Misshandlad på förskolan
Idag hämtade min man vår son 1,5 år gammal på dagis kl 14.00, eftersom jag jobbade till 17.30. När jag kommer hem från jobbet ser jag att vår son har blivit misshandlad. Jag ringer min mamma i första hand (hon är förskollärare sedan 35 år tillbaka och har aldrig varit med om något liknande, jag skickade en bild). Enligt personalen låg barnen i sovrummet och ingen vuxen var där. De hörde skrik och såg att ett annat barn ca 1,5 år gammal "klöste" vår son. De ringde inte mig och inte min man efteråt. När min man hämtade sade de inte till honom att uppsöka läkare med vår son, vilket de borde ha gjort. De sa istället till min man att han inte skulle vara orolig och att de skulle se över sina rutiner.
När jag kommit hem ringde jag 1177 och förklarade. Fick åka till akuten. 2 läkare och 2 sjuksystrar kollade på honom. Han hade enl deras bedömningar bitmärken i ett öra, två jack i huvudet varav ett med en stor bula (enligt läkarna gjort med ett tillhygge), "bula/blodutgjutelse" på kinden även det orsakat med ett föremål, två mörka blåmärken i ansiktet och ett ljusare, rivsår på näsan och röda rivmärken över halva ansiktet från ögonen och nedåt. Det är svårt att tro att en 1,5åring lyckats göra så stor skada.. Och det borde ha tagit lång tid. Blev fotat och dokumenterat som misshandel.
Jag är så ledsen, besviken och förbannad. Utöver att se till så att förskolan Osis-anmäler och att jag vill se omedelbara åtgärder - vad ska jag göra? Någon som varit med eller hört talas om dylikt? Ska jag polisanmäla? Anmäla till skolskyddsinspektionen?