Inlägg från: Plommon2017 |Visa alla inlägg
  • Plommon2017

Har åkt fast för rattfylla

Hej
    Först vill jag be er att inte dumförklara mig, min ångest äter tillräckligt av mitt dumma handlande...jag har alltså blivit stoppad av polis och kört onykter, fick blåsa och sedan följa med till stationen där de tog blodprov. jag blåste inte inne på stationen. Dagen efter att fförhöret va slut fick jag tillbaka körkortet och var inte tillsagd att jag inte får köra efter 48 h utan att jag kunde gå och hämta bilen, Om det hade varit grov rattfylla borde väl polisen tagit mitt körtkort direkt på plats (så sade  transportstyrelsen) eller kan det vara så att jag får köra under utredningstiden. har ytterligare en fråga då jag har en oerhört jobbig livssituation som jag inte vill nämna här, aldrig fått fortkörningsböter eller parkeringsböter och aldrig funnits i belastningsregistret, kan det påverka ev domstolsbeslut?
    hur fungerar egentligen deras mätare vid trafikkontroll, jag får olika svar när jag googlar, vissa säger att det visar promillehalt och andra säger endast pos elr neg.
    Polisen tog inte heller in mig i första avseende av rattfyllan utan de ansåg att jag var benägen att begå självskador då jag berättat min livssituation och de ville inte lämna mig ensam...va tror ni om allt detta? Jag SKÄMS ögonen ur mig...

Tack på förhand...

• Svar på tråden Har åkt fast för rattfylla
  • Plommon2017

Jag ha ringt polisen flera gånger och jag har varit där och mitt körkort är giltigt...vet du ifall deras rutinkontroller påvisar mg i utandning eller alt promillehalten? Polisen sade nu nyss i tele att hade de kunnat påvisa grov rattfylla så hade inte låtit mig få tillbaka kortet dagen efter...håller på att gå under fullständigt av detta, enligt min jurist skall de kunna se antal promille eller mg i utandning inte bara positivt eller negativt svar...

• Plommon2017
    Decx skrev 2017-05-26 19:54:42 följande:

Sålänge du inte fått papper på att kortet är draget gör du inget brott med att fortsätta köra, sen kan felet ligga hos polisen (att det borde ha dragits) men du ses som oskyldig.

"Men du ses som oskyldig" förlåt men hur menar du?
  • Plommon2017
    Såklart det är! Jag tar mina konsekvenser givetvis och jag skrev i syfte för mina frågeställningar.
  • Plommon2017

Jag förstår, då har de ju iaf några siffror för att inte plocka kortet direkt utan vill säkerhetställa med blodprov, jag flydde från en person och har skyddad identitet och boende och personen befann sig nära där jag nu bor tillfälligt...tror du det kan förmildra dess omständigheter i en rättsfråga? Fick du den promillehalten vid poliskontroll på plats?

• Plommon2017

alltså jag menar fick du det utslaget vid rutinkontroll på plats (vägkanten)eller gjordes det på polishuset via deras apparat på station eller blodprov?

• Plommon2017

Svårt att bevisa då jag aldrig vågat polisanmäla våldet någonsin.. mer än att soc vet och då de omplacerade mig akut till skyddsboende..tror du jag kan känna mig lite lugnare med dem som skriftlig intygan samt att om blåskontroll som gjordes vid vägkanten att det givit ungefärligt promillehalt...jag tolkar din skrift som att de tagit blodprov utifrån alkoholtestet för att säkerhetsställa promillehalten som uppgavs när när jag stoppades vid vägkanten..snurrig efter alla samtal med polis o googlandet på nätet så ögonen går i kors..ber om ursäkt ifall jag skriver otydligt...

• Plommon2017

Nej de hade aldrig hunnit i tid och det fanns ingen annan möjlighet än att fly illa kvickt .  Min jurist säger jag kan sitta lugn och inte va orolig för fängelsestraff då jag aldrig blivit straffad tidigare..
    Du förlåt om jag tjatar men ditt prov visade ungefärligt alkoholintag i procent och tydlig gjordes med blodprov?..har jag förstått rätt? 

• Plommon2017

Nej
    Jag drack med några som jag kände INTE den som hotar mig såklart!!!Hur tänkte du där egentligen???

• Plommon2017
    silvergirl skrev 2017-05-27 15:01:00 följande:

Ni som bara sparkar och sparkar, har ni aldrig begått ett misstag i ert liv? Aldrig satt er bakom ratten trötta? Ts har rätt att ställa frågor. Jag har mött folk som återfaller i liknande brott ts, och ändå klarar sig med nån snyftis i rätten. Det kan sluta med boja nån månad, vilket enligt mig knappt är ett straff för de som hade behövt något kännbart. Det mesas runt med knäppskallar och chanserna man får är fler än en. Som din situation verkar har du möjlighet att må bättre och hämta upp dig, ihop med ett skötsamt förflutet blir jag väldigt förvånad om det leder till fängelse. Lycka till

Tack för dina värmande ord,...trist när de sparkar till en i nyllet här..reprimand är det sista som behövs just nu. Ja det känns skit när jag aldrig varit i brottsregistret, ingen p-bot aldrig fortkörning alltså inte med i brottsregistret överhuvudtaget. livssituationen är innan detta hände fruktansvärd att ständigt gå och vara på sin vakt och vara rädd att bli hittad när man vet konsekvenserna av det och dessutom har två små  barn...jag hoppas få rättelse och en rättvis dom och ännu en gång byta ort för trygghetens skull....
  • Plommon2017
    Fyfannn skrev 2017-05-27 14:22:39 följande:

Och Ni blev så packade allihopa så ingen kunde försvara dig.
    Det gick inte heller att låsa in sig i bilen.

Nej jag sade inget om min livssituation till de som var med mig men de såg att jag blev fruktansvärt rädd och såg mannen och hans vän och fattade jag ville därifrån omgående
  • Plommon2017

Jag skämdes bara att äns behöva berätta jag lever skyddat, den mannen är ingen man leker med...

• Plommon2017

Fråga 1: är det fler här som vet om polisens alkoholmätare som de har i bilen visar endast pos eller negativt eller ger de mg i utandning och  % i promillehalten med?
    Transportstyrelsen sade när jag ringde att polis tar ALLTID kortet på plats vid grov rattfylla, då borde de ju se mer än att det lyste positivt...

Jag förundras fortfarande att jag fick ta med mig körkortet hem och polisen som förhörde mig sade han blev förvånad då det inte fanns i hans papper när vi satt under förhöret,  I slutet sade han att nu kan jag åka hem kommunalt och därefter hämta min bil. När jag fick tillbaka mina tillhörigheter låg det bland smycken och dylikt i den blå insamlingslådan. Om de misstänkte mig starkt, varför tog de inte körkortet på plats. Jag åkte alltså inte in för det utan för de va rädd jag skulle göra självskadebeteende och fick inte vara ensam, under bilfärden sade jag att vi har alltid ett journummer så kommer personal varav polisen sade..varför sade du inte det då hade vi ju kunnat köra hem dig.

Fråga 2
    Kan min livssituation samt den händelse varför jag fattade det(dumma jag vet) beslutet förmildra mitt straff?
    Fråga 3
    Har transportstyrelsen tror ni ett överseende med att barnen är kvarskriven i folkbokföringsadressen hos fadern, jag har inga släktingar till hjälp då de bor i Kiruna och behöver ha bil för att kunna köra barnen till och från förskolan då det inte går att ta sig dit kollektivt. Vi har varannan vecka.. Finns då skäl att få ansöka o alkolås i bil?
    Fråga 4. Hur skrev ni ert yttrande till transportstyrelsen och godkändes det?

• Plommon2017

Tack båda för era svar, jag är ju jätterääädddd. När jag pratade med polisen i efterhand på telefon så var han förvånad av att jag inte blåste på stationen och därmed blev det blodprov istället..det första jag blåste i var ju då en sådan pos eller neg...sedan blev det blodprov...ja va dessvärre i mitt psykiska skick i dålig hälsa...ja känner så att om de misstänkt grov så borde jag inte fått tillbaka det under utredningstiden..jag bara ber till gud nu och hoppas på att det ordnar sig. Har lagt ner att äns köra över hastighetsgräns, gör aldrig om denna galenskap igen och sätter mig inte o kör om jag äns är trött OCH jag står för mitt IDIOTISKA agerande...knäppt men jag tänkte be om förlåtelse i kyrkan..jag är inte kristen men har jag gjort det har jag stått för min skam och folket får döma mig därefter och jag tar det...

• Plommon2017

Jag ringde TS och de har inte fått in någon rapport om mig ännu, detta skedde nu för 4 arbetsdagar sedan...vad händer , varför dröjer det så. De 48 h har ju även passerat som polisen har på sig för inrapportering till TS...känner mig orolig...

Svar på tråden Har åkt fast för rattfylla