• Twin peaks

Jehova gör dig modig

Han hjälper dig att bli mer frimodig i ditt vardagsliv.

• Svar på tråden Jehova gör dig modig
  • Twin peaks
    Mandel skrev 2017-02-27 16:16:39 följande:

Vilka då?

Det är upp till individerna att avgöra.
  • Anonym (Inte JV)
    Twin peaks skrev 2017-02-27 13:34:28 följande:

Att spekulera om mig är fruktlöst!

Jag spekulerar inte, utan meddelar faktum. Det är inte fruktlöst, snarare upplysande.
  • Twin peaks
    Anonym (Inte JV) skrev 2017-02-27 17:10:33 följande:

Jag spekulerar inte, utan meddelar faktum. Det är inte fruktlöst, snarare upplysande.

Ja Ja tro vad du vill...
  • Anonym (Inte JV)
    Twin peaks skrev 2017-02-27 17:26:25 följande:

Ja Ja tro vad du vill...

Jag tror inte, jag vet.
  • Anonym (nej)
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 12:34:14 följande:
    Hur frimodig kan någon sekt vara som lämnar sina medlemmar (barn?) som behöver någon transfusion eller annan ambulans vård? Vilken relation har ni till era familjemedlemmar då? Är det Jehovas vilja tro?
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 12:38:38 följande:

Hur frimodiga är ni som lämnar era barn ensamma på onkolog avd för att det är Jehovas vilja att barnet ska dö för att det fått sjukdomen för att hen inte är troende nog? FY FASAN!!! 

har dom gjort det så är de inga riktiga medlemmar och gör fel enligt sina egna regler

• Anonym (varför?)
    Twin peaks skrev 2017-02-27 16:08:54 följande:
    Nej i vanliga fall använder vi inte den. Men vi är inte förbjudna att läsa andra översättningar.

Nej, det du säger är skitsnack... 
    Det handlar inte om olika översättningar... Jehovas har en annan bibel. Du är så okunnig så det är skrämmande. 

Om du nu vill svartmåla Jehovas genom att verkar vara en än mer fanatisk medlem än vad de brukar vara så kunde du väl iallafall läst på så att du inte kläckte ur dig skitsnack... Så som metaforen om korset. Jehovas tror inte på korset, så de skulle aldrig använda den liknelsen när det kom till tro. 

Nu är jag själv inte ett fan av Jehova, jag är inte uppvuxen inom dem själv, men har stora delar av familjen som är med där. Så jag vet hur illa det kan vara. Men att ljuga ihop att man är medlem för att svartmåla dem är bara idiotiskt!! Du hade kunnat ta så mycket som är sant och som man vet och skrivit om istället. Men nej du ville vara rolig och låtsas att du är medlem när du faktiskt inte kan något om dem vilket gör att du bara verkar idiotisk och patetiskt, istället för att visa på det negativa med Jehovas vittnen...

• prospicientia
    Fjäril kär skrev 2017-02-26 15:03:03 följande:

Gud skapade oss med den fria viljan så att vi skulle kunna tänka själv. Något som dessutom Jesus ideligen uppmuntrade, att använda sitt intellekt och dra slutsatsen själv, därav de många liknelsena.

O,javisst! Fri att välja under dödshot!! Drömmer
  • prospicientia
    Anonym (varför?) skrev 2017-02-27 21:32:51 följande:

Nej, det du säger är skitsnack... 
    Det handlar inte om olika översättningar... Jehovas har en annan bibel. Du är så okunnig så det är skrämmande. 

Om du nu vill svartmåla Jehovas genom att verkar vara en än mer fanatisk medlem än vad de brukar vara så kunde du väl iallafall läst på så att du inte kläckte ur dig skitsnack... Så som metaforen om korset. Jehovas tror inte på korset, så de skulle aldrig använda den liknelsen när det kom till tro. 

Nu är jag själv inte ett fan av Jehova, jag är inte uppvuxen inom dem själv, men har stora delar av familjen som är med där. Så jag vet hur illa det kan vara. Men att ljuga ihop att man är medlem för att svartmåla dem är bara idiotiskt!! Du hade kunnat ta så mycket som är sant och som man vet och skrivit om istället. Men nej du ville vara rolig och låtsas att du är medlem när du faktiskt inte kan något om dem vilket gör att du bara verkar idiotisk och patetiskt, istället för att visa på det negativa med Jehovas vittnen...

Det ska dock påpekas att det är korrekt att de är fria att använda andra översättningar än Nya Världens översättning. Det förekommer till och med att talare från podiet vänder sig till andra översättningar för att tydliggöra eller betona vissa saker. I praktiken görs dock detta inte särskilt ofta.
  • prospicientia
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 13:52:50 följande:
    Jesu väg hade aldrig å göra med att jag lämnar mina nära och kära på onk avd för att de inte duger längre för diverse sektmedlemmar.

Visst har man rätt att bryta kontakten med familj och vänner. Och som du säger så är det kanske det man behöver göra i vissa fall.

Att kollektivt frysa ut andra personer är däremot grymt, hänsynslöst och oempatiskt. Det finns undersökningar som pekar på att sådan behandling kan vara värre för individen som blir utsatt för det än fysisk tortyr. Utfrysning är destruktivt och skadar och splittrar och är därför oetiskt. 

De medlemmar som väljer att fortsätta att hålla kontakten med en utesluten vän när de vet de potentiella konsekvenserna av detta är de som är de verkligt modiga i det här fallet! Det finns massvis med "vittnen" som för länge sedan insett att allting är lurendrejeri, men som ändå väljer att vara kvar eftersom kostnaden att gå ut öppet med detta är kan blir så oerhört hög. På dessa faktorer bidrar till att fler människor förblir fångna i sekten. 

Om Jehova finns på riktigt och stöder uteslutningspraxisen och förväntar sig att medlemmar ska sluta umgås med före detta döpta medlemmar borde varje samvetsgrann individ säga åt honom (om man nu kan kontakta honom) på skarpen att dessa krav han har här är orimliga, orättvisa och i högsta grad kärlekslösa och omoraliska. 

Svar på tråden Jehova gör dig modig