Instämmer med övrigaatt säker o uppmärksam körstil nog är den överlägset största faktorn att lägga din mentala energi på.
That said, så är det så att en stor bil är betydligt säkrare vid krock med andra fordon vid hastigheter över typ 60-70 km\h. Orsaken är att en tyngre bil är mycket svårare att flytta på än en liten bil som är lättare.
Låt oss ta ett worst case exempel bara för att illustrera: ni frontalkrockar med en stor Volvo SUV (Volco xc90, spec www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc90/specifikationer) som väger 2.0-2.5 ton.
Er bil, Renault Modus, verkar ligga på 1.1 ton i vikt ("kerb weight" här: www.auto-data.net/en/&car_id=10625).
Den stora Volvo SUVen väger alltså ca dubbelt så mycket som er bil.
Teoretiskt innebär detta (pga det som kallas för "rörelsemängd") att om ni frontalkrockar med varandra i 100km/h så kommer Volvon ha dubbla rörelsemängden in i krocken. Redultatet iom att volvon är dubbelt så tung blir att den kommer putta er bil BAKÅT så att ni går från 100km/h FRAMÅT till att efter krocken färdas BAKÅT i 30 km/h.
Volvon däremot kommer gå från 100km/h FRAMÅT till att bromsas in till bara 30km/h fortfarande k riktning FRAMÅT dvs skjuta er bil framför sig.
Detta innebär, som jämförelse, att om bägge bilarna istället krockat rakt in i en bergvägg, så hade krocken för er i den lilla bilen motsvarat en krock in i bergväggen i 130km/h medans för den stora bilen (Volvon) skulle krocken bara innebära 70 km/h in i en bergvägg.
Utifrån detta förenklade resonemang är det enkelt att se att vikt har en stor betydelse vid krock och att stjärnor i test tappar sin betydelse (i jämförelse med viktfaktorn) ju högre hastigheter vi pratar om vid krock.
Resonemanget ovan är förenklat såklart, tex är det långt ifrån alla krockar som är frontalkrockar, man kan ju exvis köra in i träd eller bli påkörd från sidan eller åna i diket. Poängrm jag ville ha fram är: kör långsamt så det blir en långsammare krock om ni krockar, och se extra mycket upp för att köra in i större bilar (du kan ju tänka dig vad som händer om ni krockar med buss eller långtradare....).
Inte mycket till försäkran här alltså, men mitt råd om du verkligen är orolig för krocksäkerhet är att byta till en bil med många stjärnor i krocktest som dessutom är väldigt tung.
Vi kör själva en väldigt liten Subaru avsedd egentligen för stadstrafik och jag känner mig ofta mycket motvillig till att köra våran lilla dotter i den. Nu är det så att vi använder väldigt sällan bilen så det har inte blivit av att byta den men hade vi ofta rest med bilen tror jag vi hade bytt bil till en tyngre och större för många månader sedan (hon är ganska liten).
Ovanstående är mer åt faktahållet; det jag skriver här nedanför är mer spekulation och personliga åsikter:
En annan tanke, som jag egentligen inte har några vetenskapliga belägg för, är att testa att sätta barnstolen i mittensätet i bak, om det går. Då har jag tänkt att barnet klarar sig statistiskt bättre vid krockar iom att det är mycket metall och plast som behöver försöras för att "komma åt" barnet från sidorna. Medans om barnet sitter nära någon av bilens sidor är barnet mkt sårbarare vid en direkt sidokrock på just den sidan där barnet sitter. En tanke som jag som sagt inte har belägg för, kan finnas andra aspekter att tänka på här som jag inte vet om.
Ett annat tips för att minska risken för krock är att försöka köra när det är lite trafik ute på vägarna, samt att se till att ha ätit ordentligt och tex druckit kaffe före körningen så att mentala kapaciteten är på topp. Bästa möjliga förutsättbingar för att vara på topp mentalt borgar för mindre chans till misstag i trafiken. Mänskliga faktorn är ofta till stor del inblandad vid trafikolyckor.
Och försök att hålla ögonen på vägen at all times och låta andra föräldern/passagerna sköta all barn- och mobiltelefonrelaterad aktivitet. Bra också att undvika skymning och gryning (har ingen källa att hänvisa till, men) då jag hört att djur som tex rådjur och älg oftare förflyttar sig vid dessa tider på dagen och då tar sig över vägar i större utrsäckning än exvis mitt på dagen då vilt alltså eventuellt är mer sällsynt på vägen.
Hör gärna andras åskter om resonemanget ovan om vikten av bilens tyngd vid krock, ifall jag missat något eller inte har korrekta faktorer invägda får ni gärna komplettrra. Även åsikter om den andra reflektionerna såklart välkomna också.
Mvh
Malte