Inlägg från: Blåklocka2107 |Visa alla inlägg
  • Blåklocka2107

Oro över att köra liten bil med barn

Hej,

jag har en son på 9 månader och vi (jag, sambon och sonen) ska snart åka och hälsa på familj söderut i landet. Vi har tänkt köra bil och resan kommer att ta cirka 5 timmar. Nu har jag börjat oroa mig över detta. Vi har en liten familjebil, en Renault Modus. Det var den första småbilen som fick 5 av 5 stjärnor gällande krocksäkerhet hos Euro Ncap, vilket den fick en del positiv uppmärksamhet för. Det här kanske borde göra mig lugn, men det gör det inte...för den känns så liten när man är ute på vägarna tycker jag. Jag känner mig osäker och rädd för att om vi krockar så kommer vi inte att klara oss...mest orolig är jag för sonen. 

När vi tidigare hade en större bil, innan vi fick barn, så kände jag mig tryggare...som att den skulle klara en krock bättre... Men jag vet inte, det finns ju större bilar som verkar ha sämre krocksäkerhet när man kollar in Euro Ncap. Vi har möjlighet att låna en större bil, en Peugeot, men enligt min sambo har den sämre krocksäkerhet och det stämmer också enligt Euro Ncap. Men jag förstår inte riktigt...hur kan en större bil ha sämre krocksäkerhet? Om vi ska gå på det testet så ligger ju vår lilla bil riktigt bra till.

Hur ska jag tänka? Känner mig så förvirrad....
    Är bilen tillräckligt säker? Oroar jag mig i onödan? Jag har en tendens att oroa mig överdrivet mycket nämligen....
    Kan det vara så att vår lilla bil är lika säker som många stora bilar, eller är den bara säker för att vara en liten bil...?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Oro över att köra liten bil med barn
Svar på tråden Oro över att köra liten bil med barn