• ungbrunett

Bonusbarn som inte sover själv

Anonym (Normalt) skrev 2017-01-14 17:06:55 följande:

Kan du åtminstone försöka ta in att barnet har ett extra trygghetsbehov efter flytten? 

Att se bonusens behov av närhet som att barnet inkräktar på ditt rum känns inte sunt. 

Men som nämnt ovan är det ingen som hävdar att barnet inte ska få närhet. Men barnet kan få det av föräldern i sitt eget rum och inte på bekostnad av ts!
  • ungbrunett
    Näng skrev 2017-01-14 23:28:37 följande:

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Återigen: är det en rättighet att barnet ska sova i de vuxnas säng och störa deras sömn? Det går lika bra att föräldern och barnet går till barnets rum tillsammans! Så otroligt trött på inställningen att barnen ska få göra vad de behagar och att de vuxna (och särskilt en styvförälder) tvingas ge upp sina egna prioriteringar, sitt eget mående, egna viljor och till och med sin rätt till sömn för att ungen bara måste komma till sovrummet och störa allas sömn. En gång för alla: det går lika bra att barnet går tillbaka till sitt rum med en förälder!
  • ungbrunett

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Återigen: är det en rättighet att barnet ska sova i de vuxnas säng och störa deras sömn? Det går lika bra att föräldern och barnet går till barnets rum tillsammans! Så otroligt trött på inställningen att barnen ska få göra vad de behagar och att de vuxna (och särskilt en styvförälder) tvingas ge upp sina egna prioriteringar, sitt eget mående, egna viljor och till och med sin rätt till sömn för att ungen bara måste komma till sovrummet och störa allas sömn. En gång för alla: det går lika bra att barnet går tillbaka till sitt rum med en förälder!
  • ungbrunett

Och jag prioriterar definitivt mina egna behov före barnet. Det är barnets föräldrars uppgift att ge sig hän åt sitt barn. Inte min uppgift och definitivt ingenting jag vill göra :)
  • ungbrunett
    Näng skrev 2017-01-15 06:59:50 följande:

Om ni läst hela tråden så har jag redan skrivit just det TT pappan kan sov med flickan. Uttalande vrida generellt mot många svarade i tråden angående att beröva små barns trygghet.

Vem i tråden har sagt att barn inte ska få trygghet?

Såväl föräldrar som styvföräldrar vittnar i denna tråd om båda sidor: de som gärna har barn sovandes i sängen och se som ogärna har barn sovandes i sängen. Personer tillhörande båda kategorier framför båda sidor. Men jag har inte sett någon hävda att barn inte ska få trygghet.
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-15 18:01:34 följande:

Du är gäst, i deras familj!

Lägg av. Ts är inte gäst i någons familj.
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 07:38:34 följande:

Jo, det är hon. Och med hennes inställning hoppas jag att pappan i familjen kommer fram till att det blir ett kort besök!

Du har tyvärr fel och är inskränkt i det du framhäver. Att vilja sova ostört är knappast en anledning för en separation. Hade du sagt samma sak om mamman i en kärnfamilj avskyr att ha barnen sovandes hos sig? Är mamman då en gäst i barnen och pappans familj och sitter du och hoppas att pappan ska lämna mamman då? Eller är det okej att känna så i frågor som gäller barnen om man själv är förälder, men inte som bonusförälder? Flera i denna tråd har vittnat om att de, "trots" att det är deras egna barn, inte klarar av att ha dem sovandes hos sig. Min fråga till dig är varför olika regler ska gälla för föräldrar vs bonusföräldrar och varför mamma får klaga men inte bonusmamma?
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 16:32:46 följande:

Vissa (dom vuxna) behöver anpassa sig mer än andra. Dom vuxna har valt att befinna sig i den situation de befinner sig i, ett barn har inget val.

Vad vill du säga med det då? Att både bonusföräldrar och föräldrar får bita i det sura äpplet att inte kunna sova på natten för att de på ett eller annat sätt valt sin situation? Eller är reglerna olika för föräldrar och bonusföräldrar?
  • ungbrunett
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:

Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?

Fast jag tror inte att det för någon handlar om att ha det största själv. Alla vill väl ändå sova i sin egen säng. Det är fullt rimligt att kräva att barnet och pappan lägger sig i barnets säng istället för att ts ska göra det. Det är även fullt möjligt för pappan att köpa en större säng till barnet för att möjliggöra detta.
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 08:42:58 följande:

"Alla" vill inte alls dova i sin egen säng. Ts beskriver ju hur barnet inte vill sova i sin egen säng.

Barnet vill väl som sagt sova med sin förälder. Bara för att barnet inte vill sova i sin säng så betyder det inte att ts ska få sin sömn förstörd. Barnet får anpassa sig, och pappan likaså, och gå och lägga sig tillsammans i barnets säng!
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv