Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 11:11:55 följande:
Nej det kan säkert vara svårt i början men såsmåningom bör man ju kompromissa i en familj. Det förstår nog barnen också.
Vad gäller egentid så har väl människor olika behov antar jag. I vår familj umgås vi gärna med barnen och upplever inte att vi måste ha egentid direkt. Men ts har väl ett annat behov.
Jag tycker dock inte att man ska behöva kompromissa om allt. Vissa särdrag från den familj man är i grunden ser jag inget fel i att behålla om de inblandade faktiskt vill det. De sammanflyttade vuxna brukar ha krav på att få vara sig själva också, och det är inte självklart att det ska kompromissas med. Så då tycker jag att barnen, som inte ens valt situationen, också ska ha den möjligheten.
Så när frågan kom upp angående något som vi gjorde väldigt olika så sa jag som det var till barnen: "Ja, precis. Så gör de och inte vi. Men så har vi ju inte heller levt tillsammans alltid, därför har vi andra vanor och gör saker på ett annat sätt. Deras sätt är inte mer rätt eller fel än vårt, det är bara olikt vårt."
Det finns ju jättemånga grejer man gör annorlunda. Hur mycket som helst. Ibland kan man ju tänka sig att adaptera en idé eller ett tillvägagångssätt man tycker är bra, men sådant man redan gör och som man tycker funkar skitbra och gillar ser jag ingen anledning att förändra faktiskt.