• Fral13

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej! Jag vill gärna följa er här. Jag är gravid i v 6 (5+3) och väntar vårt andra barn. Sonen fyller 1 år i morgon och bf är troligen 27-30 mars. Det beror på hur lång cykel man räknar med. Men jag tror på den 30/3 eftersom jag mycket väl vet när det blev till.

Har lite symtom nu. Svullen mage och naglar som växer som ogräs tillsammans med att jag är tröttare igen. Men annars inget.

Har inskrivning den 1 sep.

• Fral13
    Eleot skrev 2017-07-30 21:27:45 följande:

Vi kan börja såhär och sen föra över i en enskild tråd om alla tycker det är lättare att sen hitta Bf-listan.

( B ) = barn nr kommande.

8/3 Cizzi86, B3, Dalsland

13/3 FrökenLa, B2, Strängnäs

14/3 jess06, B2, Skåne

18/3 101218, B3, Halland

22/3 Eleot, B4, Stockholm

25/3 4pågång, B4 Östergötland

Bf 27/3 (men jag tror mer på 30/3 pga längre cykel än 28 dagar) barn nr 2, har en 1 årig son. Bor i Uppsala län
  • Fral13
    Moorii skrev 2017-08-08 09:39:22 följande:

Behöver hjälp!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är fortfarande lite i chock. Idag är vi bjudna på middag på en restaurang med en stor del av min mans släkt.. Alla dom vet att jag gärna dricker vin eller öl till maten, så det kommer aldrig funka att säga att jag tar det lugnt eller liknande, dom skulle fatta direkt. Så vad göra? Nu lutar det åt att stanna hemma, även om det är tråkigt, men jag vill verkligen inte berätta ännu. Har även mailat restaurangen och frågat om dom kan hjälpa mig, men inte fått svar. Några tips?

Ring restaurangen ist för att maila. Dom kan helt klart hjälpa dig på något vis.

Du kan ju alltid "gå på toa" när ni beställt och smita förbi och ändra din dryckesbeställning till alkoholfritt vin eller öl. Ingen kommer se skillnad på en alkoholfritt eller inte om det serveras i glas.

Annars är köra bil en bra metod. Den kör jag alltid på. Man kan ju ha "gjort ett ärende" och inte hunnit hem med bilen innan så därför är den parkerad utanför även om man har gångavstånd hem.

Om du är "hölsomedveten" och dom vet om det så kan man alltid säga att man går på diet eller något liknande. Men då är det vatten som gäller kanske.

Peka i listan när ni beställer. Be servitören innan att inte upprepa vad du pekar på.
  • Fral13
    Moorii skrev 2017-08-09 17:08:50 följande:

Har inte körkort, men annars hade det varit klockrent! :) hade kunnat ringa, absolut, men blev så att jag och sonen stannade hemma. Gravidtröttheten slog till och sonen var trött efter en dag vid havet, så kändes ändå ok att stanna hemma. På fredag är det dags igen, hembjudna tillsammans med annan släkt till svärmor och hon bjuder alltid på vin, jag brukar inte säga nej.. Men får berätta för henne så går det att undvika att resten får reda på det åtminstone!

Utan körkort är det lite knepigt ja. Om man inte ska ut och övningsköra ;)

Men det kan vara skönt att berätta för någon som står en nära. Om det skulle gå på tok så skulle iaf vi behöva våra respektive föräldrars stöd. Så mina föräldrar och svärföräldrar vet. Förutom dom är det bara en av mina vänner som vet om det. Henne kan jag inte dölja det för...

Köp med dig en flaska alkoholfritt till svärmor. Så löser ni säkert det på något vis ????
  • Fral13
    Moorii skrev 2017-08-09 21:29:26 följande:

Det är helt sant :) det är nog bra att anförtro sig till någon. Jag har faktiskt inte berättat för någon alls ännu, kanske för att jag inte riktigt tror på det själv. Har ul nästa fredag, efter det kommer det nog kännas mer ok att prata om det (om allt är ok dvs).

Precis, hade tänkt köpa med nån alkoholfri rosé, så får hon bjuda mig på det och ta rött själv :)

Jag har jätte svårt att förstå att jag har någon där inne igen. Har en son som är 1 år.

Jag har helt enkelt för lite symtom för att jag riktigt ska våga tro det. Det är bara den där extrema tröttheten.

Jag har inskrivning 1/9. Så först då vet jag när jag ska på första UL. Om det blir först vid RUL eller tidigare. Med sonen var jag med i en studie så då gjodre jag 6 st totalt. Så är lite bortskämd. ????
  • Fral13
    Moorii skrev 2017-08-10 16:30:28 följande:

Oj, vad mycket som är lika med oss! Har också en son på ett år, mitt enda symtom är också tröttheten. Jag var också med i en studie förra gången, totalt fem ultraljud tror jag det blev (medräknat tidsbestämnings-ul, kub och rul). Blir nog "bara" tre ultraljud denna gång.

Jag var på inskrivning del 1 igår, del 2 blir 22/8. Så svårt att komma iväg på alla möten, speciellt då jag har nytt jobb och inte vill berätta om graviditeten förrän efter kub.. Allt är ju på dagtid :S undrar hur alla andra gör! Att säga att man ska till tandläkaren funkar ju inte hur många gånger som helst.

Kul att ha någon att identifiera sig lite extra med ;) :)

Jah frågade om man kunde vara med i studien igen. Det kunde man så jag hoppas på det :P

Jag är fortfarande fl med sonen. Så jag har inte sagt något på jobbet. Tänkte göra det i sep innan jag börjar jobba igen. Kommer bara jobba ca 4 månader innan jag får hem igen. Både planerat och överraskande att det blev så. Men jag har lite dåligt samvete för jobbets räkning. Även om jag försöker att inte ha det.
  • Fral13
    Moorii skrev 2017-08-10 21:21:50 följande:

Ja, visst är det det ^^

Jaså! Får höra mig för jag med då :) ah, vad skönt! Hade gärna varit hemma längre, men dagarna tog slut tyvärr..

Jag var och tog lite blodprover och hon som tog proverna sa att det är typiskt oss kvinnor att få dåligt samvete för jobbet, men att det ska vi absolut inte ha. Hon har väl rätt i det. Men det är svårt ändå!

Känns verkligen som att man sätter livet på paus när man skaffar barn.. Fast det är världens bästa paus, så det är verkligen helt ok :)

Gör det. Jag hoppas vi får vara med igen. Skulle vara kul att få följa även 2:an så noga.

Ja vist är det så. Min man försöker peppa mig. Ibland går det bra ibland inte. Men jag tror att det kommer kännas bättre när jag väl berättat på jobbet. Jag har väldigt svårt att tro att dom kommer bli sura. Dels har jag vart ganska tydlig med att vi har för avsikt att skaffa syskon ganska tätt. Men det gick lättare än jag trodde så det blev inte riktigt som jag trodde även om det är planerat.

Livet är helt klart på paus. När det här är klart tänkte jag ev söka in till en utbildning för att byta barna i livet. Jag hoppas att det går..
  • Fral13
    Nautical skrev 2017-08-18 20:33:09 följande:

Jag är med i massor av gravidgrupper. En på FB för marsmammor, en för februarimammor och denna Jag har BF 28 feb eller 1 mars beroende om man räknar på stl på bebisen eller sista mens.

Vilka är ni med förutom denna?

Jag är bara med i den här och den andra för mars här på fl än så länge. Jag väntar på att bli kallad till första ul. Sedan ska jag berätta på jobbat. Vill inte riskera att det kommer ut innan jag berätta för chefen att vi ska ha ett syskon så tätt inpå att jag börjar jobba igen.

Är dock ganska nojig för att tiderna för kub ul ska ta slut. Det är några under sommaren som inte fått komma på ul för att tiderna inte räckt. Men det borde ju vara bättre nu när det inte är semester (eller??)

Jag är med orolig för att jag kanske inbillar mig allt eller att det inte är som det ska vara. Vet inte riktigt varför. Kanske för att jag knappt har några symptom eller för att min bästa vän genomgår ett helvete med misslyckade ivf, MF, MA och utomkvädes. Det ska inte påverka mig säger bm. Men det är inte så lätt att inte påverkas när man på nära håll ser hur lätt det är att det inte går rätt.
  • Fral13
    MrsGalotti skrev 2017-08-22 15:43:05 följande:

Hej, är det ok att jag hoppar i här så här sent? Var på tidigt ul idag och visade sig att jag är lite längre gången än jag trodde, bf 26/3-18, andra barnet.

Vet att ni vill "stanna på fl" men vet nån om nån fb-grupp med oss med bf i mars? Är med i en aprilgrupp men det hade varit roligt med en marsgrupp också.

Grattis :)

Det finns en till bf mars grupp här på fl. där finns det instruktioner för hur man kommer med i någon av fb grupperna som finns. :) det står i trådstarten om jag inte minns fel.

Jag funderar på att boka privat ul bara för att få det gjort. Min mens kan variera allt från 28-43 dagar. Jag tror att jag vet när det lilla livet blev till. Men helt hundra kan jag ju inte vara. Ringde du bara och boka en tid som man bokar tid för klippning ex?
  • Fral13
    Krusbärskompott skrev 2017-08-22 21:29:15 följande:

Jag gjorde privat VUL i 8+4 ish. Bokade precis som en klipptid, kliniken jag bokade på hade ett system för onlinebokning så det var otroligt smidigt. Jag med min telefonskräck slapp prata med någon innan jag kom dit, sjukt skönt! Många ställen kan man boka via telefon, ring o kolla. NIPT bokade jag tex via telefon o fick tid samma dag.

Vård som man betalar för är faktiskt otroligt smidigt i jämförelsen med kolossen som är landstinget... Men dyrt...

Så smidigt med onlinebokning. Skulle vara intressant att veta vilken klinik/stad det var i. Jag tänkte isf åka till Sthlm eftersom svärföräldrarna bor där. Så dom kan passa sonen under tiden.

Det är helt galet att man ska vara mer nojog andra gången. Jag har ju redan gjort det här en gång tidigare. Så det borde ju gå lätt som en plätt. Men nä....avsaknaden av symtom gör mig närvös. Är det inte det ena så är det det andra. Aldrig är man nöjd ????
  • Fral13
    Millson skrev 2017-08-24 08:52:55 följande:

Hej!

Jag undrar om ni kanske har några tips.

Jag är gravid i vecka 9. Eftersom det är så himla tidigt så vill jag inte berätta för alla ännu.

Problemet är att jag för flera månader sen har bjudit hem en massa kollegor till mig på fest nu i helgen.

Hur ska jag kunna förklara att jag inte dricker någon alkohol? (I vanliga fall brukar jag inte vara den som tackar nej) kan ju inte skylla på att jahaja köra då det är hemma hos mig.

Jag är tacksam för alla tips!

Antibiotika kur pga urinvögsinfektion eller svamp. En del kan nog genomskåda den lögnen. Men ingen kommer våga fråga.
  • Fral13

Eller så häller du upp alkoholfritt vin i karaff och bjuder alla på. Konstigt nog blir folk fulla på det med bara dom inte vet om att det är alkoholfritt...

Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen