• sebbenseb

Misshandlad på förskolan

Idag hämtade min man vår son 1,5 år gammal på dagis kl 14.00, eftersom jag jobbade till 17.30. När jag kommer hem från jobbet ser jag att vår son har blivit misshandlad. Jag ringer min mamma i första hand (hon är förskollärare sedan 35 år tillbaka och har aldrig varit med om något liknande, jag skickade en bild). Enligt personalen låg barnen i sovrummet och ingen vuxen var där. De hörde skrik och såg att ett annat barn ca 1,5 år gammal "klöste" vår son. De ringde inte mig och inte min man efteråt. När min man hämtade sade de inte till honom att uppsöka läkare med vår son, vilket de borde ha gjort. De sa istället till min man att han inte skulle vara orolig och att de skulle se över sina rutiner.

När jag kommit hem ringde jag 1177 och förklarade. Fick åka till akuten. 2 läkare och 2 sjuksystrar kollade på honom. Han hade enl deras bedömningar bitmärken i ett öra, två jack i huvudet varav ett med en stor bula (enligt läkarna gjort med ett tillhygge), "bula/blodutgjutelse" på kinden även det orsakat med ett föremål, två mörka blåmärken i ansiktet och ett ljusare, rivsår på näsan och röda rivmärken över halva ansiktet från ögonen och nedåt. Det är svårt att tro att en 1,5åring lyckats göra så stor skada.. Och det borde ha tagit lång tid. Blev fotat och dokumenterat som misshandel.

Jag är så ledsen, besviken och förbannad. Utöver att se till så att förskolan Osis-anmäler och att jag vill se omedelbara åtgärder - vad ska jag göra? Någon som varit med eller hört talas om dylikt? Ska jag polisanmäla? Anmäla till skolskyddsinspektionen?

• Svar på tråden Misshandlad på förskolan
  • Oljud

Tycker verkligen att du ska anmäla,en kraftig markering mot en gäng klåpare som uppenbarligen inte ska ha hand om ungar

• Gungbräda

Fy. Det där var inget ögonblicksverk. Barnen måste ha lämnats utan uppsikt alldeles för länge.

• Harvester

Anmäl till allt som går att anmäla!! Förutsätter att du aldrig kommer lämna ungen där igen..

• Oljud

Hell om jag vore du skulle jag fan även ringa Aftonbladet expressen osv osv osv har du tur kanske dom nappar,och om de skulle få nån form av medial negativ uppmärksamhet kommer garanterat det tas krafftiga åtgärder,du har allt att vinna på det och inget att förlora 

• Bf29okt
    sebbenseb skrev 2017-01-20 23:53:24 följande:

Idag hämtade min man vår son 1,5 år gammal på dagis kl 14.00, eftersom jag jobbade till 17.30. När jag kommer hem från jobbet ser jag att vår son har blivit misshandlad. Jag ringer min mamma i första hand (hon är förskollärare sedan 35 år tillbaka och har aldrig varit med om något liknande, jag skickade en bild). Enligt personalen låg barnen i sovrummet och ingen vuxen var där. De hörde skrik och såg att ett annat barn ca 1,5 år gammal "klöste" vår son. De ringde inte mig och inte min man efteråt. När min man hämtade sade de inte till honom att uppsöka läkare med vår son, vilket de borde ha gjort. De sa istället till min man att han inte skulle vara orolig och att de skulle se över sina rutiner.

När jag kommit hem ringde jag 1177 och förklarade. Fick åka till akuten. 2 läkare och 2 sjuksystrar kollade på honom. Han hade enl deras bedömningar bitmärken i ett öra, två jack i huvudet varav ett med en stor bula (enligt läkarna gjort med ett tillhygge), "bula/blodutgjutelse" på kinden även det orsakat med ett föremål, två mörka blåmärken i ansiktet och ett ljusare, rivsår på näsan och röda rivmärken över halva ansiktet från ögonen och nedåt. Det är svårt att tro att en 1,5åring lyckats göra så stor skada.. Och det borde ha tagit lång tid. Blev fotat och dokumenterat som misshandel.

Jag är så ledsen, besviken och förbannad. Utöver att se till så att förskolan Osis-anmäler och att jag vill se omedelbara åtgärder - vad ska jag göra? Någon som varit med eller hört talas om dylikt? Ska jag polisanmäla? Anmäla till skolskyddsinspektionen?

Usch men stackars liten! Gör ont i hjärtat:( hoppas han e okej!

Hade verkligen blivit fly förbannad!! Håller med om att du ska änmäla till allt som går
  • Linnis92

Jag tycker du ska göra både polisanmälan och anmäla förskolan till allt som går. Sen hade jag aldrig satt min unge där igen.

• LiaSthlm

Men usch sånt får inte hända på en förskola.

Tycker det låter väldigt konstigt att man har saker insett vilorum som barnen kan slå med. om det blivit så mycket undrar jag vart personalen var, självklart kan man vara utanför rummet men i anslutning så man hör allt som händer. Det måste dröjt flera minuter innan de kom.

Jag jobbar själv på förskola och blir rädd när jag läser sånt här. Tyvärr kommer mer såna här incidenter hända då vi får fler barn och mindre personal och vi kan inte klona oss.

Hör av dig till förskolechefen omgående då det måste redas ut snabbt.

• viseversa

Omg klart du ska anmäla. Fy fan. Stackars barn. Och vilka jävla idioter som inte ringde er. Och antagligen har dom ljugit enormt om vad som verkligen hände. Fanns en liknande tråd för många år sen där ts dotter blev misshandlad illa av ett annat barn på gården. Personalen hade inte varit uppmärksam då heller och inte haft koll på detta barn som uppenbarligen dom visste var våldsam. Så han hade gett sig på ts dotter med en del allvarliga skador som följd. Hon gjorde såklart också en anmälan. Hade detta varit mitt barn hade jag varit arg ledsen och helt förstörd och jag tycker absolut en anmälan ska först.

• Zoe03

Stackars barn... Arbetar på förskola sedan 25 år tillbaka och har aldrig hört på maken. Som någon annan skrev är ju inte detta något ögonblicksverk. Ditt barn måste ju ha skrikit, var fanns personalen? Vi lämnar ALDRIG barnen ensamma i vilorummet när de sover, vi avlöser varandra. Inte av rädsla att barnen skulle ge sig på varandra, förrän nu, utan för trygghet för barnen om de skulle vakna av ex mardrömmar osv. Tycker att du ska gå till botten med det här. Sånt här ska inte få hända!!!!

Svar på tråden Misshandlad på förskolan