• Brumma

Bonusbarn som inte sover själv

Anonym (Py) skrev 2017-01-17 10:55:14 följande:

När vi flyttade till gemensam lägenhet köpte vi en 90-säng till flickan. Där kan även vi vuxna sova, och pappan har vid enstaka tillfällen sovit där med sin dotter utan problem. Det svåra är att få honom att gå dit med henne när hon kommit in i vårt rum :) av bekvämlighetsskäl. Jag kan också flytta på mig, vilket jag också gör många gånger. Men jag känner ibland att jag får anpassa mig väldigt mycket som det är och vill inte alltid vara den som måste flytta på sig och ge plats åt andra. Inatt sov flickan hela natten i sin säng! Kanske tredje gången på två månader. Halleluja! Alla vaknar utvilade!

Grattis!!

Vi har 90-sängar i båda barnens rum. När jag arbetar så sover jag ofta på en madrass på golvet i äldsta sonens rum - då får jag sova ifred medans yngsta sonen kan gå in o lägga sig hos pappa i stora sängen :)
    Vi har även en extra säng i yngsta sonens rum och när det behövs så sover ngn av oss föräldrar där.
    De extra sängarna är kojjor och liknande på dagtid så de står inte bara o tar upp plats :D

• Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 11:48:59 följande:
    Eller så går TS och lägger sig i barnets säng.
    ungbrunett skrev 2017-01-17 10:23:58 följande:

Barnet vill väl som sagt sova med sin förälder. Bara för att barnet inte vill sova i sin säng så betyder det inte att ts ska få sin sömn förstörd. Barnet får anpassa sig, och pappan likaså, och gå och lägga sig tillsammans i barnets säng!

Läs mitt svar ovan.
    Nej, TS skall inte behöva byta säng. Du skriver ju själv att hon bara är "gäst" (vilket jag definitivt inte håller med om) men oavsett så är hon inte barnets förälder. Och det ÄR barnets förälder som får anpassa sig så att de han valt att leva med - barn OCH ny partner - mår bra i den nya konstellationen. 

Hur kommer det sig att du inte kan svar på hur det är när det är ett gemensamt biologiskt barn?
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 14:43:48 följande:

Hahaha nej. Om du läser vad jag skrev (tyckte att jag var tydlig) så sover gästerna i barnens sängar :)Står tydligt i inlägg #122

Förmodligen har inte dina gäster en egen säng i ert hen. Vilket TS har i sitt. Just det - sitt hem.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 15:17:50 följande:

Du kan inte besvara en fråga med en fråga. Eller, kan det kan du ju, men det är bara korrekt om man inte vill besvara den ställda frågan. Så ska jag tolka det som att du inte vill besvara frågan jag ställde?

Det kom ju n rätt person :D
  • Brumma
    Anonym (Mee) skrev 2017-01-17 17:29:20 följande:

För att barnets säng kanske är för liten att sova två i. Därav är det såklart smidigare om ts sover där.

Om dom har barnet varannan vecka så gäller det Max 6 nätter per månad! Kan man inte "stå ut med det för sin partners barn har man valt fel partner och bör gå vidare! Det gäller ju en familjemedlem!

Du vet att en månad har ca 30dgr?

Det är 15 nätter hos pappan. 3 av fyra nätter blir alltså att barnet kommer in ungefär 12 av dessa nätter.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 17:29:27 följande:

Jag har svarat på allas frågor, utom just frågeställningar från En viss individ. Vad jag inte har gjort är att upprepa det svar jag gett, har jag redan svarat på en fråga och den återkommer ser jag ingen mening med att upprepa mig. Jag har också svarat på huruvida jag är i en relation eller inte.Det var ingen fråga "Påven" ställde till mig. Hon försökte mer göra sig lustig på mina påståenden.Var har jag skrivit att det inte går att göra så?

Antar det är jag som är en "viss individ" :D

Det är inte bara jag som frågat om föräldrar också är gäster och borde lämna om de vill lösa liknande problem. Du svarar inte på frågan när andra ställer den heller..
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 19:51:25 följande:

TS skriver (inlägg #50) att sovrummet är det rum som känns mest som hennes och att hon därför tycker att det känns fel att hon behöver flytta sig. Du ifrågasatte om det var olika regler som gällde för bio- och bonusföräldrar och jag undrade då om du som bioförälder skulle be din partner att ta med barnet till hens säng och sova där för att du inte ville lämna ditt rum. Om du skulle resonera så angående din partner och ert gemensamma barn blir det ju jämförbart med TS situation.

Jo jag vet att TS skriver att det är det rum som mest känns som hennes rum.

Vad hon INTE skriver är att hon kräver att hennes sambo och barnet skall tränga ihop sig i barnets säng (som förresten är en 90säng så det hade nog gått bra utan att trängas för mycket) för att hon vill ha största sängen.

Att be att få sova kvar i sängen är ingen orimlighet. Men det innebär inte att alternativet måste vara så som du lägger upp det. Det är ngt du tolkat och som TS aldrig skrivit.

Ja, jag hade kunnat be min man lägga sig i barnets rum om jag av ngn anledning kände att jag hade behov av att sova i vårt rum. Precis som min man ibland har behov av att stanna kvar i vår säng medans jag lägger mig hos barnet. Det finns extra sängar i barnens rum så vi får alla sova bra. Den som har behov av att ligga kvar i vår säng får det och den andra föräldern och barnet sover bekvämt på barnets rum - utan att trängas - och barnet får närhet.

Än en gång då - var läser du att TS kräver att pappan tränger ihop sig med barnet för att hon ska gå största sängen själv?
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 20:19:14 följande:

Hon vill ligga kvar i 140-sängen i det sovrum hon och hennes sambo delar och slippa dela säng med barnet. I barnets rum finns en 90cm säng som mannen kan ta med barnet till. 140cm eller 90cm -you do the math!

Ja, jag förstår att det passar dina syften bäst att skriva att du skulle ligga kvar och att man och barn fick flytta sig, men jag tror att du är en rätt ovanlig bioförälder/partner i så fall. De flesta bioföräldrar skulle (om sängen inte var stor nog för alla) flytta till en ledig säng/soffa om det blev för trångt i den största sängen och inte säga åt övriga att de önskade få sin säng och sitt rum ifred för att de kände att det rummet var "deras".

Pappan kan väl köpa en större säng till barnets rum? Lägga in en madrass?

Passar mina syften? För att jag skriver hur vi faktiskt gör? Jag skrev även att JAG flyttar mig om min man har behov av att ligga kvar. OCH att vi har extrasängar i båda barnens rum så att vi kan flytta oss OCH ligga bekvämt. Och jo, det passar mina syften - att vi alla i familjen skall få en god nattsömn samtidigt som barnen får närhet om de behöver.

Jag tror inte jag är speciellt ovanlig. Barnens behov och önskningar styr det mesta men vi föräldrar behöver få sova också. Just därför sover jag på veckorna oftast med vår äldsta som är väldigt orolig när han skall somna och i perioder vaknar och har mardrömmar. Yngsta sonen vaknar de flesta nätter och går in i mitt och pappans sovrum - där min man normalt huserar själv på vardagarna. Men ibland sover b0de jag o mannen i vår säng och väljer vid behov att följa med barnen tillbaka till sina rum om det passar oss just då.

De flesta föräldrar skulle väl förhoppningsvis se till att barnet mådde bra och kände sig tryggt? Det måste inte innebära en dålig nattsömn eller att en förälder flyttar ut på soffan.

Du känns helt ärligt talat lite låst i ditt resonemang.
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 21:46:15 följande:

Som sagt, jag tror ändå att i de flesta bio-familjer där föräldrarna delar säng så flyttar sig den vuxen som får nattsömnen störd från föräldrasängen och barnet och den andra föräldern ligger kvar. Märk väl att det jag ifrågasatte var att Brumma verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes efter olika måttstockar och min invändning handlade om att det kanske berodde på att frågan hanteras olika i hem där båda är bioföräldrar och där bara en av de vuxna är det.OK, då är det du och Brumma som skulle be er partner och era biologiska barn att lämna er stora säng för att ni behövde sovrummet bäst -tror ändå inte att det är rutinen i de allra flesta bio-familjer.

Men, hur tycker du att din situation -där du inte ens sover i föräldrasovrummet- är jämförbar med det jag eller TS skriver? Om de två vuxna delar säng (som i TS fall och som även de flesta bio-föräldrar får antas göra) och barnet kommer tassande och kryper ner i sängen under natten är ju alternativen att den vuxne som inte kan sova för att det blir för trångt (eller whatevever) byter sovplats till barnets säng/soffan/ sängen i gästrummet om sådant finns ELLER att den vuxne som störs av situationen säger att "nu får ni andra gå så att jag får sova kvar i min säng". Jag tror att skillnaden mellan de flesta bio- och bonusfamiljer är att i biofamiljen skulle den övervägande delen vuxna välja att låta barnet ligga kvar medan det inte för alla bonusföräldrar alltid känns OK att ge upp sin sängplats.

Mitt första inlägg kom sig av att du verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes olika och min tes är att de ofta (utifrån olika relation till barnet) handlar olika och att det gör att få bioföräldrar (förutom du och Ess uppenbarligen) skulle ha en önskan att köra ut sina familjer för att få vuxensovrummet och den största sängen för sig själva.

Du missade att jag skrev att jag ofta sover i sonens rum på vardagarna. Dvs inte på helgerna. Dessutom att jag även sover i föräldrasovrummet vissa nätter på vardagarna. Så nej, jag sover inte alltid i sonens rum. Och därmed är situationen jämförbar.

Du verkar även konsekvent ignorera att även min man ligger kvar i sängen ibland och JAG går in och lägger mig med barnet. När HAN behöver sova vidare. Och ja, ibland ligger vi allihop i samma säng. Vi är inte låst i ETT sätt - vilket du och Anonym (va) verkar vara. Vi ser till situationen just då och ser till att alla inblandade får sina behov och önskningar uppfyllda.

Ditt "låta barnet ligga kvar" förutsätter att barnet hinner krypa ner och lägga sig till rätta. Men barnet är redan uppe och går.. Om man som förälder då möter barnet INNAN barnet hunnit lägga sig, tar det i famnen eller handen och följer med barnet in till sitt rum där man som förälder- den förälder som har "jour" den natten- kryper ner med barnet och somnar om så blir det ingen som blir störd och behöver säga "nu får ni gå och lägga er i en annan säng så får jag sova kvar" . Som sagt verkar du lite låst i ditt resonemang.

Ja, bio och bonusföräldrar verkar dömas annorlunda. Även om du "tror" att de flesta föräldrar ignorerar sin partners sömnproblem och konsekvent vägrar att hitta en lösning som passar - tex som vi gjort, vi hittade en lösning som INTE innebär att den med mest sömnbehov för natten behöver väckas och flytta sig, ngt jag ifrågasatte varför det inte var ett alternativ för en bonusförälder - så innebär inte det att det är en sanning. Jag frågade varför en bonusförälder skall behöva acceptera att det inte finns något annat alternativ än att flytta sig eller dela säng med barnet när det i en kärnfamilj tillåts tittas på alternativ. Så på ett sätt har du rätt i att vår situation inte är likadan. Vi hittade ett ALTERNATIV. Men grundproblemet var ju som för TS. En av de vuxna har ett större behov av att sova ostört. Eller egentligen har båda det men olika nätter beroende på arbete osv. Men TS får inte kräva att en lösning hittas. Hon skall "acceptera". Så - olika bedömning beroende på biologisk relation.

Trevligt.
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-18 00:24:49 följande:

Suck, om folk lärde sig att läsa...

Mina inlägg grundar sig i att jag reagerade på Brummas inlägg när hon ifrågasatte om anonym (va) hade olika måttstockar beroende på om det var en bio eller bonus/styvförälder (vilket en nu vill definiera sig själv som) som stördes av det närhetssökande barnet.

Hon skrev "Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man?"

Jag tror, som jag flera gånger skrivit att i de flesta biofamiljer med "nattvandrande" barn så skulle en förälder tycka att det är OK att flytta till en annan säng/soffa i huset och inte kräva att partnern och barnet skulle lämna sovrummet så att hen fick sova kvar där ostörd. Jag tror också att om en förälder lägger sig på annan plats skulle den förälder som blev kvar i sängen med barnet också tycka att det är OK att hen fick sova med barnet. Därför blir situationen i en biofamilj en annan än när ex.vis du förklarar att du som icke-förälder inte vill ge upp din stora säng för att barnet och pappan skall få sova där de gånger barnet kommer utan att de skall flytta sig.

Jag har inte skrivit att någon skall tvingas till något men de två familjekonstellationerna bio och bonus ser olika ut och bedöms därför på olika sätt.

Nej. Situationen blir inte automatiskt annorlunda för att det är en biofamilj. Den blir annorlunda i DITT huvud pga att DU har förutfattade meningar och åsikter om hur föräldrar och bonusföräldrar agerar, tycker och tänker.

Grundfrågan är fortfarande - är det ok att hitta andra lösningar än att barnet kommer in och sover i föräldrasängen om den ena vuxna (bio eller bonus) har behov av att sova så ostört som möjlig?

Du har ganska tydligt - och nedlåtande - svarat att det inte är ok...
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-18 07:19:20 följande:

Du har visst bestämt dig för vad jag "tycker" även om det enda jag skrivit är att utifrån den relation de vuxna har till barnet blir lösningarna olika.

Nåväl, lev då i din åsiktstunnel.

Jag utgår bara från vad du skriver

Här skriver du tex att lösningarna blir olika pga relationen mellan barn och vuxen. Vilket ju inte baseras på ngt annat än vad du tror och "tycker". Eller påstår du att relationen jag och min man har till våra barn är ngt annat än en nära barn/förälderrelation?

Hans dotter - som jag då har en bonusförälderrelation till - kom länge in och sov mellan oss. Där och då behövdes inga alternativa lösningar.

Det är knappast jag som har en tunnel för mina åsikter när jag hävdar att det finns olika lösningar baserat på olika behov. Du hävdar att det finns en lösning baserat på relation..

Tunnel?
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-18 08:32:45 följande:

Jag är av åsikten att en kärnfamilj och en bonusfamilj aldrig kan jämföras. Det är helt olika förhållningsregler och således spelar det exempelvis för mig ingen roll hur vi hos oss hade gjort om det var ett gemensamt barn och inte enbart hans barn. Det är totalt ointressant. Jag ser det enbart som en "börda" om barnet kommer på natten och ska sova i vår säng. Min sömn blir minst lika förstörd av att överhuvudtaget behöva bli väckt, men även av icke alternativen att antingen sova på en hård soffan eller tvingas ligga kvar i sängen med ett oroligt, sparkande barn. Jag som "styvförälder" VILL inte sova någon annanstans än i MIN säng, med eller utan min sambo. Det ska räcka som argument för att han tittar på andra lösningar: dvs gå tillbaka med barnet till sitt rum med eller utan köp av större säng. Det är DERAS angelägenhet, barnet och pappans, och inget som jag

vill eller ska blandas in i. Styvfamiljens lott, man kan inte förvänta sig samma saker som i en kärnfamilj och det inbegriper även att min sambo inte kan förvänta sig samma uppoffring av mig som styvförälder än om jag vore förälder.

Blir lite frustrerad när jag läser detta samtidigt som du tidigare ifrågasätter varför bonusfamiljer och kärnfamiljer behandlas olika.

Om du anser att de aldrig kan jämföras kan du inte heller förvänta dig att andra behandlar det med annan utgångspunkt än vad du själv har.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-19 11:04:15 följande:
    Hur menar du? Jag tänker att utgångspunkten är en annan, och att detta påverkar alla. Sambon kan inte förvänta sig att jag tar något nattvak, den uppoffringen är hans och inte min. Hade jag haft ett eget barn hade jag självklart gjort detta, men nu när det inte är så så ser jag inte min roll i detta. Vi får alla anpassa oss här på olika sätt, och i detta fall kräver jag, så länge jag sover i min säng om natten, att barnet sover i sitt rum oavsett vad. Behöver barnet sova med sin förälder görs detta i barnets rum. Det är en uppoffring som han får göra. jag ser det som en del av föräldraskapet att göra sådana uppoffringar och den enda som är förälder av oss två är han. Jag å min sida accepterar det faktum att han har ett barn med allt vad det innebär och gör stora uppoffringar varje dag utifrån detta faktum, med andra ord ser mitt liv väldigt annorlunda ut nu jämfört med hur det såg ut innan jag träffade honom. Jag ser det som att alla i styvfamiljer på olika sätt gör stora uppoffringar, men jag ser det som hans skyldighet som förälder att vara den som drar det tyngre lasset, såsom att rucka på sin egen bekvämlighet och lägga sig med barnet i hennes säng istället för att jag ska lägga mig på soffan så att de kan sova i min/vår säng. Är det fel, tycker du?
    Nej jag tycker det är alldeles rätt om ni två är överens om det.
    Vad jag menar är att man borde utgå från att man har som mål att alla i familjen (de som lever i samma hem) har lika rätt att få sina behov tillgodosedda. Dvs att även föräldrar kan ha olika behov av sömn, egentid osv baserat på just deras behov. 
    Jag ser utgångspunkten som att en av de vuxna (här TS) har ett stort behov av att få sova relativt ostört. Det kan även föräldrar ha och då löser man det på ett sätt som passar. Jag tex samsov med mina barn de första åren - det passade oss. En vän till mig kunde inte få en blund när hon delade säng med barnet - vilket gjorde henne till en trött o jäkligt grining förälder - så barnen har sedan tidig ålder fått sova i eget rum. Om barnet är sjukt eller liknande så kan de sova ihop men det fungerar helt enkelt inte om barnet kommer in o lägger sig mellan mamma o pappa. Även om de nu råkar vara barnets föräldrar båda två.

Du skriver att ni har en annan situation pga att du inte är barnets förälder, på ett vis ja, men samma situation kan uppstå i en kärnfamilj.
    Samtidigt ifrågasätter du att man behandlas olika om man är bonus eller bio - när du själv gör skillnad i ditt resonemang.

Om man skall bedömas lika måste man även utgå från att alla individer har samma bestämmanderätt och lika rätt till att få sina behov tillgodosedda oavsett om man lever i en kärnfamilj eller i en bonusfamilj.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-18 17:36:28 följande:

Lär barnen från bebisålder att det är TRYGGT i sängen så slipper ni dessa barn som ska vakna om nätterna.

Det är inget fel att barnen kan o vågar sova i sin egna säng utan att en vuxen måste ligga i vakta.

O skippa snacket om att "tanka närhet" det gör man inte när man sover för så SOVER man

Vi tankar närhet genom att sova tillsammans.

Det gör jag med min man med - ofta arbetar vi omlott och att sova ihop är viktigt för oss ibland. Inte för sex - det har vi ändå, utanför sovrummet väggar - men att få vara nära. Att kunna sträcka ut handen och känna att han är där, hålla om lite om man vaknar till. Det är en närhet vi inte har när vi är vakna - då finns måsten som behövs tas tag i osv.

Så visst sjutton kan man tanka närhet.. jättekonstigt argument att man inte skulle kunna göra det för att man sover.. man kan sova nära ;)

Varför vill du sova med din partner (om du gör det)?
  • Brumma
    Ess skrev 2017-01-21 09:36:13 följande:

Samtidigt så är det ju en standard fråga i styvtrådar. Hur hade du gjort om det varit dina egna barn?

Många saker ser ju lika ut oavsett barnets ursprung, när andra saker ser annorlunda ut utav samma anledning.

Ja absolut.

Men här handlade det om en o samma sak - om man måste dela säng med barnet om man av ngn anledning inte vill. Och om det är ok att barnet och en annan vuxen/förälder sover i barnets rum med barnet istället för i de vuxnas säng.

Där måste väl ändå svaret vara samma oberoende om man är bonusförälder eller förälder? Det borde inte spela ngn roll utan man borde se på de individuella behoven och förutsättningarna.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv