• Isannn

''Ensam vårdnad'' trots sambo

Hej!

Jag undrar om det är så att man rent lagligt och juridiskt kan välja att den ena föräldern (i mitt fall jag) står som ensam vårdnadshavare och då har rätt till alla föräldrapenningsdagar trots att man är sambo (dock inte folkbokförda på samma adress) samt har gemensam ekonomi och delade bankkonton? 

Vi har bokat tid i september hos socialnämnden för att intyga faderskap och då frågade dom oss om vi var sambos eftersom vi inte står skriva på samma adress. Bebisen är inte född ännu och mötet sker en månad innan beräknad förlossning. 

Har försökt googla runt och hitta information från f-kassan, skatteverket och socialnämnden men hittar ingenting.. 

Hade varit så tacksam för hjälp och era erfarenheter kring ovanstående!

Tack på förhand!

• Svar på tråden ''Ensam vårdnad'' trots sambo
  • Anonym (Tjejkompisen)

Ja det är absolut lagligt. Vårdnad och föräldraskap är olika saker.

De frågade om ni var sambo för att få reda på om ni är säkra på att han är pappan. När han skrivit på papper om faderskap får ni även skriva på papper om vårdnad. Om du då väljer enskild vårdnad så är det helt okej. Killen kan dock inte få enskild utan krångel.

Vill inte killen detta måste han begära gemensam vårdnad. Det kan ta tid att få igenom men går oftast igenom om han inte är olämplig av något skäl. Har ni redan skrivit på om gemensam är det svårare att byta till enskild även om ni båda vill det. Det går men är lite krångligare och tar tid.

Är ni gifta så blir det automatiskt gemensam vårdnad och faderskap. Går också ändra i efterhand men krångligare.

Är ni överens om att du ska ha enskild är det alltså inga problem.

• Anonym (Tjejkompisen)

Föreslår dock att ni byter till gemensam efter att föräldraledigheten är slut, annars blir det jobbigare för pappan i framtiden.

• Anonym (Fia)

Enligt lag ska man normalt vara skriven på den adress man bor på. Jag gissar på att ni har era anledningar till att inte vara skrivna på samma ställe, och då kan det vara smart att inte uppge för myndigheter att ni trots allt bor ihop. Bara en parentes.

Att ansöka om gemensam vårdnad är frivilligt och något ni kan göra när som helst. Huruvida ni är sambos eller inte har ingen betydelse.

Svar på tråden ''Ensam vårdnad'' trots sambo