• Anonym (Undrande)

Är det ett missfall? MA? Utomkvedes? Hjälp mig!

Jag blev gravid i september, men började blöda i vecka 5 (början av november). Vid ultraljudet på akuten såg man bara en förtjockad slemhinna och gulesäcken. Såg inte ut som ett typiskt missfall tydligen. Man såg inget i mina äggledningar men efter mitt hcg inte sjönk på tre veckor sa man att det nog var ett utomkvedes som tillbakabildats (jag tror disk det va ett vanligt missfall för jag hade inte ont någonstans).

I december blev jag gravid igen. Vid ett tidigt ultraljud igår (vecka 7) syntes ingenting. En förtjockad slemhinna bara. Jag har inte blött, inte haft ont, ingenting. Då jag tagit graviditetstest varje vecka för att kolla ökningen vet jag att det inte ökat de senaste 1.5 veckan. Kan det vara ett utomkvedes som stannat av i äggledaren? Eller MA? Vad händer i min kropp? Har ett barn sen innan och den graviditeten gick felfritt.

• Svar på tråden Är det ett missfall? MA? Utomkvedes? Hjälp mig!
  • LillaJag06

Kan det vara så att graviditeten avstannar och tas upp av kroppen?
    Har du blött efter det i december?

• Anonym (Undrande)
    LillaJag06 skrev 2017-02-04 17:24:19 följande:

Kan det vara så att graviditeten avstannar och tas upp av kroppen?

Har du blött efter det i december?

Sen decembers misstänkta utomkvedes fick jag en mens innan jag blev gravid igen. I den här graviditeten har jag inte blött alls. Gissar därför på ett MA kanske? Känns ju inte som ett regelrätt utomkvedes.
  • Anonym (x)

Jag hade nästan inte ont alls av mitt utomkvends, men små blödningar, inte mer än att jag behövde ett trosskydd. Så alla utomkveds behöver ju inte vara så dramatiska. De såg inte heller något på första vul, så de trodde vanligt missfall först. Tog blodprover och kollade hcg. Sen vid v.9 såg de x:et på vul och det blev operation.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (x) skrev 2017-02-04 20:11:23 följande:

Jag hade nästan inte ont alls av mitt utomkvends, men små blödningar, inte mer än att jag behövde ett trosskydd. Så alla utomkveds behöver ju inte vara så dramatiska. De såg inte heller något på första vul, så de trodde vanligt missfall först. Tog blodprover och kollade hcg. Sen vid v.9 såg de x:et på vul och det blev operation.

Tack för ditt svar! Ja har inte blött alls den här graviditeten. Förra graviditeten som blev ett misstänkt X så såg dom aldrig något i äggledaren. Dom gissade att det tillbakabildades. Tror därför det är ett MA jag har den här gången. Vill verkligen inte ha två X i rad. Känns inte som man vågar försöka en gång till då.
  • Anonym (x)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-02-04 20:38:10 följande:
    Tack för ditt svar! Ja har inte blött alls den här graviditeten. Förra graviditeten som blev ett misstänkt X så såg dom aldrig något i äggledaren. Dom gissade att det tillbakabildades. Tror därför det är ett MA jag har den här gången. Vill verkligen inte ha två X i rad. Känns inte som man vågar försöka en gång till då.

Men ett MA innebär väl att det inte blivit en blödning direkt när fostret dog och att fostret alltså ligger kvar innan det stöts ut? Alltså borde du väl antingen ha fått en blödning, eller att de ser fostret i livmodern? Eller tänker du att det avstannat så pass tidigt att fostret är för litet att se eller att det nu också har tillbakabildats? 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (x) skrev 2017-02-04 21:06:39 följande:

Men ett MA innebär väl att det inte blivit en blödning direkt när fostret dog och att fostret alltså ligger kvar innan det stöts ut? Alltså borde du väl antingen ha fått en blödning, eller att de ser fostret i livmodern? Eller tänker du att det avstannat så pass tidigt att fostret är för litet att se eller att det nu också har tillbakabildats? 

Ja precis. Tänker att det är för litet för att se. Att det kanske stannade av runt vecka 4? Hoppas på att få något svar på tisdag. Vill ju inte gå såhär hur länge som helst. Hoppas på att det inte blir ett tredje missfall om jag lyckas bli gravid igen.
Svar på tråden Är det ett missfall? MA? Utomkvedes? Hjälp mig!