Hansson88 skrev 2017-06-30 05:46:38 följande:
Ibland undrar jag hur man ska orka ett barn till.
Jag har en son som blir 10 månader om ett par veckor. Han är inne i en fas därhan knappt sover om nätterna och jag gråter mest för att jag är så trött.
I ena stunden vill jag så gärna ha ett barn till för jag vet att alla de bra stunderna är så många fler, men när vi nu är inne på femte natten med 3 timmars osammanhängde sömn så börjar jag direkt fundera på hur fasiken jag ska klara en till. Visserligen är det såklart minst 9 månader kvar till nästa barn kommer, men ändå.
Jag och min man pratade om det inatt när han varit igång till kl 02. Han är inte lika stressad inför det utan föreslog att han skulle vara pappaledig tors-sön varje vecka så det blev lättare för oss båda att reda ut det. Jag är glad att han just nu är den som är mest lösningsfokuserad av oss. Jag bara gråter, typ. Halleda....
Ni som har barn sen tidigare, hur tänker ni kring ännu ett barn? Någon som har barn tätt som också ibland blir osäker?
Jag har två mellanstadiebarn som det är tätt mellan, och jag blev gravid när den större var ca 10 månader gammal.
Jag ångrar det så klart inte en sekund :D och även fast de är som natt och dag (alltså väldigt olika) så umgås de och leker jättebra ihop. De umgås till och med på skolan.
Men jag måste säga att det har varit otroligt jobbigt och att det nötte på min och min mans relation något fruktansvärt, vi har aldrig haft en större kris i vårt förhållande än när barnen var små. Det var otroligt tärande. Jag hade aldrig någon egentid, barnen hängde på mig 24/7, när den ena sov middag var den andra vaken så jag fick sällan pusta ut och vila under dagarna, och jag kände mig som en osexig mjölk-ko och jag såg inget slut på det.
Men trots att det har varit väldigt jobbigt så tror jag nästan att det kan vara lättsammare med två barn tätt, än att bara föda ett barn. För jag har aldrig direkt behövt sitta och leka med barnen utan de har roat varandra väldigt mycket.
Och nu när de går i mellanstadiet båda två... det är så skönt. De är stora nog för att kunna göra frukost och laga lättare måltider själva, de kan åka och handla, åka buss och sånt på egen hand. Och jag och min man har aldrig haft det bättre i vår relation än vad vi har det nu. Och nu kan vi se på våra barn och mysa och känna att det här har vi gjort bra. :D
Så nu tänker vi att det är dags att utmana förhållandet en gång till med ännu ett barn haha.
Det blev ett ganska långt svar. Säg till om det är nåt du undrar :)