• Blåklocka2107

    Oro över att köra liten bil med barn


    Hej,

    jag har en son på 9 månader och vi (jag, sambon och sonen) ska snart åka och hälsa på familj söderut i landet. Vi har tänkt köra bil och resan kommer att ta cirka 5 timmar. Nu har jag börjat oroa mig över detta. Vi har en liten familjebil, en Renault Modus. Det var den första småbilen som fick 5 av 5 stjärnor gällande krocksäkerhet hos Euro Ncap, vilket den fick en del positiv uppmärksamhet för. Det här kanske borde göra mig lugn, men det gör det inte...för den känns så liten när man är ute på vägarna tycker jag. Jag känner mig osäker och rädd för att om vi krockar så kommer vi inte att klara oss...mest orolig är jag för sonen. 

    När vi tidigare hade en större bil, innan vi fick barn, så kände jag mig tryggare...som att den skulle klara en krock bättre... Men jag vet inte, det finns ju större bilar som verkar ha sämre krocksäkerhet när man kollar in Euro Ncap. Vi har möjlighet att låna en större bil, en Peugeot, men enligt min sambo har den sämre krocksäkerhet och det stämmer också enligt Euro Ncap. Men jag förstår inte riktigt...hur kan en större bil ha sämre krocksäkerhet? Om vi ska gå på det testet så ligger ju vår lilla bil riktigt bra till.

    Hur ska jag tänka? Känner mig så förvirrad....
    Är bilen tillräckligt säker? Oroar jag mig i onödan? Jag har en tendens att oroa mig överdrivet mycket nämligen....
    Kan det vara så att vår lilla bil är lika säker som många stora bilar, eller är den bara säker för att vara en liten bil...?

    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Oro över att köra liten bil med barn
  • Anonym (Chilla)

    Ja du oroar dig i onödan.

  • Snuttis2

    Jag tycker inte att du ska oroa dig över detta!

    Jag kör mkt bil både till vardags o till släktingar på distans, kör både liten o stor bil men har alltid varit nig med kvaliten på bilarna.

    Okej att det är en småbil ni har men en bil med hög krocksäkerhet som du nämnde, en större bil innebär inte per automatik ökad säkerhet !

    Fokusera på att ta det lugnt i trafiken, håll avståndet och se till att sonen sitter i en säker bilbarnstol i baksätet !!

  • Almina

    Håller med övriga om att inte oroa dig för bilen. En bil blir inte automatiskt säkrare för att den är större (även om det ofta kan vara så). För barnets säkerhet är det viktigt att sitta bakåtvänt i en korrekt monterad bakåtvänd bilbarnstol. Om barnet kan sitta och inte är alltför liten så är det säkrare med bilbarnstol än babyskydd.

  • GAndrea

    Inget att oroa sig för, det är materialet och sättet bilen är utformad på som gör skillnad vid krock

  • Stårschan

    Du oroar dig över fel saker. Istället för att lägga fokus på hur materialet i din bil skulle klara en krock, bör du flytta fokus till att anpassa din körstil så att du aktivt undviker att hamna i en krock (eller somna vid ratten, eller missa en cyklist för att du fipplade med mobilen).

  • Anonym (Chilla)
    Stårschan skrev 2017-07-21 08:50:03 följande:

    Du oroar dig över fel saker. Istället för att lägga fokus på hur materialet i din bil skulle klara en krock, bör du flytta fokus till att anpassa din körstil så att du aktivt undviker att hamna i en krock (eller somna vid ratten, eller missa en cyklist för att du fipplade med mobilen).


    Exakt!
  • Nandez
    Stårschan skrev 2017-07-21 08:50:03 följande:
    Du oroar dig över fel saker. Istället för att lägga fokus på hur materialet i din bil skulle klara en krock, bör du flytta fokus till att anpassa din körstil så att du aktivt undviker att hamna i en krock (eller somna vid ratten, eller missa en cyklist för att du fipplade med mobilen).
    Just så.
  • Msm2

    Instämmer med övrigaatt säker o uppmärksam körstil nog är den överlägset största faktorn att lägga din mentala energi på.

    That said, så är det så att en stor bil är betydligt säkrare vid krock med andra fordon vid hastigheter över typ 60-70 km\h. Orsaken är att en tyngre bil är mycket svårare att flytta på än en liten bil som är lättare.

    Låt oss ta ett worst case exempel bara för att illustrera: ni frontalkrockar med en stor Volvo SUV (Volco xc90, spec www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc90/specifikationer) som väger 2.0-2.5 ton.

    Er bil, Renault Modus, verkar ligga på 1.1 ton i vikt ("kerb weight" här: www.auto-data.net/en/&car_id=10625).

    Den stora Volvo SUVen väger alltså ca dubbelt så mycket som er bil.

    Teoretiskt innebär detta (pga det som kallas för "rörelsemängd") att om ni frontalkrockar med varandra i 100km/h så kommer Volvon ha dubbla rörelsemängden in i krocken. Redultatet iom att volvon är dubbelt så tung blir att den kommer putta er bil BAKÅT så att ni går från 100km/h FRAMÅT till att efter krocken färdas BAKÅT i 30 km/h.

    Volvon däremot kommer gå från 100km/h FRAMÅT till att bromsas in till bara 30km/h fortfarande k riktning FRAMÅT dvs skjuta er bil framför sig.

    Detta innebär, som jämförelse, att om bägge bilarna istället krockat rakt in i en bergvägg, så hade krocken för er i den lilla bilen motsvarat en krock in i bergväggen i 130km/h medans för den stora bilen (Volvon) skulle krocken bara innebära 70 km/h in i en bergvägg.

    Utifrån detta förenklade resonemang är det enkelt att se att vikt har en stor betydelse vid krock och att stjärnor i test tappar sin betydelse (i jämförelse med viktfaktorn) ju högre hastigheter vi pratar om vid krock.

    Resonemanget ovan är förenklat såklart, tex är det långt ifrån alla krockar som är frontalkrockar, man kan ju exvis köra in i träd eller bli påkörd från sidan eller åna i diket. Poängrm jag ville ha fram är: kör långsamt så det blir en långsammare krock om ni krockar, och se extra mycket upp för att köra in i större bilar (du kan ju tänka dig vad som händer om ni krockar med buss eller långtradare....).

    Inte mycket till försäkran här alltså, men mitt råd om du verkligen är orolig för krocksäkerhet är att byta till en bil med många stjärnor i krocktest som dessutom är väldigt tung.

    Vi kör själva en väldigt liten Subaru avsedd egentligen för stadstrafik och jag känner mig ofta mycket motvillig till att köra våran lilla dotter i den. Nu är det så att vi använder väldigt sällan bilen så det har inte blivit av att byta den men hade vi ofta rest med bilen tror jag vi hade bytt bil till en tyngre och större för många månader sedan (hon är ganska liten).

    Ovanstående är mer åt faktahållet; det jag skriver här nedanför är mer spekulation och personliga åsikter:

    En annan tanke, som jag egentligen inte har några vetenskapliga belägg för, är att testa att sätta barnstolen i mittensätet i bak, om det går. Då har jag tänkt att barnet klarar sig statistiskt bättre vid krockar iom att det är mycket metall och plast som behöver försöras för att "komma åt" barnet från sidorna. Medans om barnet sitter nära någon av bilens sidor är barnet mkt sårbarare vid en direkt sidokrock på just den sidan där barnet sitter. En tanke som jag som sagt inte har belägg för, kan finnas andra aspekter att tänka på här som jag inte vet om.

    Ett annat tips för att minska risken för krock är att försöka köra när det är lite trafik ute på vägarna, samt att se till att ha ätit ordentligt och tex druckit kaffe före körningen så att mentala kapaciteten är på topp. Bästa möjliga förutsättbingar för att vara på topp mentalt borgar för mindre chans till misstag i trafiken. Mänskliga faktorn är ofta till stor del inblandad vid trafikolyckor.

    Och försök att hålla ögonen på vägen at all times och låta andra föräldern/passagerna sköta all barn- och mobiltelefonrelaterad aktivitet. Bra också att undvika skymning och gryning (har ingen källa att hänvisa till, men) då jag hört att djur som tex rådjur och älg oftare förflyttar sig vid dessa tider på dagen och då tar sig över vägar i större utrsäckning än exvis mitt på dagen då vilt alltså eventuellt är mer sällsynt på vägen.

    Hör gärna andras åskter om resonemanget ovan om vikten av bilens tyngd vid krock, ifall jag missat något eller inte har korrekta faktorer invägda får ni gärna komplettrra. Även åsikter om den andra reflektionerna såklart välkomna också.

    Mvh

    Malte

Svar på tråden Oro över att köra liten bil med barn