• Skrevert

Gode man

Halloj där!

Jag vet inte om jag hamnat rätt i alla trådar och eventuella inlägg men då får jag gärna bli rättad.

Jag bor på gränsen mellan Värmland och Närke där fyra kommuner delar på Överförmyndaren (som söker och delar ut gode män) Vi/Jag tror mig behöva en gode man men har hört rena skräckhistorierna om dessa, med vissa undantag.

Du eller Ni som har erfarenhet av Gode män får hemskt gärna berätta kortfattat hur det funkat för Er, väntetid, förmåga, kunskap, bemötande när Ni väl har fått en gode man tilldelat Er. Självklar så måste ju personkemin passa och man kanske måste byta, hur gick det till? Skulle bli väldigt glad för lite svar!

• Svar på tråden Gode man
  • Fontana

Det är väl som i andra sammanhang: 95 procent av gode män gör ett bra och kanske självuppoffrande jobb. Det är de andra 2 - 3 procenten som man kan läsa om i tidningarna.

Är det för dig själv eller t.ex. en äldre släkting ni anser er behöva god man? Om det är för en äldre släkting så kommer Överförmyndarnämnden förmodligen att försöka få en av er anhöriga att ta på sig arbetet.

Är det en person med bara lön/pension, hyra och andra löpande kostnader är det inte så mycket arbete, och inte mycket som kan gå fel heller. Finns det något stort kapital, eller kanske fastigheter och egendomar, så blir det lite svårare.

Personen som får god man blir ju inte omyndigförklarad, och kan kräva redovisning av den gode mannen (som varje år måste redovisa till Överförmyndarnämnden). Däremot kan det nog vara svårt att byta god man, såvida han inte har grovt misskött sitt arbete.

Det är för övrigt Tingsrätten som utser och avsätter gode män, Överförmyndarnämnden är handläggare och tillsynsmyndighet. Så till exempel fick vi god manskapet för en moster till mig upphävt av Tingsrätten när vi kände att det inte längre behövdes.

Tänk också på att det kanske inte behövs en God man. När det t.ex. gäller äldre som börjar bli dementa kan det rätta att någon anhörig får en fullmakt till banken, och kan sköta personens löpande ekonomi.

Svar på tråden Gode man