Anonym (fel) skrev 2017-01-03 22:03:31 följande:
Det är väl ingen mänsklig rättighet med eget rum. Min 5-åring är sällan på sitt rum. Jag hade nog låtit dom byta men gjort klart att det gäller en begränsad tid. E.g. 2 år. Sen behöver de två små ett ordentligt rum (som dom får dela. )
Min 12 åring har eget rum nu och dom små delar. Vi har gjort klart att han så småningom kommer få flytta till ett betydligt mindre så att de små får eget rum när vi märker att behovet finns eftersom han bor här på deltid.
Nej, det finns förvisso inte inskrivet i något styrdokument som är definierat av FN men
jag tycker att det bör vara så i de fall där inte barnen själva valt att dela.
Särskilt viktigt tycker jag att det är, borde vara, i nyfamiljer. Jag kommer aldrig att förstå mig på själviska vuxna som vill bo tillsammans och som ser till att få det som de önskar - ett sovrum att dela - medan barnen tvingas göra detsamma trots att deras önskemål i många, de flesta, fall ser helt annorlunda ut.
Att envisas med att göra en fusion av konstellationer av människor som innebär att någon eller flera sover och lever i ett förråd eller en klädkammare och förväntas ha sitt umgänge där och dessutom vara tacksam över att ha det så tycker jag personligen är höjden av stupiditet.