Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Aikido skrev 2017-08-18 18:47:48 följande:

Jag tänker att jag är tacksam för att jag bor i ett tryggt land där risken att dö på grund av att man får kaffet i vrångstrupen då man läser idiotiska trådstarter på Familjeliv är större än risken att dö på grund av terrordåd.

• Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-18 18:50:40 följande:
    Ja, vilket gör det ännu konstigare att du påstod att man även kan bli mördad av en fågelskådare. Jag ser tyvärr inte kopplingen till terror där?
    Nej men risken är ungefär lika stor, inte sant? Sammanlagt har 10 personer dött i terrorattentat i Sverige genom tiderna (och av dessa var alla inte svenskar).
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-18 18:59:13 följande:
    Ja, så kan vara bra och lugnande att tänka för stunden. Dock har ju redan terrordåd hänt i Sverige, samt att många svenskar gillar att resa. Att det finns saker som är farligare kan man lätt bevisa med siffror. Men frågan är varför man ska tänka så, om det nu inte är för att lugna sig själv?
    Man tänker så för att inte bli galen. För det finns risker med att leva, så är det.

Det är där jämförelsen med alla andra sätt att dö kommer in. Det går inte att leva sitt liv och ständigt gå runt och vara rädd för att dö. 
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-18 19:05:46 följande:
    Precis. Det finns redan tillräckligt med faror. Behöver vi verkligen fler?
    Alltså, i det stora hela borde folk oroa sig mer för människor som övertvättar, är överrenliga, använder penicillin i onödan osv. De är betydligt fler än terroristerna och gör stor skada på både planeten och innevånarna.
  • Dementoria
    Asien skrev 2017-08-18 19:19:05 följande:
    Fast för att det är farligt att leva behöver vi inte sitta och hylla när folkmassor blir nermejade.

Japan har INGA Islamska terrordåd vet du varför? Homogenkultur dom tar inte emot extremister eller invadrare som vägrar anpassa sig efter den japanska kulturen 

Varför tar vi inte efter? Gillar Löfven terrordåd?
    Är det enbart islamistiska terrordåd som dödar? För de har ju haft attacker även i Japan.
  • Dementoria
    FDFMGA skrev 2017-08-19 10:58:26 följande:

inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.

Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.

• Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-19 11:51:12 följande:
    Håller du med om att alla 700 miljoner löper lika stor risk att utsättas för terrorbrott?

Kan man jämföra någon som bor i London och är ute mycket med någon i en liten by i Sverige som ligger hemma och knappt går ut?
    Personen i skogen har säkert större risk att få ett träd över sig och dö av det. Hens anhöriga kommer sörja lika mkt som anhöriga till ett terroroffer. 

Alltså, kan ni inte bara starta en tråd och diskutera det ni egentligen vill, hur farliga och hemska muslimer och islam är. Det blir ju bara larvigt att springa runt det riktiga ämnet såhär.
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-19 12:00:22 följande:
    Vem springer runt ämnet? Att påstå att "det är farligt att leva" eller "risken är bara en på 7 miljoner" är väl de som inte vill prata om ämnet?
    Nej om vi ska diskutera kring trådstarten så är det väl precis vad ämnet är? 
  • Dementoria
    Deceree1 skrev 2017-08-19 11:39:04 följande:
    Undrar om inte jag läste nånstans att förövaren i Barcelona hade sagt(skrivit) på sin facebooksida : döda alla syndare (dvs vi ) och bana väg för muslimerna. Och det vanliga förstås Alla akhbar... jo, dom kommer att hålla på tills hela Europa är deras och Sverige blir det första muslimska landet i Europa. Det är iaf vad jag tror....
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:20:38 följande:
    Men ändå var du tvungen att använda det i ditt inlägg, trots att du inte var helt säker?

Tack då vet jag!
    Kanske FDFMGA misstog sig om att det var en annan tråd? Ovanstående är ett inlägg av Deceree1 men det är från denna tråden. Sid 6, inlägg 63 som någon annan skrev.

• Dementoria
    Muttergubben skrev 2017-08-23 05:13:52 följande:
    Är övertygad om att de flesta förstår skillnaden mellan att förlora en anhörig i en olycka och ett terrorattentat. Givetvis tragiskt i båda fallen. Skillnaden är dock att en olycka är just en olycka och inget planerat. Ett terrordåd är mord, en planerad handling och säkerligen svårare för de flesta drabbade att förlika sig med.
    Jag håller med FDFMGA, att förlora ett barn/en kär anhörig är det värsta som kan hända på vilket sätt det än må hända. Resultatet är detsamma, barnet/den anhöriga är borta för alltid.
  • Dementoria
    FDFMGA skrev 2017-08-23 07:44:01 följande:
    Självklart kan man inte jämföra sorgen, smärtan och saknaden hos dem som förlorat en anhörig eller vilken död som är värst att dö.

Men om man ändå försöker så tror jag att det skulle vara allra svårast att uthärda tanken att man själv hade ett direkt ansvar för det inträffade, t ex struntat att ta med flytvästar vid en båttur som slutat i en katastrof.
    Ja så tror jag också. 
    oanonym skrev 2017-08-23 07:42:10 följande:
    Så om en nära anhörig till dig går in på ett dagis och spränger sig själv och massa barm, då är det lika hemskt som ett naturligt dödsfall? Resultatet är ju detsamma ....
    Nu är det alltså min anhöriga som orsakar terrorattacken? Eller vad? Det blir lite svårt att diskutera om scenariorna ska skifta så.
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-23 11:33:55 följande:
    Hur den anhöriga dör spelar ingen roll sade du ( "hur det än må hända" ). Jag ville bara se om det var så, eller om du kanske har en gräns ändå?
    Det enda du gör med sådana här inlägg är att få mig att ana att du egentligen är helt ointresserad av att diskutera sakfrågan utan du vill mest jäklas lite. Det förstår du väl själv att man inte kan byta riktning helt på frågorna, i vilket samtal kan du göra det?
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-23 14:26:12 följande:
    Ja, jag ville jäklas lite. Men också påpeka att folk faktiskt kan se skillnad på olika sätta att dö, även om förlusten och sorgen naturligtvis är densamma.
    FDFMGA skrev 2017-08-23 14:31:53 följande:
    Folk brukar se skillnad mellan offer och förövare.

Tycker din fråga var osmaklig.
    Osmaklig sa Bull.

Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.