• Emma7534

Funderingar kring äggdonation

Hej på er,

Vill så gärna att vår Noah (2,5 år) ska få ett syskon. Jag är 40 år fyllda, lyckas inte bli gravid på naturlig väg. Har kommit fram till att äggdonation är ett alternativ. Men det är så mycket tankar som snurrar i mitt huvud. Jag är adopterad från Colombia (mörkt lockigt hår, bruna ögon och är ganska ljus i hyn) min sambo är svensk (blond och blåögd). Noah har brunt rakt hår, bruna ögon och är ljus i hyn. Nu har vi kontakt med kliniken Invimed i Polen vilka endast kan erbjuda polska donatorer som oftast är blonda och blåögda. Tanken på att jag skulle föda en liten lintott känns jätte konstigt. Tänk att Noah kanske skulle få ett syskon som är helt ljust och inte alls lik någon i familjen. Skulle det kännas konstigt/bli mycket frågor... Vet bara hur mycket frågor jag som adopterad ställts inför.  

Det snurrar och snurrar i mitt huvud och jag vet inte hur jag känner kring det. Har alltid tänkt att adoption skulle kännas ok. Men annorlunda att föda fram ett barn som inte skulle ha något av mig. Finns det någon som är i liknande situation? Någon som kanske har erfarenhet runt detta?

Kram på er {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Funderingar kring äggdonation
  • Emma7534

Tack för era svar! {#emotions_dlg.flower} 

Jag tvivlar inte på att kärleken till ett barn som kommit till genom ÄD inte skulle vara lika stor. Jag tänker mer vilka frågor som kommer dyka upp sen. Både från omgivningen och från barnet.

Och hur viktigt är det att berätta för barnet hur det kommit till. Varför det ser annorlunda ut än syskonet osv. I Polen är ju donatorerna anonyma så full information går inte att ge.

Det har aldrig varit en hemlighet för mig att jag är adopterad och jag skulle tycka det var hemskt om det på något sätt hade mörkats eller ljugits om. Men jag tänker att det är stor skillnad på adoption och ÄD då ÄD är på cellnivå. Precis som du skrev Löparnörden så kommer det ju vara jag som bär barnet, delar blod med det, ammar det osv. När det gäller adoption så är det ju mycket mer historia bakom det faktiska barnet. Om ni förstår vad jag menar. 

Svar på tråden Funderingar kring äggdonation