• absalon

Vad ska en SD-regering göra?

Många missbelåtna krafter och kretsar har ytterst stora förväntningar på en - högst eventuell - SD-regering. Men mer konkret, vad ska och kan en regering med sverigedemokrater egentligen göra? Vad är realistiskt att förvänta sig?

• Svar på tråden Vad ska en SD-regering göra?
  • Mav1926610

Jag tänker mig nåt i stil som början av Designated Survivor där de alla sprängs i luften. Men så får man väl inte säga i det här jävla landet längre...

• absalon
    Mav1926610 skrev 2017-06-29 19:48:14 följande:

Jag tänker mig nåt i stil som början av Designated Survivor där de alla sprängs i luften. Men så får man väl inte säga i det här jävla landet längre...

Aha, du menar att alla sverigedemokrater "sprängs i luften"! 
    Nej, så illa vill jag dem verkligen inte. Jag nöjer mig med att inte rösta på dem.Skrattande
  • glutten

Om SD skulle hamna i en maktposition skulle de givetvis begränsa invandringen så till den grad att gränserna i princip stängdes. De skulle också göra det svårare för människor som redan flytt/flyttat hit att leva här om de inte till hundra procent levde som infödda svenskar. Eller snarare: infödda svenskar skulle ha rätt till exempelvis arbetslöshetskassa, sjukpension etc, men invandrare skulle inte det. De invandrare som inte kan försörja sig själva skulle bli utskickade.

Det ovan nämnda är ju ingen överraskning. Det intressanta är vad som skulle hända på andra politikområden, såsom skatter, arbetsrätt, sjukvård. SD är till exempel oerhört negativa till vår svenska abortlagstiftning. Vad skulle hända med den?

• glutten

SD är inte heller särskilt positiva till den fria pressen. Vad skulle hända med yttrandefrihet, public service etc? De är också väldigt förtjusta i kungahuset och tycker att svenska medborgare ska svära trohet till Sveriges konung. Skulle de stifta lagar som förbjuder människor att uttrycka republikanska åsikter? Jag gissar också att de skulle begränsa religionsfriheten i Sverige (till förmån för kristendomen, såklart). Kanske skulle de arbeta för att åter förena kyrka och stat i Sverige.

Svar på tråden Vad ska en SD-regering göra?