Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Saga92 skrev 2017-09-06 06:52:13 följande:

Äntligen kom svaret på NIPT och allt såg bra ut. Känner mig så lättad. Jag och sambon valde att gå vidare och själva bekosta NIPT-testet då KUB visade 1:277 vilket är precis utanför gränsen till vidare provtagning.

Vi fick dessutom reda på att det är en liten tjej inne i magen :)

Så skönt!

Intressant det där, att det är så olika, i Skåne erbjuds man NIPT om man har högre risk än 1:1000. Men å andra sidan får bara de som är 33 eller äldre KUB.
  • Krusbärskompott
    Sofiamy skrev 2017-09-08 10:30:58 följande:

Hej alla! hur mår ni?

jag går in i vecka 16(15+0) idag, känns overkligt egentligen d jag mår väldigt bra. Men har byt till gravidbyxor då jag inte gillar när byxorna trycker på min mage. Har fått en liten kula som nu även syns direkt på morgonen, har tidigare endast synts på kvällen. Vågen visar dock fortfarande -2kg men jag tror att det är ok vikt till min längd ändå (158 cm och 50 kilo) gick in i graviditeten på lite mer än 52 kilo. Hur går det för er andra? hur mår ni?

Jag går in i 15+0 imorgon. =)

Ligger på exakt samma vikt som före graviditeten. Har några par byxor som fortfarande funkar så håller mig till dem eftersom jag inte är officiell på jobbet än. Jag hade lite magfluff innan graviditeten så jag tycker inte att det syns nåt än om jag inte trycker ut magen.

Däremot kan jag känna livmodern om jag trycker på magen, den är väldigt fast och jag kan tydligt känna var den tar slut.

Tror inte jag känner fosterrörelser än (svårt att veta m första barnet) och har så klart moderkakan i framkant så det dröjer säkert ett tag till.

Jag mår bra om jag inte glömmer bort att äta, och jag sover mera än innan. Och! Jag blir yr om jag reser mig snabbt och det gör jag flera ggr varje dag... Jag verkar ha helt omöjligt att lära mig att ta det lugnt...
  • Krusbärskompott

Guuu vi har RUL imorgon och NU blev jag sjukt nervös. Tänk om den inte lever? Kommer ju typ inte kunna sova i natt? Och har tid sent på em efter jobbet...

• Krusbärskompott
    trisan13 skrev 2017-10-03 19:13:47 följande:

Men vad spännande :) förstår att du är nervös!! vilken vecka är du i? Har du känt några rörelser än?

18+3 idag. Första barnet så jäkligt osäker på om jag känt nåt eller om det bara är gaser. Dessutom moderkakan i framvägg (sa de på KUB iaf) som tydligen kan göra det ännu svårare....

Gnnngg om tjugo timmar vet jag!
  • Krusbärskompott
    trisan13 skrev 2017-10-04 20:47:08 följande:

Gud vad härligt :)

Tog ni reda på kön? :)

Tack!

Nix. Har gjort nipt så hade kunnat kolla redan i v12 men vi har valt att inte kolla. =)
  • Krusbärskompott
    FruGast skrev 2017-10-18 21:32:46 följande:

Skönt med bra resultat på RUL. Jag räknar minuterna.

Såg första sparkarna utanpå magen i vecka 16+1

Känner rörelser varje dag nu i vecka 16+6

Så det är himla skönt :)

Hur mår ni?

Jag mår oförskämt bra! (Så länge jag kommer ihåg mina mellanmål, äter jag inte blir jag jättekorkad.)

20+3 idag.

Jag har en stor moderkaka i hela framväggen o dessutom första barnet så jag var inte riktigt säker på vad jag kände förrän i v19 typ. Nu känner jag den varje dag, särskilt efter att jag har ätit om jag sitter kvar och tar det lugnt. Svårt att fokusera på lunchmöten pga discot i magen... =)

Nu har det dessutom börjat synas i tighta kläder, inte bara bullmage längre.
  • Krusbärskompott

Hej alla!

Allmän fråga: Hur funkar det med träning och sånt för er? Jag tycker det är så himla segt att få ihop motivationen. Då mycket lättare att ligga på soffan och käka godis!

Jag går in i v 23 imorgon (22+0) och har slutat springa mer än korta bitar eftersom de flesta experter verkar överens om att man ska lugna ner sig med sånt i andra halvan av grav. Mest PW just nu och försöker motivera igen till yoga...

Jag har inga direkta krämpor mer än att jag är trött och nu börjar det bli så mörkt och trist också.

Någon som har några bra tips? Finns det nån bra träningsapp för preggon?

• Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-10-26 09:37:45 följande:

Grattis till er alla som har fått bra resultat på rul! 

Själv har jag rul nästa vecka och är så himla nervös.. usch för denna oro. 

Är det någon annan här som inte heller har fått någon direkt mage? Tycker alla verkar ha fått så fina runda magar. Medans jag mest ser fläskig ut, är i vecka 19. 

21+3 idag och tycker magen har blivit tydlig senaste veckan i tighta kläder men inte om det sitter lösare.

Lycka till på RUL!
  • Krusbärskompott
    Starlights skrev 2017-11-09 21:17:39 följande:

Men BM säger att man inte behöver ta folsyra efter vecka 12, och om man inte har brist på något så finns inte heller något behov att knapra massa vitaminer och kosttillskott. Tar dock järntabletter eftersom mitt järnvärde redan från start var för lågt, låg på 105 i vecka 10 om jag inte minns fel, och är uppe på 115 nu i vecka 21.

Tränar inte heller något alls just nu, men går och är aktiv fysisk hela dagarna på mitt jobb, det är väldigt sällan jag sitter ner. Så känner mig rätt aktiv ändå. Och skulle ärligt talat inte orka gymma eller något just nu, blir soffläge direkt jag kommer hem från jobbet.

Fast det kom ju en stor svensk epidemiologisk studie nyligen som visade att multivitamin under hela graviditeten bla var kopplat till minskad risk för autism. Så klart med alla svagheter som epidemiologi innebär men ändå intressant!
  • Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-11-12 12:21:20 följande:

Jag har inte känt rörelser på flera dagar sedan i torsdags.. Eventuellt jag kände en svag buff i natt. Men är osäker.

Har försökt dricka kallt men det har inte hjälpt. Börjar känna mig riktigt orolig!!

Vad ska jag göra?

Har du kommit till 22+0 eller längre kan du alltid ringa förlossningen och förklara läget o be om en koll.
  • Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-11-12 13:00:14 följande:

Jag är bara i 20+6, är det sin BM man ringer då? Eller åker man in till gyn?

Före 22+0 är det gyn om det är nåt akut men det är tveksamt om detta räknas som det (där jag bor är de rätt hårda m viabilitetskrav). Du kan ju alltid ringa o fråga om du inte pallar vänta. Sedan är det inte ovanligt att man inte känner bebis varje dag i 20+6. Så det behöver inte betyda nåt.

Eller kontakta din BM imorgon bitti.

Du måste bestämma själv vad som känns rätt för dig.
  • Krusbärskompott
    trisan13 skrev 2018-01-31 12:20:21 följande:

Hej hej. Nu kanske den här gruppen dött ut helt. Men de kanske är nån kvar. Hur går det för er?? Nu är det inte länge kvar till bf för många här :) själv har jag ca 40 dagar kvar till bf... börjar bli lite nervös, men oj vad man längtar för att få se vem det är som har sparkat runt där inne sålänge :)

31 dagar kvar här! Och nu börjar det bli lite tungt. På många fronter. Allt tar emot. Klä på sig, ta sig in i bilen, tömma diskmaskinen, allt!

Har fått en härlig halsbränna också, så fort jag lägger mig ner. Novalucol är ett måste.

Men jag, som var då sanslöst hispig i början av grav känner mig faktiskt lugn inför förlossningen, konstigt nog. Försöker njuta i allt det tunga. :)
  • Krusbärskompott
    trisan13 skrev 2018-02-01 01:03:14 följande:

Åå jag känner exakt samma. Och sen har jag foglossning som inte är så skön :( men snart är det ?över?. Känns overkligt och konstigt på något vis, Att man är på slutspurten nu :) jag har också haft hemsk halsbränna men nu *peppar peppar* har det varit bättre nu sista veckan. Dock så känns de som allt trycks uppåt å man känn sig spyfärdig titt som tätt.

Har du fler barn?

Nix, första barnet i magen nu. Så har ju möjlighet att vila iaf. Känns som om det vore betydligt tuffare med en 2-3åring hemma.
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen