Påven Johanna II skrev 2017-02-06 11:00:16 följande:
Barn är ju inte omedvetna om att de tidigare inte bott med den familj de nu ska bo med. Också väldigt små barn kan förstå skillnader mellan hur olika familjer (dagis, farföräldrar, morföräldrar och så vidare) gör. Två hopflyttade familjer blir inte per automatik en bara för att de vuxna beslutat sig för att leva ihop. Det är i mitt tycke orättvist och märkligt att begära det av barnen.
Jag för min del tycker inte att det var rörigt alls med olika tider, och inte heller kände jag att det inkräktade på någon sorts "egentid", vi har haft mycket tid för varandra min man och jag trots att barnen varit närvarande. Alla behöver inte vara ensamma med varandra för att den gemensamma tiden ska kännas värdefull och av hög kvalitet.
Vi har alltid lagt oss vid olika tider, ända tills barnen flyttade hemifrån (bara ett barn kvar nu). Däremot närmade vi oss som sagt varandra på en rad andra punkter. Ett exempel är mattider, men det har genom åren funnits många andra exempel också.
Nej det kan säkert vara svårt i början men såsmåningom bör man ju kompromissa i en familj. Det förstår nog barnen också.
Vad gäller egentid så har väl människor olika behov antar jag. I vår familj umgås vi gärna med barnen och upplever inte att vi måste ha egentid direkt. Men ts har väl ett annat behov.