• Tussilussan

Blanda in företag i privat när man bygger nytt

Vi har köpt mark, ska bygga hus och lite mer därtill.

Sambon vill via sitt företag bygga en stor maskinhall på vår mark och typ arrendera den plätten. Han vill skilja på företaget och privat och vill då skriva papper på de där bygget, men om vi skulle sälja allt i framtiden så vill han ha me de i försäljningen.

Vad bör jag tänka på? Hur drabbar de mig ekonomiskt?

I mina öron låter de upplägget mer negativt än positivt.

• Svar på tråden Blanda in företag i privat när man bygger nytt
  • Egon den stora

Det är väl i så fall bättre att ni bygger hallen för era pengar och sedan hyr ut den till företaget?

• Plooger
    Egon den stora skrev 2017-03-15 20:49:24 följande:

Det är väl i så fall bättre att ni bygger hallen för era pengar och sedan hyr ut den till företaget?

Att hyra ut till sitt eget företag är problematiskt och man måste vara mycket försiktig med vilken hyra man sätter. Skattemyndigheten kommer eventuellt att se hyran som förtäckt lön.
  • Tussilussan
    Egon den stora skrev 2017-03-15 20:49:24 följande:

Att bygga den privat har vi inte pengar till.
  • Kjell2
    Tussilussan skrev 2017-03-15 11:37:53 följande:

Vi har köpt mark, ska bygga hus och lite mer därtill.

Sambon vill via sitt företag bygga en stor maskinhall på vår mark och typ arrendera den plätten. Han vill skilja på företaget och privat och vill då skriva papper på de där bygget, men om vi skulle sälja allt i framtiden så vill han ha me de i försäljningen.

Vad bör jag tänka på? Hur drabbar de mig ekonomiskt?

I mina öron låter de upplägget mer negativt än positivt.

Vilken företagsform rör det sig om?
  • Kjell2
    Tussilussan skrev 2017-03-16 08:14:47 följande:
    AB
    Så ett AB tänker arendendera en bit av er mark och bygga ett hus på ofri mark? Eller ska ni bygga och äga en maskinhall som sen företaget arenderar?

Du kommer få bättre privatekonomi då er fastighet kommer dra in pengar via arendet.

Ett problem kan bli om ni ska sälja fastigheten. Kan både bli så att priset går ner då ingen vilja köpa en fastighet där delar är utarenderade. Men det kan också bli så att värdet ökar på fastigheten när det finns en inkomstkälla.

Se hur som helst till att det finns ett tydligt arendeavtal mellan er som fastighetsägare och bolaget som arenderar marken.

• Tussilussan
    Kjell2 skrev 2017-03-16 08:24:09 följande:

Så ett AB tänker arendendera en bit av er mark och bygga ett hus på ofri mark? Eller ska ni bygga och äga en maskinhall som sen företaget arenderar?

Du kommer få bättre privatekonomi då er fastighet kommer dra in pengar via arendet.

Ett problem kan bli om ni ska sälja fastigheten. Kan både bli så att priset går ner då ingen vilja köpa en fastighet där delar är utarenderade. Men det kan också bli så att värdet ökar på fastigheten när det finns en inkomstkälla.

Se hur som helst till att det finns ett tydligt arendeavtal mellan er som fastighetsägare och bolaget som arenderar marken.

Det är företaget som ska bygga på arrenderad mark.
  • Kjell2

Se till att det finns ett vettigt avtal mellan er som fastighetsägare och bolaget. Är du osäker ta proffshjälp.

Oavsett fastigeheten bör ni nog snacka igenom äktenskapsförord/samboavtal, testamente mm om din kille är huvudägare i ett aktiebolag.

Svar på tråden Blanda in företag i privat när man bygger nytt