• Zarizen

Hjälp mig med bilbarnstol

Min son är 9mån och väger ca 7kg och är 72cm lång (han är född 10v för tidigt). Han har just lärt sig sitta själv och har hört att man bör byta från babyskyddet då till annan bilbarnstol. Men han är ju egentligen inte för "stor" än för babyskyddet. Bör man byta ändå eller ska vi vänta. Har funderat på en Britax two way plus men de och många andra är ju från 9kg. Vilken stol skulle ni rekommendera? Har en ganska liten bil och min son är som sagt ganska liten så vill inte att han ska drunkna i en stol.

• Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol
  • Snuttis2

Vad jag vet ska byte ske när babyskyddet är urvuxet ! Sen kan ju det variera lite beroende på barnets storlek men runt 12 mån tänker jag är vanligt!

• Sisisisi

Du bör byta när bebisen kan sitta eftersom nästa stol är säkrare. Britax twoway passar enligt min mening bäst som extrastol eller om man bara åker lite bil. Jag skulle kolla på britax maxway eller axkid minikid istället. Att barnet inte väger 9 kg ännu spelar ingen roll.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lynxsa

Besafe! Älskar deras stolar. Har från 0-25 kg till båda tjejerna på 3 och 1,5 år. Byte så fort de kunde sitta från Babyskyddet till dessa stolar. Tror vi har modellen som heter nåt med x3.

Har en two way i andra bilen och säkerheten går inte att jämföra med Besafe. Så jag håller med ovanstående skrivare att som extra stol duger den.

• Trippelmamma76

Man bör byta när barnet sitter med stöd. För att nästa stol är säkrare. Välj en som inte har en minimigräns på nio kg om barnet är litet.

• Zarizen

Okej! Tack för svaren. Bör alltså byta nu.. frågan är till vilken. Har kikat på en Besafe men de är ju så dyra.. och vill ju köpa ny och inte begagnad.

• Lynxsa

Smakar det så kostar det. Så är de också bland de säkrast på marknaden och ska annvändas till 4 helst 5 års ålder. Var inte snål utan gå på en bra produkt från början!

• Joo3221414
    Lynxsa skrev 2017-03-14 22:19:20 följande:

Besafe! Älskar deras stolar. Har från 0-25 kg till båda tjejerna på 3 och 1,5 år. Byte så fort de kunde sitta från Babyskyddet till dessa stolar. Tror vi har modellen som heter nåt med x3.

Har en two way i andra bilen och säkerheten går inte att jämföra med Besafe. Så jag håller med ovanstående skrivare att som extra stol duger den.

izi kid x3 går bara upp till 18kg!! Det vägde min son när han var 3 år så då var vi tvungen att köpa en för större barn. Blev en besafe någonting plus, går upp till 25,är helt grym på alla sätt förrutom att den tar mycket plats.
  • Zarizen

Har en Audi a2, bara fyrsitsig men hyfsat rymlig inuti ändå. Han sitter fram där jag kopplat bort airbagen. Ska åka förbi Mekonomen idag och kolla på stolen och fråga vad de tror om den i min bil. Jag vet att man ska satsa på den bästa.. men pengarna måste finnas oxå..

• Lynxsa
    Joo3221414 skrev 2017-03-15 08:29:30 följande:

izi kid x3 går bara upp till 18kg!! Det vägde min son när han var 3 år så då var vi tvungen att köpa en för större barn. Blev en besafe någonting plus, går upp till 25,är helt grym på alla sätt förrutom att den tar mycket plats.

Fast om man inte har izo fix går de väl upp till 25 kg? Eller så blandar jag ihop modellerna. 3 åringen är uppe på 15 kg och ca 100 cm så hon kan ha sin stol tills hon blir 4. Då får lillasyster som kommer i juli ärva den. Blir rätt lagom för då är lillasyster ca 6 månader och bör kunna sitta i den med babyinsatsen. Gäller att planera
  • Jimahen89

Om du har en stor bil så tycker jag besafe izi plus det ör enligt mig den bästa och rymligaste stolen.. vi fick tyvärr inte plats med den i våran bil så vi köpte en Britax Max way men den växte dottern ur när hon var runt 4 och eftersom vi inre ville vända så tidigt så bytte vi till axkid minikid och den var vi jättenöjda med och nu har vi även en sån till lillebror. Han är 3 år och 102cm och har maaaaaassor med plats kvar. Den är prisvärd också och lätt att montera :)

Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol