• Rutankajutan

Planerar att skaffa syskon,vid vilken ålder är bäst 4 eller 5 år.

Hej.

Vi har funderat lite på ett syskon till vår dotter, eventuellt börja försöka i höst om allt går som det är tänkt blir hon ganska precis 4 år när bebisen kommer.

Alternativ 2, vänta ett år så hon blir 5 år när bebisen kommer.

Vad tror ni är bäst, är det någon ålder som är bättre eller sämre av eran erfarenhet ?

• Svar på tråden Planerar att skaffa syskon,vid vilken ålder är bäst 4 eller 5 år.
  • Annelie 76

Jag hade val vid 4. Då brukar de vara ganska lugna och hyfsat självgående. Framåt 5-6 årsåldern börjar en ny utvecklingsfas som kan vara lite påfrestande så att ha en liten bebis då kan vara en nackdel.

• Wench85

Det finns för- och nackdelar med det mesta, och dessutom väldigt beroende på personlighet. Min äldsta skulle nog gärna fått vara uppåt 6-7 årför att småbarntiden skulle vara optimal, det var först då han började uppskatta och vara försiktig med andra barn. Den yngsta däremot älskade och fascinerades över barn från start och skulle antagligen älskat en jämnårig lekkompis.

Dessutom handlar det ju inte bara om de första åren utan om hela livet! Vilket avstånd är mest lämpligt när de är 15? 35? Det finns nog för- och nackdelar där med, men det som en vuxit upp med är det som känns självklart. 

Och du vet väl säkert men jag vill ändå poängtera - det kan ta tid. Det tydligaste exemplet är nära vänner till mig. De bestämde sig i samband med bröllop för att börja ha oskyddat sex (hade kondom innan) men ångrade sig efter sex dagar pga den ena hittade drömutbildning. Så de hade kanske oskyddat sex fem gånger - och upptäckte på bröllopsresan att de var gravida. De trodde alltså att de var superfertila och de räknade ut i princip på dagen när de ville ha syskon (april-juni när första barnet var nästan 4 år) och trodde att det skulle ta max två ägglossningar. Sen gick tiden... och gick... och gick. Till slut, när storebror var 7,5 föddes lillasyster, efter IVF-behandling. 

Så oavett planer och förhoppningar kan det ta mer tid än ni tror - jag skulle ha börjat och se vad som händer. 

Svar på tråden Planerar att skaffa syskon,vid vilken ålder är bäst 4 eller 5 år.