Inlägg från: Anonym Mamma1 |Visa alla inlägg
  • Anonym Mamma1

Utslag hos 6 v gammal bebis?

Är detta bara hormonprickar tror ni? Helammar min dotter, började få dessa utslag när hon var ca 2-3 v gammal.. är mest i ansiktet på kinderna men sträcker sig ut på öronen, ner på halsen och pannan med. Hon har varit extremt torr på dessa utslag med, torra hudflagor, badar henne max en gång i veckan med babyolja samt smörjer in huden med bra salva morgon och kväll..

Börjar undra om det kan vara något annat utslag eller någon allergi, vad tror ni?

Kan tilläggas att vi har två katter som gärna ligger överallt på bebisens saker även om man försöker få bort dem! Om det kan vara någon känslighet mot katterna?
  • Svar på tråden Utslag hos 6 v gammal bebis?
  • Anonym Mamma1

Hej och tack för svar. Nej, inget vitaktigt bakom öronen bara extremt torr med torra hudflagor.. badade henne precis och försökte få bort så mycket av den torra huden.. smörjt in ordentligt efter.. hm

Tycker det mer ser ut som utslag än hormorprickar fast de kan säkert se olika ut. Min dotter har inte prickar med vitt på som liknar finnar som hormonprickar brukar se ut utan ser ut mer som utslag tex efter man bränt sig på brännässlor..rodnad med små knottror.. svårt och förklara :-P Ska kolla med BVC nästa besök! Tycker nästan det ser ut att göra ont..

• Anonym Mamma1

Tack för svar! Min dotter kräks alltid efter hon ätit även om hon rapat. Brukar inte bära runt henne och böka direkt efter hon ätit just för att försöka förhindra att hon kräks men kommer alltid en liten skvätt. Hon är extremt lös i magen.. är inte fast över huvudtaget, är som vatten.( ursäkta detaljerna:-P )

Men har trott detta beror på att hon ammas, avföringen är väl väldigt lös/ diarréliknande?

Magont var värst när hon var 1-2 v gammal.. men vi började med Sempers magdroppar som hjälpt kanonbra! Hon kan gny till när man hör att det bubblar till i magen på henne eller precis innan det är dax för att göra nummer 2, annars ingen magont.

• Anonym Mamma1
    Fia 28 skrev 2017-01-13 19:58:50 följande:

Bebisar är ju lösa i avföringen, men inte som vatten.

Jag tycker du kan testa mjölkfritt en tid och se om det blir bättre.

Jag ska läsa mer om mjölkprotein och testa det! Skumt med alla dessa olika utslag..
  • Anonym Mamma1

Hej! Okej. Min dotters utslag försvann. Blommade upp rejält som på bilden sedan blev det mindre och mindre för varje dag vi provade aldrig mjölkfri kost. Tror det var någon hormonchock eller något efter förlossningen och allt.. det går/gick ju över till henne via bröstmjölken. Tror jag!

Hoppas din bebis också blir av med sina prickar/ utslag. Är du orolig kan du ju alltid kontakta BVC, så svårt och veta vad eller om det är något

Svar på tråden Utslag hos 6 v gammal bebis?