Inlägg från: student2013 |Visa alla inlägg
  • student2013

Första barnet BF våren 2018

Hej jag är 23 och min man blir snart 30 och vi väntar också vårt första barn. Jag är i vecka 12+1 och BF är 15 februari :)

Grattis till era plus :) 

• student2013
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-05 22:18:06 följande:
    Tack! Vad kul att du hittat hit också!!

Har ni också väntat med att berätta för anhöriga till v 12? :) Eller hur har ni gjort?

Har ni varit på inskrivning nyligen då? :) Eller gör man det runt v 12? Har inte stenkoll på alla veckor än känner jag. Blandar ihop allt nu i början :p
    Ja. Vi berättade för våra närmaste inom 1 vecka efter att jag hade plussat faktiskt.

Tänkte vänta med att berätta för min chef till nästa vecka men det blev några veckor tidigare eftersom jag hade värk i sidan samt att det förekommer tunga lyft som inte är lämpliga vid graviditet.  

Var på inskrivning i förra veckan :)
  • student2013
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-05 22:53:16 följande:
    Aha okej :) Vilken vecka plussade ni i då?

Ah, det förstår jag då! Fick du andra arbetsuppgifter då istället? :)

Kul :) Hur var inskrivningen?
    Jag plussade i v. 4+6. 

Nej, det är ett litet företag med 3 anställda + chefen. Så jag gör allt som innan förutom att lyfta dem tunga lådorna på 19 kg bara upp på en vagn och kört dem dit dem ska typ 10-15 meter. Dem andra väger 13 kg och under och det förekommer 2 gånger i veckan. Annars är det max 9 kg som jag lyfter.

Nja, jag lämnade urinprov, dem kollade blodtrycket och dem tog blodprov på mig för att ta massa prover. Vägde mig. Inget kul så direkt. Nästa möte med barnmorska är ultraljud men inte fått tid till det än men borde få en tid slutet av september till mitten av oktober :) då börjar det roliga grejerna :)  
  • student2013
    Lina1991 skrev 2017-08-06 10:12:10 följande:

Hej. Grattis till alla plus :)

Själv plussade jag helt oväntat 1/7. Jag skulle bara ta ett test för att "mensen skulle komma igång" då den var två dagar sen, istället kom det upp ett streck extra.

Jag är nu i vecka 10 och har bf 9/3. Är superglad, men har ett hemskt illamående och kräker väldigt mycket. Jag fick göra VUL i vecka 6+4 (pga kraftiga kräkningar) och såg då ett litet hjärta som slog, det hjälper rätt mycket att tänka på när man hänger över toastolen...

Någon annan som mår lika illa?

Hej jag tog ett test när min var 3 dagar sen dels hade vi haft oskyddat vid ägglossning samt att jag trodde jag bara var stressad.. 

Vad kul med VUL :)

Jag mår kanske inte riktigt lika illa som dig men illa har fått öppna bildörren och kräkas 2 gånger senaste veckan och alla säger "det blir oftast bättre när man kommer in i tredje månaden"... får se om det tänker jag bara just nu är i v. 12+2.
  • student2013
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-06 23:45:22 följande:
    Aha okej :) Jobbigt med lyft under graviditeten över huvudtaget..Så länge man känner att det går bra så :)

Hehe ja, det låter inte så spännande :p Men nästa har du att se fram emot! Verkligen! :D
    Ja, Ibland känns det rejält. Springer i trappor dessutom 2 dagar i veckan. 

Ser definitivt fram emot nästa :)  
  • student2013
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-07 16:32:48 följande:
    Var försiktig och ta hand om dig och lilla miraklet bara :) <3
    Jadå, absolut ta så få risker som möjligt :) du får ta hand om dig och ditt mirakel också :)
  • student2013
    Valkyrians ritt skrev 2017-08-08 17:48:13 följande:

Första för mig också :) Följer flera trådar med bf i samma månad som jag men kul med en tråd för förstföderskor!

Jag blir 34, sambon är 33. Vi har KUB imorgon, jag är spänd och nervös och förväntansfull och orolig om vartannat. Bf 14/2, får se hur datumet flyttas efter UL imorgon. Om det går bra.

Jag har Bf dagen efter dig om inte det ändras för mig efter UL :) Jag har dock inte fått tid till något UL än :(
  • student2013
    Krusbärskompott skrev 2017-08-08 18:40:12 följande:

Är det någon som funderar på NIPT? Ska ringa runt imorgon och se var det går att få till här nere i Skåne. Vill ha den där man även tittar på könskromomavvikelset.

Där har ni Stockholmare det bättre förspänt, men det känns ju orimligt att behöva åka till Sthlm bara för att ta ett blodprov?!

Har inte funderat på NIPT. Men kul att det är en till skåning här i tråden :)
  • student2013
    nasdaqomx skrev 2017-08-10 11:09:08 följande:

En fråga när det kommer till första barnet. Hur mycket budgeterar ni att lägga på barnprylar innan barnets ankomst? Jag har googlat lite och inser att barnprylar kostar en del. Hur mycket lägger ni undan varje månad?

Vi kommer nog lägga 10-15 000 kr. Men vi har fått säng, matstol och vagn med sittdel av min svärmor så ska köpa liggdel till den. Har sparat senaste 3 åren mer när jag började jobba för lite mer än 1 år sen. Nu gick det dock åt en del pengar då vi nyligen gifte oss men högprioriterar att spara inför barnet nu.

ca 4000 till barnet och några tusen till annat.
  • student2013
    Noanda skrev 2017-08-15 11:52:08 följande:

Jag var hos barnmorskan idag, hon var supertrevlig och gav mig två råd; googla inte och undvik familjeliv. ;)

Hon jag träffade på inskrivningen sa att jag inte ska tro på allt som står på familjeliv :)
Svar på tråden Första barnet BF våren 2018