ungbrunett skrev 2017-01-19 11:04:15 följande:
Hur menar du? Jag tänker att utgångspunkten är en annan, och att detta påverkar alla. Sambon kan inte förvänta sig att jag tar något nattvak, den uppoffringen är hans och inte min. Hade jag haft ett eget barn hade jag självklart gjort detta, men nu när det inte är så så ser jag inte min roll i detta. Vi får alla anpassa oss här på olika sätt, och i detta fall kräver jag, så länge jag sover i min säng om natten, att barnet sover i sitt rum oavsett vad. Behöver barnet sova med sin förälder görs detta i barnets rum. Det är en uppoffring som han får göra. jag ser det som en del av föräldraskapet att göra sådana uppoffringar och den enda som är förälder av oss två är han. Jag å min sida accepterar det faktum att han har ett barn med allt vad det innebär och gör stora uppoffringar varje dag utifrån detta faktum, med andra ord ser mitt liv väldigt annorlunda ut nu jämfört med hur det såg ut innan jag träffade honom. Jag ser det som att alla i styvfamiljer på olika sätt gör stora uppoffringar, men jag ser det som hans skyldighet som förälder att vara den som drar det tyngre lasset, såsom att rucka på sin egen bekvämlighet och lägga sig med barnet i hennes säng istället för att jag ska lägga mig på soffan så att de kan sova i min/vår säng. Är det fel, tycker du?
Nej jag tycker det är alldeles rätt om ni två är överens om det.
Vad jag menar är att man borde utgå från att man har som mål att alla i familjen (de som lever i samma hem) har lika rätt att få sina behov tillgodosedda. Dvs att även föräldrar kan ha olika behov av sömn, egentid osv baserat på just deras behov.
Jag ser utgångspunkten som att en av de vuxna (här TS) har ett stort behov av att få sova relativt ostört. Det kan även föräldrar ha och då löser man det på ett sätt som passar. Jag tex samsov med mina barn de första åren - det passade oss. En vän till mig kunde inte få en blund när hon delade säng med barnet - vilket gjorde henne till en trött o jäkligt grining förälder - så barnen har sedan tidig ålder fått sova i eget rum. Om barnet är sjukt eller liknande så kan de sova ihop men det fungerar helt enkelt inte om barnet kommer in o lägger sig mellan mamma o pappa. Även om de nu råkar vara barnets föräldrar båda två.
Du skriver att ni har en annan situation pga att du inte är barnets förälder, på ett vis ja, men samma situation kan uppstå i en kärnfamilj.
Samtidigt ifrågasätter du att man behandlas olika om man är bonus eller bio - när du själv gör skillnad i ditt resonemang.
Om man skall bedömas lika måste man även utgå från att alla individer har samma bestämmanderätt och lika rätt till att få sina behov tillgodosedda oavsett om man lever i en kärnfamilj eller i en bonusfamilj.