få en snabb kram och en vinkning, ibland knappt det... och sen får vi höra att det gått bra och att hon är... ja, väldigt självständig.

Är det normalt? Vi tycker att hon har en fin anknytning till oss men när hon knappt reagerar när vi går börjar man fundera?

• Svar på tråden Inskolning på dagis - för självständig ettåring?
  • Skånetjej01

Min dotter va lika dan. Hon va 1,5 när hon började på inskolning och vill jag ha kram o puss av henne innan jag går så får jag ta det för hon ska in direkt o leka. Vi har bra anknytning till henne men hon är dock inte typen som vill sitta o kela utan det ska lekas hela tiden.
    Hennes storasyster va raka motsatsen. Hon bara grät när vi lämnade henne.

• mso

Båda våra barn var så när de inskolades vid ca 13 månader.
    Den äldre blev mer närhetstörstandes när hon kom upp i 4årsåldern, medans den yngre nu vid 3,5 har haft sitt huvud fastklistrat på mig i 3 månaders tid.

• mmimmi

Upplever exakt samma sak nu. Är så himla många nya intryck och massa nya grejer att leka med och andra barn så hon har verkligen inte tid med mig eller pedagogerna och knatar oftast iväg själv till ett annat rum. Hemma hade hon aldrig gjort det utan att ha full koll på att jag verkligen är kvar i det andra rummet, men byter JAG rum utan henne blir det panik för henne, men inte på dagis.

Blev förvånad först när man förväntade sig att hon skulle vara lite mammig när der var så mycket nytt och nya människor men kul att hon tycker om att vara där. Men man känner sig lite osynlig.

• Jasmin Karlsson

Det låter normalt. Min dotter är likadan. Hon har inte börjat förskolan ännu men beter sig så på öppna förskolan. Det finns helt enkelt så mycket roliga saker att upptäcka. Jag är inte orolig eftersom jag märker att hon hemma gärna är nära mig, och då gärna vill sitta brevid eller går efter mig (hemma har hon redan upptäckt alla leksaker) och helst ligger supernära när hon ska sova.

• Ebo88

Grattis!! Ni har en väldigt trygg dotter och det är fullständigt normalt. :) Hon är inte bara självständig utan väldigt trygg i sig själv och som tidigare nämnt - helt normalt. Barn reagerar så olika på inskolningar. Även barn som är trygga och självständiga kan fortfarande bli jätteledsna då det är en sådan ny sak med många ny intryck. Alla barn är så olika

Det kan komma en reaktion senare. Det behöver inte göra det, men för vissa barn som har blivit inskolade och kanske har gått på förskola en månad, kommer sedan på att "det här är nytt" och en period av tårar kan komma vid känning vilket är helt normalt, men fortfarande lika jobbigt för en förälder som vid början av inskolning om ens barn gråter. Så skulle det ske, ha i åtanke att det är normalt och det kommer släppa. Barn som även gått på förskola i två, tre, fyra år kan komma in i perioder där de gråter vid lämning osc. Jobbade på småbarnsavdelning i fem år och barnen kommer ty sig till fröknarna, dom kommer även få sina "favoritfröknar" också :)

Svar på tråden Inskolning på dagis - för självständig ettåring?