• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Kiim0

Någon som har varit med om att dem ej har ringt mellan 15-16 för att berätta hur det gick med befruktningen? Visst det är en kvart kvar men jag börjar känna mig lite nojig nu. Har väntat på deras samtal hela dagen ju.

• Jangeles
    Kiim0 skrev 2017-06-21 15:43:23 följande:

Någon som har varit med om att dem ej har ringt mellan 15-16 för att berätta hur det gick med befruktningen? Visst det är en kvart kvar men jag börjar känna mig lite nojig nu. Har väntat på deras samtal hela dagen ju.

Till mig ringde dom ca 1h sent om jag inte minns fel
  • Mjbo

Uppdatering från mig.

Som ni kanske läst så slutade mina symptom för strax över en vecka sen helt och hållet. Inga ömma bröst längre, ingen magvärk, ingenting.. var varit jätte orolig inför ul.

Imorse har jag varit på ul och det var inte så jätte bra. Eller jag vet inte, det var blandat.

Hjärtat tickade! Jippi tänkte jag. Men den va alldeles för liten för vad den ska vara. Den låg ungefär strax över en vecka efter i storlek, vilket är ungefär när mina symptom försvann. Dom förberedde mig på missfall och börja prata om att de va bra att vi hade ägg i frysen. FYFAN va de ändå ja kunde tänka....

Men! Den lever än iallafall. Dom stänger imirgon för sommaren så dom tyckte jag kunde vänta till augusti när dom öppnar igen och komma på ul då, NEJ tack tänkte jag. Ringde till mvc här hemma och fick en tid för ul redan på onsdag nästa vecka!

Då kommer man iallafall kunna se om det bådar gott eller ej. Har den växt ett par millimeter så utvecklas den ju vidare, men är den fortfarande lika liten så kan man ju ställa in sig på allvar på missfall..

Så jävla tråkiga besked. Grät hela vägen hem och gör fortfarande såfort jag tänker på det. Jag vill inte. Vill bara spola fram tiden till onsdag.

Kliniken i Falun gjorde mig ganska förberedd på att det blir missfall iallafall så jag antar att man inte ska va för hoppfull. Fy tusan för den här skiten rent ur sagt.

• Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-06-21 16:38:35 följande:

Uppdatering från mig.

Som ni kanske läst så slutade mina symptom för strax över en vecka sen helt och hållet. Inga ömma bröst längre, ingen magvärk, ingenting.. var varit jätte orolig inför ul.

Imorse har jag varit på ul och det var inte så jätte bra. Eller jag vet inte, det var blandat.

Hjärtat tickade! Jippi tänkte jag. Men den va alldeles för liten för vad den ska vara. Den låg ungefär strax över en vecka efter i storlek, vilket är ungefär när mina symptom försvann. Dom förberedde mig på missfall och börja prata om att de va bra att vi hade ägg i frysen. FYFAN va de ändå ja kunde tänka....

Men! Den lever än iallafall. Dom stänger imirgon för sommaren så dom tyckte jag kunde vänta till augusti när dom öppnar igen och komma på ul då, NEJ tack tänkte jag. Ringde till mvc här hemma och fick en tid för ul redan på onsdag nästa vecka!

Då kommer man iallafall kunna se om det bådar gott eller ej. Har den växt ett par millimeter så utvecklas den ju vidare, men är den fortfarande lika liten så kan man ju ställa in sig på allvar på missfall..

Så jävla tråkiga besked. Grät hela vägen hem och gör fortfarande såfort jag tänker på det. Jag vill inte. Vill bara spola fram tiden till onsdag.

Kliniken i Falun gjorde mig ganska förberedd på att det blir missfall iallafall så jag antar att man inte ska va för hoppfull. Fy tusan för den här skiten rent ur sagt.

Jag förstår att det måste kännas jätteläskigt och sorgligt. Men just nu har du ett levande foster i magen.
    När jag gjorde detta ultraljud för 4 år sen så mätte man ingenting. Man var nöjd med att hjärtat slog.
    Googla och hitta liknande historier och gör din bedömning efter det.
  • Jangeles
    Mjbo skrev 2017-06-21 16:38:35 följande:

Uppdatering från mig.

Åh så påfrestande :( men än är det inte kört! Har en bekant som var med om samma sak o nästa gång dom gjorde ul så hade den lille växt ikapp <3 ... som sagt, än lever den :)

Undra hur de kommer se ut för mig nästa torsdag... mina symtom har ju också avtagit.. har dock haft en enorm trötthet i några dagar och mått illa idag men de tror jag beror på min förkylning.

Kram
  • Sophiasophia

Och jag har fått en liten blödning idag, bara nån droppe när jag tog lutinus imorse men eftersom jag hade en ljusrosa flytning i förrgår så blir man ju inte så positiv. Har inte ont i magen men man undrar ju vad detta är. Ska ringa kliniken idag och fråga hur jag ska förhålla mig. Förstår att jag kommer få rådet att avvakta, men känner att jag ändå måste ringa. Vet inte om man ska kolla upp sånt här, har ju hört att det kan vara ett tecken på utomkvedshavandeskap.

• Mjbo
    Jangeles skrev 2017-06-22 00:22:09 följande:
    Åh så påfrestande :( men än är det inte kört! Har en bekant som var med om samma sak o nästa gång dom gjorde ul så hade den lille växt ikapp <3 ... som sagt, än lever den :)

Undra hur de kommer se ut för mig nästa torsdag... mina symtom har ju också avtagit.. har dock haft en enorm trötthet i några dagar och mått illa idag men de tror jag beror på min förkylning.

Kram

Tack så mycket för dina ord. Jag hoppas innerligt att det är så för mig med. Jag skulle göra vad som helst för att få må illa och vara trött och ha onda bröst igen. Så du ska va glad! :)

• Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-22 07:36:22 följande:

Och jag har fått en liten blödning idag, bara nån droppe när jag tog lutinus imorse men eftersom jag hade en ljusrosa flytning i förrgår så blir man ju inte så positiv. Har inte ont i magen men man undrar ju vad detta är. Ska ringa kliniken idag och fråga hur jag ska förhålla mig. Förstår att jag kommer få rådet att avvakta, men känner att jag ändå måste ringa. Vet inte om man ska kolla upp sånt här, har ju hört att det kan vara ett tecken på utomkvedshavandeskap.

Stort lycka till till dig. Jag hoppas att det "bara" är en vanlig blödning som man kan få i början av graviditeten, det är ju väldigt vanligt faktist. Stort lycka till. När har du ul?
  • Kiim0

Jag kommer nog aldrig få barn. 12 ägg och inte ett enda befruktades. Förstår inte ens hur det är möjligt. Livet är så orättvist.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017