• Brumma

Bonusbarn som inte sover själv

Japp då är du en elak styvmor ;)

Nädå, men vissa barn har behov av att sova längre. Om det stör dig får ni hitta alternativ, men det är inte självklart att alternativet är att tvinga ett litet barn att sova själv. Min bonus var orolig rätt långt upp i ålder och vi la en madrass på golvet. Den var allt7d bäddad och hon var välkommen närsomhelst. Ett annat alternativ är att sätta en säng i barnets rum och de nätter barnet kommer in så följer pappan med in till barnet istället och sover resten av natten där.

Ett tredje alternativ är att ställa in en extra säng i ert rum så att er säng utökas i bredd.

Vår sexåring är sedan två år tillbaka väldigt orolig när han ska sova. Samtidigt kommer vår 3.5 åring in de flesta nätter. För att vi föräldrar ska få en så bra sömn som möjligt på veckorna sover vi med varsitt barn. Deras trygghet är viktigast och jag o min man sover ihop på helgerna. Vill vi mysa under veckorna hittar vi tid till det också ;) .

• Brumma
    Anonym (Py) skrev 2017-01-11 11:57:41 följande:

Litet tillägg! Vi har en 140 säng så det blir trångt att sova alla tre, därför sover jag och sambon dåligt dessa nätter om ingen av oss flyttar på sig (dvs oftast jag!).

Skaffa större säng?

Jag tycker barnet självklart ska få komma in men jag tycker det är fel att du behöver flytta dig. Antingen gör ni ordning ett rum där du kan sova de dagar barnet är hos er. Inte för att du skall "flytta dig" men det kan vara ett alternativ :)

Gör man iordning det bra kan ni sova där ihop början av natten och sedan flyttar sambon in i sovrummet med barnet under natten.

Eller så får sambon göra iordning sängplats inne hos barnet och helt enkelt gå med dit in o lägga sig.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:

Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?

Jadå det finns det :)

Tyckte det var supermysigt när bonus kom uppkrypamde intill. Hon hade en förkärlek till att ligga nära nära, precis som mina egna barn :)

Men - lika lite som man borde ta för givet att man INTE vill sova med ngn annans barn (som du verkar göra ovan...) borde man ta för givet att man VILL sova med ngn annans barn. Eller med sina egna för den delen.

Ensamtid - typ vv ;)
  • Brumma
    Näng skrev 2017-01-14 23:28:37 följande:

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Och vad är det som hindrar att pappan kan prioritera sitt barns behov men ÄNDÅ ta hänsyn till TS?

Eller menar du att det ENDA alternativet är att pappan, TS och barnet trängs i samma säng?

I kärnfamiljer lyckas man hitta alternativ om den ena (eller båda) vuxna får sin sömn störd av att barnet snurrar omkring- men det är inte ok att försöka lösa det i en bonusfamilj? Eller?

Exakt hur menar du att kvinnorna som skriver här är egocentrisk trista när de kommer med förslag där BÅDE barnet får sova med sin pappa OCH TS får sin sömn mindre störd?
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 07:38:34 följande:

Jo, det är hon. Och med hennes inställning hoppas jag att pappan i familjen kommer fram till att det blir ett kort besök!

Vilken inställning?

Att hon vill lösa så att de alla tre får sova bra om nätterna?

Om jag som mamma vill det - skall jag lämna min familj då?
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 07:38:34 följande:

Jo, det är hon. Och med hennes inställning hoppas jag att pappan i familjen kommer fram till att det blir ett kort besök!

Vem bestämmer det? Du?

Eller TS, hennes sambo och barnen?

Du förstår väl att dina åsikter inte är allenarådande om hur saker ÄR?

Du kan tycka saker om att DU tillhör en familj - eller om vilka som ingår i DIN familj. Men du kan inte diktera hur andra ser sin familj.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 07:41:00 följande:
    Jag har aldrig hävdat att barn med föräldrar som bor ihop inte behöver närhet! Jag har däremot hävdat att behovet ser annorlunda ut.
    Och du har även låtit bli att svara på om samma saker gäller för de föräldrar och barn som lever i en kärnfamilj men som har samma problematik.
    Därför kan man ju lätt luras att tro att du anser att det finns olika regler beroende på om de vuxna är föräldrar eller bonusföräldrar.

Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man? Eller är det ok att hitta en lösning där vi alla i familjen får både sömn och närhet?
    Eller är mitt behov ngt som gör att jag bör räkna mig som gäst i min familj och där min man allra helst bör lämna mig så fort som möjligt?

Hade varit bra om du kunde reda ut dina åsikter så man fösrår om du är konsekvent eller om du anser att det är olika beroende på familjebilden.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 07:42:06 följande:
    Jag tröttnar faktiskt på att upprepa mig.
    Fast du har inte svarat på det..
    ÄR "reglerna" olika?
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:

Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?

Kräver TS det?

Var läser du att DET är TS vill? Istället för att pappan (och TS) hittar en lösning som passar alla?
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 08:42:58 följande:
    "Alla" vill inte alls dova i sin egen säng. Ts beskriver ju hur barnet inte vill sova i sin egen säng.
    Barnet vill väl sova med pappa? Det verkar väl ändå vara barnets önskan?
    Inte att sova i en annan säng än sin egen....
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv