Inlägg från: Anonym (4eförsöket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (4eförsöket)

Blir inte gravid efter 2 MA

Hej, lite i samma sits här.

Försökt 3,5 år och under den tiden har vi haft 3 missfall. Är nu inne på 10e månaden utan graviditet sen senaste missfallet, var av de senaste 5 månaderna vart försök med äl-tester. Börjar undra om ja någonsin kommer bli gravid igen, eller om de ens är nån mening..

Precis klar med utredning som inte visat någonting. Ska tillbaka nästa vecka för samtal om ev behandlig trots att allt ser "bra" ut.

En "fertilitetsutredning" och "missfallsutredning" är för övrigt samma sak, åtminstonde i sthlm. Det är ju ungefär samma problem som kan orsaka missfall som utebliven graviditet. Läkaren kanske lägger större vikt vid vissa kontroller beroende på om man haft många missfall eller inte blivit gravid alls, men de kollar allt som rutin oavsett vilket.

• Anonym (4eförsöket)
    Snuttis2 skrev 2017-01-21 12:49:22 följande:

Toppen säger jag till Stockholms regionen i så fall : ) bodde där för ett flertal år sedan det hade kanske varit lyckosamt att varit kvar : ) !!

Bor ett antal mil söder ut och här ingår inte samma tester, prover för kromosomfel görs först efter tre missfall. Här satsar man heller inte på några större immunologiska faktorer vilket jag med endo o diverse bekymmer med kroppen hade varit glad för.

Så Vi med två i bagaget får snällt vänta, nu är jag gravid för tredje gången och väntar, håller andan så får vi se hur det går!

Sverige över lag är väl dåliga på immunologiska faktorer tyvärr. De enda de kollar enligt vad jag förstod under utredningen, och även här på familjelivs forum, är någonting med sköldkörteln. Utomlands kollar de ju många fler immunologiska faktorer, och här på familjeliv finns ju en enorm tråd med folk som åker utomlands och sen lyckas få barn för att de äntligen får den typen av hjälp. Jag är tyvärr ganska säker på att det är något sånt problem jag har, men det kostar runt 20 000- och uppåt att söka vård utomlands så det har vi inte råd med närmaste tiden i alla fall :(

Jag med 3 missfall i bagaget har heller inte fått lämna kromosomprover vilket jag trott var rutin. Men jag ska fråga om det på återbesöket nu när dom inte hittat någonting, även fast ja inte tror det kommer visa något heller.

Åh grattis! Det kommer säkert gå bra ska du se! Hur långt gången är du nu, och hur långt gick det de tidigare 2?
Svar på tråden Blir inte gravid efter 2 MA