• sextiotalist

Bonusbarn som inte sover själv

Anonym (Py) skrev 2017-01-11 11:49:03 följande:

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

Det är inte alls konstigt. vår son samsov tills han var 6 år ungefär. En del samsover längre en så.

Mitt tips är att din sambo fixar en extra bred säng inne hos sin dotter, eller så får du till att ha ett egen säng där du kan sova.

För hur som helst, om du inte vill sova utan din sambo, som vuxen kvinna, varför ska man ställa krav på flickan, som är ett litet barn, att sova själv
  • sextiotalist
    Anonym (Py) skrev 2017-01-11 11:57:41 följande:

Litet tillägg! Vi har en 140 säng så det blir trångt att sova alla tre, därför sover jag och sambon dåligt dessa nätter om ingen av oss flyttar på sig (dvs oftast jag!).

Det är väl inga problem. Så har vi gjort hemma hos oss
  • sextiotalist
    Anonym (*) skrev 2017-01-11 12:01:36 följande:

Känner lite samma faktiskt. Dock har vi varsitt barn sedan tidigare. Jag lägger mitt barn i sängen och nattar. Medan sambon lägger sitt barn i soffan och låter barnet somna där, för att sen bära in barnet i sängen. Barnet är 6år. Jag känner mig väldigt elak, när jag säger att hans barn kan somna i sin säng ist för på soffan. Snart kommer det en dag när mitt barn förstår och oxå vill somna i soffan och känner sug "utanför".

Känner med dig, så svårt hur man ska hantera det. Men jag tycker helt klart att du ska säga ifrån, att då och då är okej... men det behöver ju inte bli en rutin för hans barn. :)

inser att jag är rätt nöjd att vi lever ihop jag och sambon lever ihop, för troligen hade en ny retat sig på massor, för här har vi samsovit, sovit i soffan, ätit vid tv´n. Dvs gjort mycket av det som nya retar sig på (ska  väl tillägga att min sambo hade två barn sedan tidigare och jag lade mig aldrig i detta, utan lät dom ha det  som de brukar ha och anammade det själv sedan)
  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2017-01-11 12:20:38 följande:

Klart att det kan vara ett problem att bli utträngd från sin egen säng av bonusbarnet!
    Nu är det något man får ta när det finns småbarn i hushållet (jag valde aktivt att inte ha något förhållande med en man med barn i småbarnsåldern), de flesta jag känner har haft barn i förskoleåldern i sängarna, antingen som nattvandrande barn eller samsovning. Däremot går det att lösa, antingen att man sover själv i eget rum eller att barnet har en stor säng i sitt rum som föräldern sover i.
  • sextiotalist
    Anonym (Oli) skrev 2017-01-11 22:17:15 följande:

Du vill ju sova med någon annan - din sambo. Är det så konstigt att även ditt bonusbarn vill ha sällskap?

Egentligen är ju vi människor skapta att sova ihop, så det är ju inget konstigt. Detta med egna rum för barn är ju ett påhitt samhället har drivit på senare år för att vuxna vill kunna ha ostört sex

Skulle vara intressant att få reda på vad du anser är de senaste åren. De bättre ställda har haft barnkammare väldigt länge.
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-01-13 13:00:31 följande:

Vissa saker skulle jag inte vara intresserad av att kompromissa med. Det här är en sådan sak. Så för min del hade det fungerat så att jag valt bort att bo ihop med ny partner som inte kunde eller ville sova med mina barn i sängen.

Jag vet flera som inte fixar att sova med sina egna barn i sängen (min egen sambo t.ex). Det finns så många andra lösningar på detta än att välja bort.

• sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-01-13 14:42:30 följande:
    Det tvivlar jag inte alls på att det finns. Jag är emellertid inte en av dem och hade som sagt inte kompromissat om den saken heller. Jag hade inte löst det på något annat sätt, jag vill sova med min partner och jag ville, när det begav sig, sova med mina barn. Alltså kunde bara en partner som accepterade det vara aktuell. Andra hade absolut valts bort.
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:
    Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?

Javisst finns det det. 

Hihi och jag och sambon som inte ens sover ihop. Utan har varsitt rum. Personligen hade jag nog inte fixat att ha en partner som krävde att man skulle sova tillsammans.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv