• anthle

Hundvalp som bits och inte går i koppel?

Har en 9v valp som konstant bits. Är det vanligt?
    Riktigt jobbigt för alla i familjen.

Samt vägrar gå i koppel. Han sätter sig ner och vägrar resa sig.
    Vad gör man?

Han är även hyper när han vaknat för att sedan slockna.
    Inget mellanting.. vznligt?

• Svar på tråden Hundvalp som bits och inte går i koppel?
  • bullen1984

Du borde ha läst på innan du skaffade valp.

Hundvalpar bits. Det du kan göra är att inte uppmuntra det. Försök inte straffa valpen när den gör det, för det uppmuntrar den att fortsätta bitas. Ja, det är vanligt att valpar bits.

Valpar behöver stimulans. Träning. Så de blir trötta i huvudet. Men inte för mycket, de är ju trots allt bebisar, men försök bädda in lätt träning i leken. Som sitt m.m.

Koppel är samma sak. Klart den inte vill ha koppel! Det ni får göra är att försöka göra det roligt. Försök inte dra den, för då blir kopplet något negativt. locka den att gå några steg, och beröm den, knyck sedan till lätt och släpp kopplet för att visa att den ska fortsätta gå. Knyck inte till flera gånger. Bara 1 gång. prova att springa i kopplet, det tycker valpar är roligt. hoppa och busa.

• Birgitta02

Hundvalpar använder tänderna, precis som små bebisar använder munnen. När tänderna är bytta (som nu kliar) blir det bättre. Men det innebär inte att du skall acceptera. Du skall avleda. Varje gång. Och säga nej. Den förstår inte ett nej direkt. Det är en tillvänjningsfråga.

Koppel måste man lära sig att gå i. När valpen sätter sig så lyft upp, gå en bit och sätt ner. Det krävs massor av övning och tålamod. Aldrig någonsin dra. Du kan dra liiiite, backa, kalla på valpen, låt glad!

Vår rottweiler hade, precis som din valp, en on/off-knapp. Det var allt eller inget. Hon lekte för fullt, för att senare slockna.

Valpar är såna. Nu vet jag inte vad du har för ras, men ju större ras desto senare är de vuxna, dvs längre tillväxt. Se också till att inte ta långa promenader första året. Uppfostran och träning ska ändå göras. Men valpens kropp orkar inte gå så himla långt. Det kan verka som om den orkar hur mycket som helst, men en valp följer med så länge den kan gå. Så ta det lugnt. Kör inte slut på valpen.

• Dexter dot com

Valpar bits och är oftast jättejobbiga. Är man förbredd på vakna nätter, 100% koll all valpens vakna tid och sönderbitna händer och byxben så brukar det gå bra ;)

Köp ett långt tunt koppel som kan hänga bakom valpen nu i början och bär ut valpen till en lugn plats där den kan upptäcka världen i sin takt och göra sina behov så kommer koppelfrågan lösa sig framöver. Nu i början ska den ju inte promeneras utan bara få lufsa lite i sin egen takt korta stunder.

Valpar busar och lever rövare för att sen sova djup långa stunder. Låt valpen sova ostört för valpar bearbetar sina intryck under sömnen och behöver få vila ifred.

• fola
    bullen1984 skrev 2017-03-06 08:39:22 följande:

Du borde ha läst på innan du skaffade valp.

Precis, ni verkar inte redo för ansvaret som det innebär att ha djur ts, tyvärr får nog hunden lida för det, skaffa inte fler djur.
  • anthle

Nu har vi ju haft två valpar tidigare och inte haft det problemet. Och allt är ju relativt så det är ju lite omoget dömt.

Det är som att säga att mitt barn fick kollik, det är jobbigt och att ni svarar "barn kan få kollik, ni borde inte skaffat barn.

Mankan ju fortfarande tycka saker är bra/mindre bra även om man är med på noterna.. Lite bitande tyckte vi var väntat men att valpen hugger efter allt som kommer nära var lite som en chock.

• Birgitta02

Ett tips, om valpen biter i händer: Ha alltid nån bitleksak i händerna när ni leker med valpen. Beröm när den biter i leksaken och säg nej när den biter i handen. Springer den runt och biter i tår, säg nej och flytta valpen. Det ÄR skitjobbigt. Men det går över.

Nåt ni ska träna på, och som är skitbra: Loss! Det tränar ni hemma. Det finns speciella rep att köpa som är bra. Hunden biter i repet och ni säger loss. I början begriper inte valpen, ni hjälper till att öppna munnen, tar ur repet ur munnen och berömmer och ger nån hundgodisbit. Efter bara några gånger så kan valpen detta. Det här är jättebra när valpen hela tiden plockar upp farliga saker på marken att tugga på. Då är man snabb att säga loss, hunden släpper det farliga, och ni ger beröm och godis. Men glöm inte godiset! Vissa valpar är svårare än andra att lära, men ha lite tålamod.

Det är roligt att träna och fostra valpar. Det enda som behövs är kunskap och tålamod. Köp lite valpböcker och läs. Där finns massor av nyttiga råd och tips.

• FallenAngelNr1000
    anthle skrev 2017-03-06 08:31:14 följande:

Vad gör man?

Här skriver du att den bits.
    anthle skrev 2017-03-07 08:36:59 följande:

Nu har vi ju haft två valpar tidigare och inte haft det problemet. Och allt är ju relativt så det är ju lite omoget dömt.

Det är som att säga att mitt barn fick kollik, det är jobbigt och att ni svarar "barn kan få kollik, ni borde inte skaffat barn.

Mankan ju fortfarande tycka saker är bra/mindre bra även om man är med på noterna.. Lite bitande tyckte vi var väntat men att valpen hugger efter allt som kommer nära var lite som en chock.

Här skriver du att den hugger allt ?

Wow du verkar oberäknelig. Får man fråga om dom tidigare hundvalparna lever idag ? O såklart den vill utforska världen. Jag hade köpt massor leksaker den kan bita på och sen sagt ifrån och visat att den får bita på sia leksaker och inget annat, såklart på ett lekfullt sätt ! 

Hur kan en valp inte vilja gå i koppel ? Hur svårt ska det vara att sätta ett koppel på den ? Och den styr, du styr o om du är stram såklart att den då motsätter sig kopplet. Nu säger dom flera hundägare att hunden inte ska bita i kopplet. Men jag har låtit mig hund göra det, och vi har roligare tillsammans där vi körförsiktig dragkamp så hon har inga problem med att stanna och låta mig sätta på henne kopplet. Dock svårare att å framåt ibland men då busar man o springer några steg tåt den riktning man vill. Man BJUDER på sig själv istället för att se den som ett problem !

• nernu

Kände samma med senaste valpen. Har haft två hundar innan och de var inte i närheten av den här. Har funderat på ibland om byrackab skulle kunna vara besatt av satan... Men det blev bättre och nu har han lugnat ner sig. Håll ut!

• Deceree1

Jag tror att de flesta valpar bits. Dom vill leka och det kanske kliar i tänderna. Vår hund höll på så länge vill jag minnas. Nu är hon tre och vill gärna använda munnen när vi busar men hon vet exakt hur hårt hon kan bita och hon vet att det är lek.

Det viktigaste är avstängningsknappen. När du säger , nej, nu är det bra, och klappar den lugnt så ska hon genast sluta bita och lugna ner sig. Det tar ett tag att lära den det men det går.

• lengon
    anthle skrev 2017-03-06 08:31:14 följande:

Vad gör man?

För det första, har du inte på något vis läst på om valpar innan du skaffade denna valp? JA, det är ett fullständigt normalt valpbeteende! Allt det du räknar upp är helt normalt.

Självklart vill inte valpen gå i koppel innan den är tränad och van vid det. Valpar föds inte med dessa vanor! :O Det känns konstigt för dem att sitta fast i ett rep sådär och det tar ett tag innan det släpper. Låt valpen få sitta still en stund om den inte vill gå, plötsligt kommer den se någonting som är spännande utomhus och börja gå efter det. Följ då valpen. Börja så! Följ valpen ända tills den blir van vid att ha kopplet om halsen, då kan du börja jobba med att få valpen att följa dig. :)

Jag tycker inte om att svara otrevligt på andras frågor och funderingar, men detta var helt enkelt lite för förvånande. Att man liksom inte har någon koll innan man skaffar hund!? Det begriper jag inte. Synd om valpen ju, att behöva känna sig dålig när det egentligen är ägaren som inte är förberedd och påläst och ställer en massa krav på valpen som den inte har förmåga att leva upp till ännu. Skrikandes

Nä... Nu föreslår jag att du och din familj köper hem en bunt med valpböcker och börjar läsa på så ni vet vad ni har att jobba med! Lycka till! :)

Svar på tråden Hundvalp som bits och inte går i koppel?