• Sosozo

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Ise skrev 2017-02-02 14:35:37 följande:

Hallå hur gick RUL? :)

Hej! Jo det gick fint! Jag vart verkligen nervös innan. Målade uppscensrion där bm sa att något inte såg rätt ut i mitt huvud. Men det gick fint. Bebisen ser ut som den ska och det var väldigt detaljerade bilder på skärmen vi såg. Tänkte ju först inte kolla kön. Men kunde inte hålla mig när jag väl låg där! Visste ju att min man ville veta och nyfikenheten tog överhand. Fick veta att jag väntar en dotter!

Fick ett till UL i maj, min moderkaka ligger långt ned och de vill se att den flyttar sig. Det tackar man ju för för! Gärna UL i maj!

• Sosozo
    _elins skrev 2017-01-31 21:04:36 följande:

Hej allihopa!

Tänkte haka på här jag också!

Just nu räknar vi med att bli tre i familjen fr.o.m. 20/7, men räknar ner dagarna till ultraljudet så vi får ett säkrare datum och bekräftat att det faktiskt är någonting mer som spökar än mat i magen!

Det är första barnet för både mig (26år) och min pojkvän, och vi bor i Enskede =)

Hmlan skrev 2017-02-02 11:19:11 följande:

Jag har provat foglossningabälte men sjukgymnasten tyckte att jag blev mer stel av det, däremot har jag provat att knyta en sjal/stum halsduk runt höfterna, ganska långt ner under höftbenen och över rumpan typ. Det funkar toppen när jag ska gå mycket. Det är ju värt att prova i alla fall, funkar det så kan foglossningsbälte vara aktuellt, de fyller ju samma funktion. Det behövs dock lite hjälp att knyta det riktigt hårt tycker jag.

Tänkte förresten hoppa in här, sällan man hittar en så nischad tråd som man passar in i väntar andra barnet i slutet av juli!

Välkomna!
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-02 18:19:42 följande:

Wow!! Grattis till dottern! Vilken fin bild. Vad skönt det måste kännas?! Oftast flyttar sig väl moderkakan? Så var det för mig sist i alla fall.

Idag var jag hos bm. Min vanliga bar sjuk men fick ändå en tid hos en vikarie. Vilket var tur då sockret hade stigit ytterligare sen sist :(. Nu låg det över gränsen så ska boka tid för glukosbelastning. Hört att det är vidrigt. Ngn som har gjort det?

Kände mig jättedeppig efter beskedet. Känns som det är mitt fel att jag fått så högt socker. Äter inga sötsaker men hade några kilo för mkt innan graviditet och då ökar risken. Rädd för att fostret tagit skada, och att barnet kommer vara enormt vid förlossningen. Min tvåa vägde 4,5 kg.

Men jag fick lyssna på hjärtljuden och man kunde tydligt höra hur den sparkade mot dopplern. Så det värmde hjärtat :).

Tack! Ja, känns skönt! Underbart att hon verkar Må bra.

Nu börjar rörelsenojan. Helspänn i 20 veckor till.

Aj då och otur med sockret. Tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Du har ju inte önskat dig detta och man kan inte veta i förväg hur det ska bli med allt. Oftast hoppas folk på det bästa och ofta går det bra. Och nu hade du otur. Bra att du får behandling! Vet i get om den, men de har ju koll på dig iaf.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-02 06:00:40 följande:

Jag tror dessvärre att det krävs att man jobbar i förskolan, främst med de yngre barnen där det förekommer lyft mm, för att man ska få beviljat. Googlat lite och det är sällan som lärare får beviljat.

Önskar att alla barn i klassen klarade att klä på sig helt utan hjälp haha, men de är vana vid att få hjälp av sina föräldrar gissar jag ;).

Igår hamnade jag mitt i en konflikt mellan två killar i fyran som sparkade och slogs. Kändes inte alls kul :(. Även fast att jag vet att lillen ligger väl skyddad så var det obehagligt.

Precis som Sosozo skrev så har jag nu de senaste dagarna känt lillen flera ggr varje dag!

Både mer böljande rörelser där inne och mer pickande. Det är så mysigt! Igår mitt under en lektion kände jag att det var mkt aktivitet där inne, härligt! Nu känns det mkt roligare helt plötsligt.

Oj men hjälp det här låter ju inte bra med jobbet! Skulle du vara ok med att bli sjukskriven? Kanske du ska prata med din bm om smärtorna och riskerna på jobbet?
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-04 09:39:19 följande:

Inte pratat med bm riskerna. Ska dock försöka att lämna över konflikter av det slaget till kollegor. Som tur är här bara sånt ngn gång per läsår.

Men hon pratade om ev sjukskrivning pga sockret och smärtor. Vi får se hur proverna visar och vad läkaren säger.

Nu är dottern magsjuk med jättehög feber o förkylning så väntar på att vi andra ska falla. Vill bara hålla frisk så jag kan göra glukosbelastningen på onsdag.

Jobbigt med sjukstuga hemma! Hoppas ni kryar på er! Men sjukskrivning, är du ok med det eller känns det som du "behövs" på jobbet? Själv mår jag rätt ok nu, men tänker att om jag blir dålig (haft problem med mkt migrän och högt blodtryck tidigare graviditet) så ska jag inte tveka att gå hem. Men jag vet att det kan kännas svårt om man är en kontrollmänniska.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-08 09:40:59 följande:

Hej på er! Sitter på vc och väntar på del två av glukosbelastningen. Fastat sedan igår kväll. Kom hit vid 8 och fick dricka en halv kanna med supersöt dricka. Vi hade i en citron men det gjorde ju att det blev så surt istället. Sen har jag suttit på en hård stol i väntrummet med blixtrande huvudvärk, illamående och sur mage. Kan inte vara bra för kroppen att gå från fasta till såhär högt socker. Bebben har nog fått sockerkick där inne. Känner hur den rör sig.

Frågan är om jag pallar att åka till jobbet efter det här... det var planen, men mår skit.

Ska bli spännande att se vad proverna visar och hur man går vidare.

Urk, fy det där låter inte som någon höjdare! Försök tänk på dig och bebben i första hand. Viktigt med vila! Hur gick det, efter behandlingen?
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-09 17:32:51 följande:

Kikade tillbaka på äldre inlägg, funderar du också på Mama Mias BVC? Jag vill gärna gå dit med kommande barn, kändes inte så bra på vårt förra BVC, fick konstiga råd där. Slutade fråga dem om saker för de verkade inte ha koll ändå så det var synd. Har hört mycket gott om de andra mottagningarna Mama Mia har så gissar att de har höga krav på BVC-personalen med. Blir lite längre att åka men får åka en bit oavsett och man är inte där så ofta så det är nog värt det.

Har du varit hos Martina Skoog än? Träffade henne i januari och jag fick min foglossning bekräftad och provade bälte, men det var inte så mycket mer än så. Du får gärna skriva om du får några bra tips på övningar eller liknande!

Jag har siktat in mig på Mama Mias BVC på söder. Flyttar till Skanstull i mars då tror det kommer ligga närmst! Går på Mama Moa i city nu. Tycker de är superbra.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-08 21:09:51 följande:

Nu har jag börjat älska att lägga mig tidigt i sängen. Inte för att jag är stuptrött (trött är man men inte som tidigare), utan för att i lugn och ro kunna ligga med handen på magen och kunna det lilla livet röra sig där inne. Mysiga tider som följer nu :). Känner den röra sig varje dag.

Såååå skönt! Typ bästa stunden på dagen!
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-10 20:57:36 följande:

Har hört av flera, oberoende av varandra, att den manliga gynekologen där är superbra. Känns lite märkligt vad världen är liten ibland!Hon sa att man inte behövde remiss, jag skulle kontakta Rosenlunds sjukhus och boka vattengympa där bara. Hon var lite osäker på högkostnadsskyddet men hade hört samma som jag, minns inte var jag läste det någonstans. Men kolla på fysiopaktikens hemsida, det står där att frikort gäller. Tror att de hör ihop på något sätt, fick båda namnen. Det verkar vara på den senare man anmäler sig.

Ja det där lätta tryckandet var toppen, har försökt få min man att göra samma men det blir inte riktigt lika bra

Ja, han är extremt bra. Han har hjälpt mig flera ggr. Trygg, lättsam och tydlig på samma gång. Har alltid känt mig så lugnad när jag varit hos honom. Han har liksom en självklar attityd som smittar av sig och inget känns "så farligt" fast man kanske kom dit som ett vrak. Tex efter ett MF.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-11 07:12:06 följande:

Idag går jag in i vecka 19, galet!

Vet att jag är fånig som oroar mig såhär tidigt, men.., Igår på jobbet bröt jag ihop av utmattning. Det hade varit en så slitig dag med barnen i klassen, trött efter att dottern nu varit sjuk i 9 dgr mm. Fick då plötsligt ont i livmodern.

Värken höll i sig i flera timmar, tills jag la mig i ett varmbad hemma. Sedan dess har jag inte känt en rörelse där inne! Jag som känt den lille varje dag sista veckan (veckorna?). Försökt puffa på magen osv men känner inget.

Kan ju inte att barnet tagit skada av ett "psykbryt" och den har mest troligast lagt sig på ett annat sätt. Men kan inte släppa oron helt.

Men alltså, jag tycker det låter jätteallvarligt! Att du bryter ihop på jobbet dvs, låter inte alls bra! Låter som du har det alldeles för tufft och känner en massa krav på dig?

Ang magen blir min också hård av ansträngning på kvällen, dvs sammandragningar. Ömt och obekvämt. Känner nog bebisen mindre då med men den stackarn är väl helt ihopklämt av magen kan jag tänka. Nejdå, men det är något jag iaf gärna undviker. Mest för att det är obekvämt. Vad gäller bebisen sa bm som gjorde ultraljud att efter v 24 ska man känna varje dag.
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm