Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Barnen får ej träffa mormor

Jag tänker väl att du knappast kan gå bakom ryggen på din fru. Och inte heller trotsa hennes vilja öppet. Det lär nog sannolikt ge större konsekvenser för barnen än att inte ha en närvarande mormor.

När barnen är större däremot får de ju själva välja vilka personer de vill ha kontakt med (tänker tonåren där nån stans) och då kan ju du finnas där och stötta dem om de vill ta kontakt med mormor (nu utgår jag från att mormor inte i objektiv mening ör en "skadlig"person).

I övrigt är det väl inte så mycket att göra. Gör det inte till en konfliktgrej er emellan utan låt henne ta saker i sin egen takt, tror att det är större chans att hon ändrar sig om hon får ta saker i sin egen takt än om detta blir ett stort konfliktområde.

Jag tycker med andra ord inte att du ska göra något, förutom attt finnas där för din fru om hon vill prata om situationen.

Har dina barn närvarande farföräldrar?

• Anonym (Hanna)
    Anonym (?Sitter och funderar?) skrev 2017-06-02 06:50:24 följande:

Om barnen inte har någon relation till mormorn som barn lär de inte ta upp någon kontakt när de är vuxna. Man är ju likadan själv med tex kusiner / övriga släktingar som man inte har så bra relation med. Man tar inte upp luren och försöker bygga en bättre relation med de man knappt har någon relation till även ifall man nu är vuxen. De man har kontakt med är de som man redan hade bra relation med som barn.

Gör man inte?

Jag vet många som tagit kontakt med släktingar som vuxna. Finns ju tom adopterade barn som söker sina biologiska föräldrar som vuxna trots noll kontakt med dem under uppväxten. Är väl inte alls osannolikt att ts barn blir nyfikna på mormor i tonåren (särskillt som att de har kontakt med morfar) och vill träffa henne? Och om så sker kan ts finnas där för barnen och stötta dem i den kontakten.

Men det är ju upp till barnen förstås och ingen garanti på att den nyfikenheten kommer men om den kommer kan ts finnas där för barnen då.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Dottern) skrev 2017-06-02 06:56:51 följande:

Varför har din fru brutit med sin mamma?

Jag har brutit med min mamma pga hon är alkoholist, manipulerande och allmänt elak - hade min man gått bakom ryggen på mig och åkt och hälsat på henne med mina barn hade jag blivit mycket besviken......

Det lär ts fru också bli oavsett orsak till brytningen.

För oavsett vad som ligger bakom tycker ju hon uppenbarligen att hon har skäl till att bryta kontakten. Så hennes besvikelse på ts kommer ju vara samma som för dig även om skälet skulle vara ett sånt som vi utomstående inte förstår.
Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor