• gräslöken

Barnen får ej träffa mormor

Min fru och jag har två barn det ena närmare 5 år och det andra drygt två år. Morföräldrarna bor några timmars resa bort. Min fru har brutit kontakten med sin mamma vilket inneburit att varken jag eller barnen träffat henne. Morfar kommer och hälsar på då och då men inte så ofta sannolikt för att han tycker det är jobbigt att inte få ta med sin fru. Jag kan leva med att inte få träffa min frus mamma men det gnager rejält i mig att mina barn överhuvudtaget aldrig har fått träffa henne. Jag har föreslagit för min fru att jag åker och hälsar på morföräldrarna någon timme både för barnens och mormors skull, framförallt för barnens skull. Min fru vill aldrig prata om det. Exakt varför de brutit är svårt att förklara eftersom det inte finns de klassiska orsakerna. Jag är orolig för mina barn! Tips på vad jag kan göra!!!! Tänka på mina barn i första hand? På min fru i första hand?

Barnen får intej träffa mormor
  • Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor
  • Anonym (Hanna)

Jag tänker väl att du knappast kan gå bakom ryggen på din fru. Och inte heller trotsa hennes vilja öppet. Det lär nog sannolikt ge större konsekvenser för barnen än att inte ha en närvarande mormor.

När barnen är större däremot får de ju själva välja vilka personer de vill ha kontakt med (tänker tonåren där nån stans) och då kan ju du finnas där och stötta dem om de vill ta kontakt med mormor (nu utgår jag från att mormor inte i objektiv mening ör en "skadlig"person).

I övrigt är det väl inte så mycket att göra. Gör det inte till en konfliktgrej er emellan utan låt henne ta saker i sin egen takt, tror att det är större chans att hon ändrar sig om hon får ta saker i sin egen takt än om detta blir ett stort konfliktområde.

Jag tycker med andra ord inte att du ska göra något, förutom attt finnas där för din fru om hon vill prata om situationen.

Har dina barn närvarande farföräldrar?

• Anonym (?Sitter och funderar?)

Förstår inte, även om din fru brutit med sin mamma varför har det automatiskt betytt att du och barnen har behövt bryta med henne? Kan inte ni ha kontakt med mormorn även om din fru inte ska behöva ha någon? Eller har mormodern gjort någonting som är för farligt / hemskt för att det ska vara tänkbart?

• Anonym (?Sitter och funderar?)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-02 06:48:23 följande:

Jag tänker väl att du knappast kan gå bakom ryggen på din fru. Och inte heller trotsa hennes vilja öppet. Det lär nog sannolikt ge större konsekvenser för barnen än att inte ha en närvarande mormor.

När barnen är större däremot får de ju själva välja vilka personer de vill ha kontakt med (tänker tonåren där nån stans) och då kan ju du finnas där och stötta dem om de vill ta kontakt med mormor (nu utgår jag från att mormor inte i objektiv mening ör en "skadlig"person).

I övrigt är det väl inte så mycket att göra. Gör det inte till en konfliktgrej er emellan utan låt henne ta saker i sin egen takt, tror att det är större chans att hon ändrar sig om hon får ta saker i sin egen takt än om detta blir ett stort konfliktområde.

Jag tycker med andra ord inte att du ska göra något, förutom attt finnas där för din fru om hon vill prata om situationen.

Har dina barn närvarande farföräldrar?

Om barnen inte har någon relation till mormorn som barn lär de inte ta upp någon kontakt när de är vuxna. Man är ju likadan själv med tex kusiner / övriga släktingar som man inte har så bra relation med. Man tar inte upp luren och försöker bygga en bättre relation med de man knappt har någon relation till även ifall man nu är vuxen. De man har kontakt med är de som man redan hade bra relation med som barn.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (?Sitter och funderar?) skrev 2017-06-02 06:50:24 följande:

Om barnen inte har någon relation till mormorn som barn lär de inte ta upp någon kontakt när de är vuxna. Man är ju likadan själv med tex kusiner / övriga släktingar som man inte har så bra relation med. Man tar inte upp luren och försöker bygga en bättre relation med de man knappt har någon relation till även ifall man nu är vuxen. De man har kontakt med är de som man redan hade bra relation med som barn.

Gör man inte?

Jag vet många som tagit kontakt med släktingar som vuxna. Finns ju tom adopterade barn som söker sina biologiska föräldrar som vuxna trots noll kontakt med dem under uppväxten. Är väl inte alls osannolikt att ts barn blir nyfikna på mormor i tonåren (särskillt som att de har kontakt med morfar) och vill träffa henne? Och om så sker kan ts finnas där för barnen och stötta dem i den kontakten.

Men det är ju upp till barnen förstås och ingen garanti på att den nyfikenheten kommer men om den kommer kan ts finnas där för barnen då.
  • Anonym (Dottern)

Varför har din fru brutit med sin mamma?

Jag har brutit med min mamma pga hon är alkoholist, manipulerande och allmänt elak - hade min man gått bakom ryggen på mig och åkt och hälsat på henne med mina barn hade jag blivit mycket besviken......

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Dottern) skrev 2017-06-02 06:56:51 följande:

Varför har din fru brutit med sin mamma?

Jag har brutit med min mamma pga hon är alkoholist, manipulerande och allmänt elak - hade min man gått bakom ryggen på mig och åkt och hälsat på henne med mina barn hade jag blivit mycket besviken......

Det lär ts fru också bli oavsett orsak till brytningen.

För oavsett vad som ligger bakom tycker ju hon uppenbarligen att hon har skäl till att bryta kontakten. Så hennes besvikelse på ts kommer ju vara samma som för dig även om skälet skulle vara ett sånt som vi utomstående inte förstår.
  • Anonym (Nelly)

Att bryta med en förälder är inget man gör över nått litet gräl eller för att man är oense om nått. Det krävs en hel del och då går man inte bakom ryggen på någon.

Mina barn har ingen kontakt med sin mormor utan bara morfar. Skulle min sambo gå bakom ryggen på mig och ha kontakt med henne samt låta barnen träffa häxan så skulle livet inte bli enkelt för honom. En "kvinna" som enbart lever på att ställa till det för andra och helst lura till sig pengar mm är inte lämplig för barnen. När de är stora nog kommer jag berätta om varför hon aldrig funnits i deras liv.

• Anonym (mmmm)

Man måste ju respektera att hon av något skäl brutit med sin mamma. Så gör man ju verkligen bara om det varit kris och jättehemskt under lång tid, det är ju inget man gör bara för att man blivit lite osams. Om det nu inte är så att det är något "fel" på din fru (tex borderline) som gör att hon har svårt dra jämt med folk, då kanske det skulle vara vettigt att du eller barnen hade kontakt med mormor. Du berättar inte så mkt om hur det är så det är svårt att råda. 

Om du dock anser att din fru är en bra och vettig människa skulle jag respektera hennes val. Är mormor våldsam, har ett nedvärderande sätt, ska bestämma över alla andra (typ narcissist) så är det ju inte sunt för barnen att träffa henne. Men det beror som sagt på vad det är. Är morfar vettig kanske man på sikt kan göra upp något med hans hjälp. Allt hänger på anledningen och om du anser att din fru är vettig eller om mormor är vettig. 

Sedan är det som många andra kommenterat, inte speciellt lätt/bra/smart att gå bakom ryggen på sin fru så det enda jag ser här, är väl om (du efter att ha ställt dig frågorna ovan) tycker mormor är vettig, kan försöka få till en deal med din fru om att du/barnen kan träffa mormor lite kort när mamman inte är med. 

Sedan är det inte hela världen att växa upp utan att ha haft kontakt med alla 4 av sina mor/farföräldrar. Min morfar dog innan jag föddes och farmor/farfar hade min pappa brutit med när jag var liten så jag hade bara min mormor. Det gick helt ok det och jag har haft en trygg och bra uppväxt ändå. 

• Anonym (H)

Du ska respektera din frus val. Hon har säkert anledning att inte umgås med sin mor.

Jag har brutit med min far och skulle bli väldigt besviken om min man gick bakom ryggen på mig eller tjatade ständigt osv.

• John22

Urlöjligt.

Det är din frus val att barnen inte ska träffa henne, och det valet ska du respektera. Och vad förlorar dina barn på att inte träffa en gammal tant som råkar vara mamma till deras mamma?

Sluta böla över skitgrejer och lägg inte näsan i blöt. "Orolig för mina barn" - skrattretande.

Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor